AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewelina Marciniak
Historia, Sprawozdania

Refleksje na temat lekcji pokazowych

- n +

Refleksje na temat lekcji pokazowych

Lekcje otwarte nie są zwykłymi lekcjami, a spełniają szczególne funkcje. Zdaję sobie sprawę, że nauczyciele obserwujący pragną poznać nowe rozwiązania metodologiczne czy treści merytoryczne (w historii jest zawsze coś do poznania). Funkcja ta wpływa na mnie mobilizująco, toteż staram się, aby moja lekcja pomogła hospitującym udoskonalić swój warsztat lub wzbogacić wiedzę. Zwykle jednak nie przygotowuję zupełnie nowych rozwiązań, a korzystam z tych ciekawych i nieszablonowych, wypracowanych, zmodyfikowanych i sprawdzonych przeze mnie w trakcie pracy, co dotyczy lekcji na temat wkładu Chruszczowa do Zimnej Wojny. Często zdarza się, że wykorzystuję także pomysły moich uczniów, które narodziły się podczas wdrażania aktywizujących metod nauczania.

Lekcje pokazowe podnoszą również poziom nauczyciela prowadzącego. Stara się on zademonstrować swe umiejętności dydaktyczne tak, aby lekcja stała się prawdziwym pokazem. Ten cel stawiałam sobie, gdy "widownię" tworzyli koledzy z naszej szkoły, tym bardziej, że wśród nich była Celina, dla której mój "występ" miał być wzorem, ponieważ dopiero w tym roku rozpoczęła nauczanie historii w programie International Baccalaureate. Dużą rolę odgrywa dyskusja po lekcji w gronie obserwatorów, kiedy można wyjaśnić wątpliwości oraz wysłuchać uwag i sugestii, co pomaga później usunąć niedociągnięcia, a wprowadzić udoskonalenia. Lekcja pieczołowicie przygotowana, pokazana publicznie i omówiona przez kolegów po fachu może być powtarzana w całości lub w jej niektórych elementach, a także może się stać inspiracją dla nowych rozwiązań w dalszej praktyce nauczyciela. Nauczyciel odczuwa wreszcie niekłamaną satysfakcję, jeżeli większość swych zamierzeń zdołał zrealizować pomyślnie.

Uczniowie biorący udział w lekcji pokazowej także odnoszą pewne korzyści. Hospitacja zwykle jest zapowiedziana, co skłania uczniów do dobrego przygotowania. Ambitni dokładają wszelkich starań, aby zabłysnąć przed gośćmi oraz udowodnić sobie i kolegom, że potrafią zabierać głos wobec szerszego audytorium. Dla wszystkich uczniów lekcja otwarta jest okazją do zdobycia nowego doświadczenia.

Specyficzne zadanie spełnia lekcja historii dla słuchaczy zagranicznych, bowiem idzie tu o zaprezentowanie przeszłości naszego kraju, o "oświecenie cudzoziemców", którzy o historii Polski niewiele zazwyczaj wiedzą. Taka sytuacja zaistniała w przypadku mojej lekcji dla gości ze Szwecji. Uczniowie z kl. IV IB bardzo chętnie i atrakcyjnie przygotowali swe małe prelekcje. Zarówno oni jak i ja chcieliśmy dobrze wyjaśnić problemy ostatniej i dawniejszej historii Polski i wprost się nią pochwalić.

Przedstawiam tutaj sprawozdania z niektórych moich lekcji pokazowych wraz z odpowiednimi załącznikami.

 

Opracowanie: dr Ewelina Marciniak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1501


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.