Katalog Grażyna Urban, Jadwiga Nowak Ogólne, Program nauczania "Żyję więc jestem wśród ludzi" - program indywidualnej pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanymProgram indywidualnej pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanymNazwa programu: "Żyję więc jestem wśród ludzi"Motto: "Do życia przez życie" Ovide Decroly Wstęp: Program o charakterze autorskim, opracowany dla ucznia kl.V z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym do realizacji w roku szkolnym 2004/2005. Został opracowany na podstawie Programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym wydanym przez MEN w 1997r. W programie uwzględniono zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, predyspozycje i zainteresowania ucznia, opinie rodziców, wiadomości i umiejętności uzyskane w pierwszym etapie kształcenia oraz wstępną obserwację nauczycieli. Układ treści ma charakter integracji. Każdy ośrodek tematyczny jest realizowany w ciągu kilku lub kilkunastu dni. Na poszczególne dni są przewidziane odrębne tematy, które współtworzą dany ośrodek pracy. Każdy dzień umożliwia planowanie działań edukacyjnych zgodnie z zainteresowaniami ucznia oraz aktualnymi wydarzeniami i zmianami zachodzącymi w środowisku. Jest dostosowany do potrzeb i możliwości oraz posiadanych wiadomości i umiejętności ucznia. Cele działań edukacyjnych: 1. Zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwości. 2. Budzenie wiary we własne możliwości. 3. Podejmowanie działań indywidualnych i współpracy z innymi (integracja z grupą rówieśniczą). 4. Rozwijanie i doskonalenie zmysłów. 5. Koncentracja uwagi. 6. Doskonalenie mowy, bogacenie słownictwa. 7. Rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej. 8. Ćwiczenia słuchu fonematycznego. 9. Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej. 10. Rozwijanie myślenia arytmetycznego. 11. Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach. Treści kształcenia 1. Rodzina, kultura regionalna, narodowa źródłem wiedzy o świecie: - dom, rodzina, środowisko lokalne, * genealogia rodziny (drzewo genealogiczne), * ważne daty (z życia dziecka i jego rodziny), - droga do szkoły znaki drogowe, wybrane przepisy o ruchu drogowym, - szkoła, pracownicy szkoły, - miejscowość, państwo, świat, * miejscowe zabytki i pomniki, * symbole narodowe, - tradycje rodzinne, święta narodowe i religijne, * baśnie i legendy, - organizacja życia społecznego (zapoznanie z funkcjonowaniem wybranych instytucji), - włączanie do współżycia w grupie rówieśniczej (uczestnictwo w wycieczkach, imprezach szkolnych, klasowych, niektórych zajęciach sportowych), 3. W kręgu ekologii - ludzie zwierzęta, rośliny: - warunki życia roślin i zwierząt, - pory roku, kalendarz przyrody, - zmiany w życiu przyrody i ludzi w zależności od pory roku, - świat roślin, ich znaczenie i uprawy, warunki sprzyjające rozwojowi, - świat zwierząt, hodowla i opieka, - krajobrazy i ochrona środowiska, - zagrożenia dla przyrody, zdrowia i życia człowieka. 4. Rozwijanie i praktyczne zastosowanie treści matematycznych: - liczenie, - miara i mierzenie (kalendarz, mierzenie czasu, długości), - rozpoznawanie figur geometrycznych, - posługiwanie się pieniędzmi, - sprawność rachunkowa. 5. Technika wokół nas: - rozwiązywanie problemów technicznych wokół dziecka, - poznawanie różnych urządzeń codziennego użytku, zasad bezpiecznego korzystania z nich, - rozwój techniki (środki masowego przekazu), - zasady racjonalnego odżywiania się, sporządzanie prostych potraw, - sposoby podróżowania, - poznawanie podstaw obsługi komputera - edytor tekstu 6. Obcowanie ze sztuką i twórczość dziecka: - zabawa i sztuka w życiu dziecka, - zabawy i gry - zasady i reguły, - zainteresowania i hobby, - literatura, film, muzyka, malarstwo, - święta, tradycje i zwyczaje polskie. Działalność edukacyjna: 1. Troska o bezpieczeństwo, 2. Troska o zdrowie i higienę, 3. Aktywność, 4. Mówienie, 5. Czytanie, 6. Pisanie, 7. Słuchanie, 8. Rachowanie, 9. Tworzenie, 10. Doświadczenie. Rewalidacja: - rozwijanie procesów myślenia, - usprawnienia analizy i syntezy wzrokowej, - rozwijanie sprawności manualnych i motorycznych, - usprawnienia mowy oraz wzbogacenie słownictwa, - korygowanie niepożądanych społecznie zachowań, - wspomaganie nauki czytania, pisania i liczenia, - wydłużanie czasu koncentracji uwagi, - kształtowanie i rozwijanie procesów poznawczych: * spostrzegawczości, * myślenia, * pamięci, * uwagi. - poszerzanie umiejętności i wiedzy ogólnej z różnych dziedzin życia, - usprawnianie logopedyczne. Umiejętności możliwe do osiągnięcia przez ucznia I. Rozwój poznawczy 1. Mówienie i słuchanie: - prawidłowo formułuje krótkie wypowiedzi na podstawie przeżyć, zjawisk, obserwacji, - zna i prawidłowo stosuje zwroty grzecznościowe, - tworzy krótkie zrozumiałe wypowiedzi, - słucha tekstu czytanego, - potrafi pytać i odpowiadać, - umie rozróżnić utwór wierszowany i prozę. 2.Czytanie i pisanie: - próbuje czytać całymi zdaniami, - wyróżnia bohaterów utworu literackiego, - wyraża swój sąd na temat utworu literackiego, - pisze proste wyrazy oraz krótkie zdania, - stosuje elementarne zasady posługiwania się komputerem w zakresie pisania. 3.Umiejętności matematyczne: - potrafi dodawać i odejmować w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego oraz bez przekroczenia do 100, - odczytuje godziny na zegarze, - rozpoznaje wartości monet i banknotów, liczy złote i grosze, - zna przeznaczenie wagi, - potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązywać proste zadania tekstowe, - próbuje mnożyć w zakresie 20, - rozpoznaje, wyróżnia wśród innych zadane figury geometryczne, 4. Umiejętności społeczno przyrodnicze: - zna przedstawicieli roślin i zwierząt w swoim otoczeniu, - wyróżnia najważniejsze cechy czterech pór roku, - rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne, - zna wybrane przepisy ruchu drogowego, - podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim otoczeniu, - przygotowuje dzienny jadłospis, - z pomocą nauczyciela wykonuje podstawowe potrawy, - zna symbole narodowe: godło, flaga, hymn, - zna dane osobiste: data, miejsce urodzenia, adres domowy, - nazywa swoją miejscowość i swój kraj. II. Rozwój społeczno-emocjonalny i fizyczny: - nawiązuje kontakt z nauczycielem, - akceptuje obowiązki wynikające z roli ucznia, - rozumie konieczność dbania o własne zdrowie, - uczestniczy w zespołowych grach sportowych, - jest sprawny fizycznie, - umie posługiwać się narzędziami i przyborami, - umie obsługiwać podstawowe urządzenia techniczne, - wykonuje prace plastyczne na zadany temat, - słucha muzyki - potrafi odebrać nastrój, - naśladuje gesty ruchy - rozpoznaje piosenki po melodii Uwagi: Program do indywidualnej pracy z uczniem został opracowany z uwzględnieniem swoistych uzdolnień i braków chłopca, czynników indywidualnych i społecznych oraz bazy lokalowej w jakiej będzie realizowany. Realizacja założonych celów jest uzależniona od kondycji psychofizycznej chłopca i jego często nietypowych zachowań wymagających stałej kontroli, stąd przewiduje się elastyczność oddziaływań dydaktyczno wychowawczych.
Opracowanie: mgr Grażyna Urban Wyświetleń: 3973
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |