AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Urban
Edukacja czytelnicza, Scenariusze

Czy w Unii Europejskiej kuchnie narodowe zachowają swój charakter? Wykorzystanie różnych źródeł informacji w poszukiwaniu wiadomości

- n +

Czy w Unii Europejskiej kuchnie narodowe zachowają swój charakter? Wykorzystanie różnych źródeł informacji w poszukiwaniu wiadomości

Czytelnia biblioteki szkolnej, która jest wyposażona w bogaty księgozbiór informacyjny (encyklopedie, słowniki, książki naukowe, albumy, literatura zawodowa, czasopisma, dokumenty elektroniczne) i ma 11 stanowisk komputerowych z dostępem do Internetu, może pełnić rolę centrum informacyjnego i być wykorzystana do przeprowadzenia interesujących zajęć dydaktycznych. Uczniowie mogą wyszukiwać, selekcjonować i drukować znalezione informacje.

W Zespole Szkół Gastronomicznych we Wrocławiu są takie możliwości, dlatego w drugiej klasie liceum profilowanego została przeprowadzona lekcja biblioteczna na temat "Czy w Unii Europejskiej kuchnie narodowe zachowają swój charakter" Wykorzystanie różnych źródeł informacji w poszukiwaniu wiadomości. Uczniowie korzystali z księgozbioru, Internetu, dokumentów elektronicznych, a wskazówki nauczyciela pozwoliły im na szybkie poszukiwanie potrzebnych informacji.

Na początku lekcji uczniowie w formie powtórzenia wiadomości z poprzednich zajęć, utrwalili terminy i pojęcia potrzebne do rozwiązywania zadań zaplanowanych na lekcję (tj. warsztat informacyjny biblioteki szkolnej i co się do niego zalicza, podział encyklopedii i słowników). Następnie zostali podzieleni na 4 grupy, z których każda otrzymała pisemny zestaw ćwiczeń do opracowania (załącznik), a zebrane wnioski przedstawiła wybrana osoba.

Każda z grup miała odpowiedzieć na 3 pytania:
1. Z jakiego kraju pochodzi dana potrawa
2. Jakie miasto jest stolicą wybranego państwa?
3. Czy wymieniony kraj był członkiem Unii Europejskiej, czy też razem z Polską wstępował do niej 1 maja 2004 roku?

Zajęcia były zaplanowane w taki sposób, że mobilizowały uczniów do poszukiwania i wykorzystania wiedzy z różnych przedmiotów (WOS-u, geografii, gastronomii).Praca w grupach stworzyła możliwość korygowania błędów, mobilizowała uczniów do szybkiego rozwiązywania zadań.

Temat lekcji pozwalał realizować aktualną i ważną problematykę integracji europejskiej z odwołaniem się do tradycji narodowej i szkoły. W czasie lekcji uczniowie mieli możliwość ćwiczenia metod poszukiwania informacji z różnych źródeł. Treść merytoryczna lekcji służyła poszerzeniu wiedzy z różnych przedmiotów (m.in. WOS-u, geografii, informatyki, gastronomii). We wnioskach podsumowujących zwrócono uwagę na to, że kraje Unii Europejskiej zachowają własną kulturę, czego dowodem są między innymi "kuchnie narodowe"


 

Opracowanie: Barbara Urban

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1379


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.