Katalog Joanna Nowak, Beata Grodzicka Pedagogika, Artykuły Rola mass-mediów w wychowaniuRola mass - mediów w wychowaniuŻyjemy w świecie, w którym środki masowego przekazu są wszechobecne. Nie ma chyba człowieka, który z nich nie korzysta. Jesteśmy przyzwyczajeni do prasy, radia, telewizji, można stwierdzić, że są one częścią naszego życia.Oddziaływanie środków społecznego przekazu jest bardzo duże, dlatego też dzieci i młodzież trzeba uczyć właściwego korzystania z mass-mediów. Młodzież fascynuje się urokiem telewizji, a zwłaszcza przedstawianymi w niej bohaterami i przeżywanymi za ich pomocą przygodami. Świat wartości młodzieży nadmiernie zafascynowanej telewizją jest zaburzony, co jest zasadniczą przyczyną trudności w nawiązywaniu pozytywnych kontaktów ze społeczeństwem. Ujawniają się w tym przypadku zaburzenia osobowościowe, charakterologiczne jak: frustracja, impulsywność działania, niemożność przewidzenia skutków danego działania. Sposobem na życie staje się dla dzieci telewizyjny język pełen wulgaryzmów, życie i zachowanie "na luzie", bycie "cool". Wiele informacji pozytywnych i negatywnych przekazują nam programy komputerowe. Warte polecenia są encyklopedie multimedialne, słowniki językowe. Wiele jednak negatywnych treści płynie dla dzieci z gier komputerowych. Gry poza doznaniem barw, dźwięków i ruchu - niewiele dają. Większość z nich uczy przemocy, zaciera granice między dobrem a złem. Gry pełne agresji stępiają wrażliwość na piękno, dobro, prawdę i miłość, propagują świat pozbawiony skrupułów i wartości wyższych. Istotą wielu współczesnych gier jest zabijanie, uśmiercanie - nauka zła. Z czasem dochodzi do takiego uzależnienia dziecka od gier komputerowych, że nie odróżnia ono rzeczywistości wirtualnej od realnej. U komputeroholików zanika wrażliwość na zło, umiejętność rozróżniania fałszu od prawdy, powstaje poczucie mocy, wzmaga się chęć manipulacji drugim człowiekiem, traktowania go jak rzecz, jak przedmiot gry komputerowej, postać, z którą można robić co się podoba. Należy pamiętać, że świat przedstawiony w grach komputerowych jest światem nierealnym, wymyślonym i zrodzonym z "chorej" czasami wyobraźni. Czasami młodzież (a szczególnie młodsze dzieci) nie potrafi oddzielić tego świata od rzeczywistości. Stąd też biorą się pytania dzieci typu: "A ile żyć ma mrówka?", lub "jeśli mi rąbią rękę - co mam kupić, żeby mi wyrosła nowa?". Coraz częściej mówi się również o groźnym zjawisku, jakim jest uzależnienie od Internetu. Zjawisko to jest jeszcze słabo zbadane, jako dość nowe i niewiele wiadomo o użytkownikach Internetu i ich problemach. Wiadomo natomiast z całą pewnością, że wielogodzinne, niekontrolowane korzystanie przez dzieci i młodzież z komputera prowadzi do wielu negatywnych następstw, np.: - pojawiają się problemy w kontaktach towarzyskich, ponieważ młodzież ogranicza te kontakty na rzecz godzin spędzonych przed komputerem; - uczniowie zaczynają opuszczać się w nauce, wagarować, ponieważ żal im czasu spędzanego przed komputerem; - młodzi ludzie poszukują bodźców i znajdują treści szkodliwe dla wieku rozwojowego np.: informacje o narkotykach, treści pornograficzne, erotyczne, narażeni są na działanie różnego rodzaju sekt i nieformalnych grup społecznych. Jeżeli młodemu człowiekowi trudno obejść się bez komputera, ograniczyć czas spędzony w Internecie, jeśli rezygnuje z dotychczasowych zajęć, sportu, znajomości, a na brak możliwości korzystania z komputera reaguje rozdrażnieniem, agresją, ostrym buntem, to należy się zastanowić, czy nie jest zagrożony uzależnieniem od komputera. Przyjrzyjmy się też przez chwilę prasie młodzieżowej i wartościom jakie rozpowszechniają. Przeglądając najchętniej kupowane przez młodzież czasopisma takie jak: "Brawo", "Brawo-Girl", "Popcorn", "Dziewczyna" i inne, widzimy wyraźnie, że "dominującą tematyką czasopism młodzieżowych jest muzyka i sprawy damsko - męskie, przy czym uderza zdecydowana przewaga ilustracji nad tekstem (literatura obrazkowa). Ze szpalt wdziera się wszechstronna erotyzacja". Większość tych czasopism poświęcona jest omawianiu skandali i plotek z życia "gwiazd" oraz instruktażowi dotyczącemu życia erotycznego, tzn.: jak "bezpiecznie" korzystać z seksu (tzn.: tak, żeby nie zajść w ciążę), jak uwodzić chłopców, czy zdobywać dziewczyny, jak się malować, ubierać modnie. Co bardzo istotne - te i tym podobne instrukcje zaburzają świat wartości wpajanych dzieciom przez rodziców. Uczą korzystania, brania, wszechstronnego luzu, braku odpowiedzialności, nadmiernej beztroski, braku szacunku do człowieka i do ludzkiej godności. Stąd więc tak bardzo ważne, aby rodzice i wychowawcy w trosce o prawidłowy rozwój osobowości swoich dzieci, uważnie przyglądali się, w jaki sposób młodzież korzysta ze środków masowego przekazu. Warto czasami przyjrzeć się prasie czytanej przez dzieci, posłuchać ich muzyki, obejrzeć wspólnie z nimi ich ulubione programy i odpowiednio wcześniej reagować, gdy informacje odbierane przez dziecko, kłócą się z celami i wartościami, jakie im przekazujemy.
Opracowanie: Beata Grodzicka Wyświetleń: 2203
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |