Katalog Beata Breitenbach, Iwona Hajduk-Kaczmarek, Ewa Grykałowska Zajęcia pozaszkolne, Plany pracy Program koła turystyczno-krajoznawczegoProgram koła turystyczno-krajoznawczegoPrzy Zespole szkól nr 30 w Bydgoszczy"Najpierw człowiek poznaje swoją wieś, dzielnicę, miasto, w którym żyje. Potem najbliższą okolicę, potem kraj, aby następnie wyruszyć w świat" Realizowanie programu Ministerstwa Edukacji Narodowej uwewnętrzniania wartości humanistycznych i wychowawczych związanych z dziedzictwem kulturowym w regionie. Celem programu jest: - nadanie należnej rangi wychowaniu regionalnemu poprzez bezpośredni kontakt z własnym dziedzictwem historycznym, - edukowanie świadomych powinności obywateli kraju i "małej ojczyzny", - kształtowanie postaw otwartych, nastawionych na zrozumienie innych ludzkich kultur, - umożliwienie uczniom niepełnosprawnym intelektualnie zaspokojenia naturalnej potrzeby ciekawości otaczającego świata, na poznanie kolejno własnego otoczenia, regionu, później kraju, ludzi i ich dokonań. Podstawowe zasady działalności turystyczno - krajoznawczej uczniów: - poznawanie kraju zaczynać od najbliższego środowiska, od poznania najbliższych okolic i regionu. - W trakcie działalności turystyczno - krajoznawczej należy kształtować pożądane postawy obywatelskie, patriotyczne, uczyć szacunku do pracy i ludzi. - Przez kontaktowanie się z naturą, wplatanie w działalność gier i zabaw rekreacyjnych dbać należy o rozwój fizyczny uczestników, o ich stan zdrowia oraz budzić trwale zainteresowanie turystyką. - Przez kontaktowanie się z dobrami kultury i uczestnictwo w kulturze, dzieci powinny poznawać przejawy życia kulturalnego, wartości kulturowe otoczenia, regionu, kraju. - Przez wielokierunkowe, aktywne i emocjonalne zaangażowanie uczniów w pracy turystyczno - krajoznawczej budzić należy zainteresowania i pasje poznawcze. - Należy wdrażać zasady ochrony przyrody i wskazywać dzieciom wpływ człowieka na środowisko, uczyć umiejętności współżycia z przyrodą. Cele szczegółowe: - poznanie najbliższej okolicy (osiedla, dzielnic, miasta Bydgoszczy, województwa kujawsko - pomorskiego, kraju), - kształtowanie więzi uczuciowych i szacunku dla osiągnięć gospodarczych i kulturalnych oraz rozbudzanie zainteresowań tradycją narodową, współczesnością i przeszłością, - kształtowanie zasad świadomej dyscypliny i harmonijnego współżycia w zespole, życzliwości i uprzejmości, - upowszechnienie form aktywnego wypoczynku, kształtowanie kultury turystyki i wyrabianie sprawności fizycznej, - integrowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym ze środowiskiem społeczno - przyrodniczym. Harmonogram działalności koła: - spotkania organizacyjno - informacyjne i podsumowujące w szkole raz w miesiącu, - organizowanie wycieczek raz w miesiącu. Członkowie koła: - uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym z Zespołu Szkół nr 30 w Bydgoszczy. Dokumentowanie działalności koła: - prowadzenie dziennika zajęć, - dokumentowanie działalności koła poprzez opracowanie sprawozdań z wycieczek z wykorzystaniem techniki komputerowej, - eksponowanie treści dydaktycznych w gablocie szkolnej.
Opracowanie: Beata Breitenbach Wyświetleń: 2320
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |