Katalog

Marta Kaiser, Anna Pieprz
Edukacja czytelnicza, Konkursy

Przez rozrywkę do wiedzy - scenariusz międzygimnazjalnego konkursu biliotecznego

- n +

Scenariusz międzygimnazjalnego konkursu biliotecznego "Przez rozrywkę do wiedzy"

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum. Przewidziany w formie zabawy, ma służyć zbadaniu wiedzy uczniów na temat funkcjonowania bibliotek szkolnych.

Cele konkursu:
- kształcenie umiejętności szybkiego wyboru źródła, umożliwiającego uzyskanie potrzebnych informacji oraz biegłego posługiwania się danym źródłem,
- pogłębianie wiedzy ogólnej uczniów,
- rozwijanie zdolności plastycznych,
- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie, opanowywania emocji i kulturalnego zachowania wobec rywali

Środki dydaktyczne: artykuły piśmiennicze, zestaw słowników i encyklopedii, zestawy pytań dla uczniów, kartki z przysłowiami, krzyżówka do uzupełnienia dla każdej drużyny, plansze z nazwą gimnazjum

Uczestnicy konkursu:
W konkursie biorą udział 9-osobowe drużyny, każda reprezentująca swoje gimnazjum.

Miejsce spotkania:
Czytelnia biblioteki szkolnej Gimnazjum nr 2 w Górze.

PRZEBIEG KONKURSU

- powitanie uczestników,
- prezentacja jury,
- przedstawienie się uczestników,
- zapoznanie zebranych z przebiegiem konkursu

KONKURENCJE

Konkurs składa się z 5 konkurencji.

ZAD. I - TURNIEJ WIEDZY (PYTANIA Z RÓŻNYCH DZIEDZIN WIEDZY)

Każdy uczestnik obu drużyn losuje kartkę z pytaniem. Uczniowie szukają odpowiedzi w odpowiednich słownikach i encyklopediach (1 punkt za prawidłową odpowiedź, czas 1 min.).

1. Czego jednostką jest cal i ile wynosi?
2. Co to jest optyka?
3. Co to jest dotacja?
4. Co to był obol?
5. Jak wygląda flaga Austrii?
6. Gdzie urodził się Stanisław Wyspiański?
7. Okowy inaczej to...
8. Jak wymawia się i co oznaczają słowa "savoir - vivre"?
9. Kto to jest sangwinik?
10. Jak się pisze prawidłowo wyraz "skuwka"?
11. Co oznacza skrót FAO?
12. W którym roku i za jaki utwór Władysław Reymont otrzymał nagrodę Nobla?
13. Co oznacza zwrot "O tempora! O mores!" i z jakiego języka pochodzi?
14. Co to jest Koran?
15. Co to jest witraż?
16. Co to jest grawitacja?
17. Podaj datę upadku powstania warszawskiego
18. Kim był Nikifor?

ZAD. II - KALAMBURY (ZABAWY SKOJARZENIOWE)

Uczniowie za pomocą rysunków przedstawiają znane zwroty i przysłowia. Trzy osoby z drużyny rysują, zadaniem przeciwników jest rozszyfrowanie danego przysłowia. Każdy zespół ma do odgadnięcia po 3 przysłowia lub zwroty (po 1 punkcie za odgadnięcie hasła, czas 3 min.).

1. Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała
2. Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść
3. Kochają się jak dwa gołąbki
4. Pisze jak kura pazurem
5. Strach ma wielkie oczy
6. Szukać igły w stogu siana

ZAD. III - WIADOMOŚCI O KSIĄŻCE, BIBLIOTECE I PRASIE

Każdy uczestnik konkursu losuje 1 pytanie (za prawidłową odpowiedź otrzymuje 1 punkt).

1. Jak nazywa się pierwszy wyraz na karcie katalogowej? (powstaje również w wyniku rozwiązania krzyżówki)
2. Na czym polega różnica między gazetą a czasopismem?
3. Jakim jednym słowem możemy określić książki znajdujące się w bibliotece?
4. Jak często ukazuje się dziennik?
5. Jakie dodatkowe elementy mogą wzbogacić tekst książki? Wymień co najmniej 2
6. Wymyślone nazwisko lub przezwisko, pod którym ukrywa się autor, to...
7. Wymień 2 tytuły czasopism dla młodzieży
8. W jakim słowniku sprawdzisz pisownię danego wyrazu?
9. Co rozumiesz pod pojęciem "prasa"?
10. Gdzie w czasopiśmie znajdziesz informacje o adresie redakcji, telefonach, nakładzie, warunkach prenumeraty?
11. Wymień co najmniej 3 znane ci źródła informacji
12. Jak nazywa się najpopularniejszy obecnie bohater książek dla młodzieży?
13. Co znajdziemy na stronie tytułowej książki?
14. Jaką rolę pełni obwoluta książki?
15. Jaką funkcję w książce pełni spis treści?
16. Podaj co najmniej 2 tytuły czasopism popularnonaukowych
17. W którym czasopiśmie znajdziesz informacje dotyczące wyboru przy-szłego zawodu?
18. Jak nazywa się wykaz błędów w druku?

ZAD. IV - REKLAMA

Każdy zespół redaguje krótkie zaproszenie skierowane do uczniów innej szkoły, reklamujące swą bibliotekę, jej zbiory lub osoby tam pracujące (czas 5 min., ilość otrzymanych punktów w zależności od jakości wykonanej pracy - 0-5 punktów).

ZAD. V - KRZYŻÓWKA

Reprezentanci każdego gimnazjum rozwiązują krzyżówkę i podają hasło
(rozwiązanie krzyżówki + hasło - 3 punkty, podanie samego hasła - 1 punkt, czas 4 min.).
Hasło: Źródła informacji



POZIOMO

1. Obraz i........ tworzą film
2. Ogół czasopism
3. Inaczej rulon
4. Dzieło, które posiada zbiór wiadomości ze wszystkich dziedzin wiedzy
5. Kolejny w książce
6. Miejsce zakupu książek
7. Miłośnik książek
8. Sieć łącząca komputery na świecie, umożliwiająca szybkie przesyłanie informacji
9. Dział z książkami o symbolu F
10.Posiada monitor, klawiaturę i myszkę
11.Wykonuje zdjęcia na zlecenie redakcji
12.Może być na początku książki
13.Część biblioteki
14.Autorka młodzieżowych powieści obyczajowych
15.Środek masowego przekazu, który oglądasz
16.Indeks

BIBLIOGRAFIA
1. Andrzejewska J.: Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T. 1-2. Warszawa 1996.
2. Encyklopedia PWN w trzech tomach. Warszawa 1999.
3. Saniewska D. Nowe vademecum nauczyciela bibliotekarza. Warszawa 2000.
4. Słownik wyrazów obcych. Warszawa 2003.

 

Opracowanie: Marta Kaiser

Anna Pieprz

Wyświetleń: 7036


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.