AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Wojdyła
Sztuka, Konspekty

Malarstwo bez postaci, malarstwo bez treści?

- n +

Konspekt zajęć do lekcji sztuki - Malarstwo bez postaci, malarstwo bez treści?

Klasa: II gimnazjum

Treści programowe:
- wartość ekspresyjna barw,
- przestrzenne działanie koloru,
- walor barwny,
- tematyka w malarstwie: abstrakcja.

Cele ogólne:
- stymulowanie wyobraźni i twórczego myślenia,
- kształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi środkami plastycznymi,
- rozwijanie percepcji i ekspresji twórczej.

Cele operacyjne:
- uczeń potrafi tworzyć kompozycję o charakterze abstrakcyjnym,
- zwraca uwagę na jej charakter ekspresyjny, geometryczny i fakturalny,
- zna wybrane przykłady dzieł o charakterze abstrakcyjnym,
- poszerza warsztat pracy o nową technikę,

Technika:
- półprzestrzenna - fakturalna lub fakturalna z kolorem.

Materiały:
- karton, kredki świecowe, farby plakatowe, kalka, kalafonia, wikol, szczeciniak, "ścinki", drobiazgi.

Środki dydaktyczne:
- B. Kowalska, Henryk Stażewski,
- J. Ciesielska Podręcznik Sztuka,
- F. Winzer Słownik sztuk pięknych,
- przezrocza lub reprodukcje z cyklu sztuka abstrakcyjna
- cytaty z wypowiedzi twórców sztuki abstrakcyjnej

Metody:
- aktywność plastyczna; ekspresja malarska,
- aktywność percepcyjna: obserwacje medialne dzieł sztuki, obserwacje prac plastycznych,
- aktywność werbalna; wyjaśnianie znaczenia kluczowych pojęć (abstrakcja geometryczna i niegeometryczna), komentarz, debata (argumenty za i przeciw).

Przebieg zajęć:

1. Zapoznanie uczniów z treścią cytatów z wypowiedzi twórców sztuki abstrakcyjnej, np.:
"Dzieło sztuki plastycznej nie wyraża nic. Dzieło sztuki nie jest znakiem czegokolwiek.
Ono jest (istnieje) samo przez się."

Władysław Strzemiński

"Nowa forma w malarstwie jest czystym malarstwem, środkami kształtowania pozostaje forma i kolor ich najgłębszym uduchowieniu: linia prosta i płaski kolor"

Piet Mondrian

Charakter dzisiejszego życia tłumaczy abstrakcyjny rodzaj dzisiejszej sztuki ... nowa sztuka jest spowodowana wielkimi zmianami, jakie zaszły w dzisiejszym życiu i manifestuje się jako nowe teorie świadomości artystycznej ...

Henryk Stażewski

2. Komentowanie wypowiedzi artystów, definiowanie pojęć abstrakcja i abstrakcjonizm z pomocą słownika i podręcznika.

1. Sformułowanie zadania plastycznego:
- skorzystaj ze wskazówek artystów tworzących sztukę abstrakcyjną,
- przedstaw na płaszczyźnie "Malarstwo bez postaci, malarstwo bez treści",
- zwróć uwagę na kolor, układ plam i charakter kompozycji: ekspresyjny, geometryczny, fakturalny.

2. Aktywność plastyczna, ekspresja malarska: uczniowie przeważnie używają barw czystych, podkreślając dekoracyjność kompozycji, niektórzy ograniczają ich paletę do gammy np. błękitów, zróżnicowanych kolorystycznie i walorowo, inni opierają malarskie kompozycje na kontrastowych zestawieniach barw; oprócz plam pojawiają się linie dzielące płaszczyznę obrazu na mniejsze prostokąty lub swobodne linie konturowe wyznaczające jakieś "pseudokształty", nadające kompozycji malarskiej nadrealne kształty. Korekta prac, pomoc w rozwiązywaniu problemów plastycznych.

5. Wystawa prac plastycznych na tablicy magnetycznej.
Debata TAK i NIE wywołana własną aktywnością plastyczną i poznanymi dziełami sztuki abstrakcyjnej - "Czy przemawia do ciebie ten rodzaj malarstwa?":
- uczniowie podają argumenty za i przeciw,
- wnioski notowane są przez nauczyciela na arkuszach papieru przytwierdzonych do tablicy,
- podsumowanie wyników debat,
- ocenianie jakości argumentów przez nauczyciela.

 

Opracowanie: Joanna Wojdyła

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2912


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.