Katalog

Agnieszka Stobiecka
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Laponia - kraina świętego Mikołaja

- n +

Laponia - kraina Świętego Mikołaja

(Poznajemy kraje Unii Europejskiej - FINLANDIA)

CELE OGÓLNE:
- utrwalenie litery; M,m,
- nabywanie umiejętności współdziałania w sytuacji zadaniowej;
- nabywanie kompetencji językowych w toku samodzielnych wypowiedzi,
- kształcenie procesów analizy i syntezy wzrokowo - słuchowej.

CELE OPERACYJNE: (DZIECKO...)
- sprawnie posługuje się znakami matematycznymi,
- potrafi wskazać Finlandię na mapie i globusie, a Laponię na mapie,
- aktywnie uczestniczy w zabawie twórczej, realizując swoje pomysły,
- potrafi realizować zadania kierując się instrukcją słowną.

FORMY PRACY:
- z całą grupą,
- w małych zespołach,
- indywidualna.

METODY:
- czynna,
- słowna,
- percepcyjna,
- techniki twórcze.

ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIE:
Piosenka Dzwonią dzwonki sań, mapa, globus, flaga, postać Mikołaja, wędka, rozsypanka wyrazowa, farby, koperta.

Powitanie i zaproszenie do wspólnej zabawy:
- Zabawa integracyjna przy piosence; Dzwonią dzwonki sań.
- Burza mózgu - skojarzenia dzieci z odsłuchanym utworem.

Ćwiczenia słuchowo- werbalne:
- przedstawienie dzieciom postaci Św. Mikołaja i kraju z którego pochodzi. Pokazanie na mapie Finlandii i krainy Laponii, opisanie jej mroźnego klimatu i krajobrazu, połączone z prezentacją ilustracji. Odszukanie Finlandii na globusie.
- przedstawienie flagi Finlandii przypięcie jej na mapie połączone z znalezieniem stolicy państwa,
- analiza i synteza wyrazów; Finlandia, Laponia, sanie renifer, Mikołaj.

Praca w kącikach (krainach):
- Praca w kącikach poprzedzona zabawą Złów strój Mikołaja.
Na podłodze leżą w "rozsypance" stroje Świętego Mikołaja, górnika i lekarza. Do każdego elementu stroju przyczepiony jest metalowy spinacz. Zadaniem dzieci jest, za pomocą wędki z magnesem, wyłowienie wszystkich części stroju Mikołaja i ułożenie go w całość.
-. Śpiewanie piosenki Mikołaju, Mikołaju - co tam masz w tym worze?

Nauczycielka przynosi wór od Mikołaja, w którym na kartkach papieru znajdują się polecenia do każdej krainy. Nauczycielka dzieli dzieci na grupy i objaśnia pracę w każdym kąciku - krainie.
1. kraina pisania: na szablonie Mikołaja narysowana jest liniatura, dzieci doskonalą umiejętność poprawnego pisania liter; m, M. (Lewa strona postaci Mikołaja: pisanie liter po śladzie, prawa strona - samodzielne wpisywanie liter przez dzieci).
2. kraina czytania: dzieci odczytują proste wyrazy(sanie, renifer, Mikołaj, prezent) i przyporządkowują je do określonych ilustracji.
3. kraina matematyki: szablon postaci Mikołaja podzielony jest na części. W każdej z nich dzieci wykonują operacje matematyczne na działaniach dodawania i odejmowania.
4. kraina plastyki: malowanie farbami plakatowymi upragnionych prezentów, które dzieci wyślą następnego dnia do Laponii - krainy Św. Mikołaja.

Autoprezentacja

Podsumowanie zajęć

- zabawa I ja mogę być Św. Mikołajem. Dzieci tworzą koło. Jedno dziecko podrzuca nadmuchany balon do góry z jednoczesną wypowiedzią "To jest mój prezent dla...". wymienione dziecko chwyta balon następnie podrzuca go powtarzając w/w. zdanie. Zabawa kończy się kiedy każde dziecko zostanie obdarowane prezentem - balonem.
 

Opracowanie: Agnieszka Stobiecka

Wyświetleń: 4784


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.