Katalog Małgorzata Głodowska, Magdalena Popielawska Matematyka, Scenariusze Przekształcenia geometryczne - symetriePrzekształcenia geometryczne - symetrieKONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ Z MATEMATYKI I TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ W KLASIE IITechnikum Budowlanego, Liceum Lekcja powtórzeniowa 2 jednostki lekcyjne LEKCJĘ PRZEPROWADZILI: mgr Małgorzata Głodowska - nauczyciel matematyki mgr inż. Magdalena Popielewska - nauczyciel technologii informacyjnej 1. Temat lekcji: Przekształcenia geometryczne - symetrie. 2. Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne (90 min.) 3. Cel ogólny: kształcenie umiejętności określania przekształcenia płaszczyzny, jakim jest symetria osiowa i środkowa. 4. Cele operacyjne: Uczeń: - zna pojęcie przekształcenia geometrycznego - potrafi wyznaczać punkty (figury) symetryczne do danych punktów (figur) względem danej prostej oraz względem punktu - zna pojęcie symetrii osiowej i środkowej - zna pojęcie figury osiowosymetrycznej oraz pojęcie osi symetrii - zna pojęcie figury środkowosymetrycznej oraz środka symetrii - potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem symetrii osiowej i środkowej - potrafi wykorzystać poznane wcześniej wiadomości w sytuacjach problemowych - zna podstawy posługiwania się sprzętem komputerowym - zna sposoby wyszukiwania informacji - potrafi wykorzystywać metodę Boole'a do znalezienia informacji w internecie - przygotowanie uczniów do życia we współczesnym świecie. - kształcenie umiejętności wyszukiwania danych z różnych źródeł: internet - integracja wiedzy z różnych przedmiotów. Środki dydaktyczne: pisaki, przybory kreślarskie, komputer z dostępem do internetu, karty pracy, ankieta ewaluacyjna, rzutnik multimedialny, ekran. Metody pracy: "burza mózgów", pogadanka, prezentacje Formy dydaktyczne: praca w grupach, praca indywidualna 5. Przebieg lekcji: Nauczyciel matematyki przygotowuje uczniów do pracy poprzez przypomnienie wiadomości o symetriach. Przedstawia temat lekcji, cele i zadania oraz zasady pracy lekcji powtórzeniowej. Nauczyciel technologii informacyjnej przypomina o zasadach pracy przy komputerze i BHP. Prowadzący dzieli klasę na 12 dwuosobowych grup i przydziela im odpowiednie stanowiska komputerowe. Każda z grup otrzymuje instrukcję (w załączeniu) ane są zadania do wykonania w czasie lekcji. Zadaniem uczniów jest wyszukanie przykładów zastosowania symetrii w różnych dziedzinach życia, np. w przyrodzie, budownictwie, gospodarstwie domowym, stylach architektonicznych, malarstwie, sporcie, itd. Po wyszukaniu 10 przykładów uczniowie tworzą prezentację multimedialną (w programie Power Point), w której umieszczają znalezione obiekty i odpowiednio je opisują. W otrzymanych instrukcjach uczniowie wypisują nazwy znalezionych obiektów oraz rysują oś bądź osie symetrii dla przynajmniej czterech z nich. Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie prezentują opracowane przez siebie zadania, na koniec wypełniają ankietę ewaluacyjną (w załączeniu). INSTRUKCJA (przykładowa): 1. Masz przed sobą instrukcję na podstawie której będziesz musiał/a wyszukać w internecie informacji. 2. Twoim zadaniem jest wyszukanie informacji na temat symetrii osiowej w przyrodzie 3. Po wyszukaniu, wykonaj polecenia: a) Wypisz znalezione przykłady 4. Wykonaj prezentację multimedialną dotyczącą Twojego tematu, zamieść w niej wyszukane obiekty i krótko je opisz (uzasadnij swój wybór). 5. Po wykonaniu zadania dokonaj prezentacji przed klasą. POWODZENIA!!! EWALUACJA 1. Czy lekcje w takiej formie (praca w internecie) zainteresowała Ciebie? a) tak b) nie 2. Czy wykonywane zadania za pomocą komputera były dla Ciebie? a) łatwe b) średnie c) trudne 3. Czy korzystasz z wiadomości umieszczonych w internecie? a) rzadko b) często c) w ogóle 4. Czy w przyszłości chciałbyś/chciałabyś wziąć udział w podobnych zięciach? a) tak b) nie Opracowanie: Małgorzata Głodowska Wyświetleń: 3692
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |