AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Nowaczewska
Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz Dnia Patrona Szkoły Podstawowej im. Ireny Kosmowskiej

- n +

Scenariusz Dnia Patrona Szkoły Podstawowej im. Ireny Kosmowskiej przygotowany pod kierunkiem Katarzyny Nowaczewskiej

Narrator: 20 XII 1879r. urodziła się w Warszawie Irena Kosmowska. Wspaniała Polka, która kochała wieś i sprawy z nią związane, walczyła o podniesienie poziomu oświaty na wsi, ponieważ panował duży analfabetyzm, walka jej wymagała dużo poświęcenia i odwagi, gdyż pani Irena żyła w czasach trudnych, kiedy Polska była pod zaborami.

Scena I Lata dziecięce
(Pokój dziecinny: na podłodze są zabawki, stolik i krzesło, na ścianie obrazek.)

Mała Irenka bawi się w swoim pokoju. Wchodzi mama do pokoju.

Mama:
W co się bawisz droga Irenko?

Irenka:
Bawię się w szkołę. Uczę dzieci mamusiu czytać i pisać.
(Wchodzi ojciec)

Mama:
Czemu tak późno przyszedłeś?

Ojciec:
Miałem dziś tak dużo pacjentów, a przecież większość z nich to ludzie ubodzy i nie mogłem ich zostawić bez pomocy.
Mała Irenka podchodzi do ojca i siada mu na kolanach.

Irenka:
Tatusiu ja też jak dorosnę będę pomagała ludziom biednym tak jak ty.

Ojciec:
Tak, moja mała pielęgniarko.
Spójrz kochanie jaką piękną i rozumną dziewczynką jest nasza córka.

Matka:
To fakt będzie dobrą panią dworu, która odda się całą duszą pracy na wsi jako wychowawczyni i dobrodziejka.
To cała nasza niunia.

Narrator:
Młoda Irena pobierała nauki na pensji u Pani Zuzanny Morawskiej, wspaniałej pisarki dla dzieci i młodzieży. Następnie ukończyła studia na Uniwersytecie we Lwowie. Nie mając rządowej matury nie mogła otrzymać dyplomu. Pracowała krótko w Szkole Podstawowej w Mirosławicach, w powiecie kutnowskim a następnie zaczęła pracować w czasopiśmie dla chłopców "Zaranie".

Scenka II Praca w gazecie pt. Zaranie
(Gabinet redaktora: Na ścianie wisi napis, ZARANIE, biurko maszyna do pisania dwa krzesła.)


Irena:
Dzień dobry! Szanowny Panie redaktorze, chciałabym pracować w Pana redakcji, gdyż Pana pismo porusza problemy wiejskie, które mnie bardzo interesują.

Redaktor:
Czym konkretnie chciałaby się Pani zajmować w moim piśmie?

Irena:
Chcę oderwać chłopców od szarości dnia codziennego i pokazać im szerszy i piękniejszy świat. A i dzieci wiejskie są bardzo ważne. Pragnę, aby rodzice okazywali im więcej zainteresowania, mają przecież prawo do dzieciństwa, zabawy, fantazji i nauki.

Redaktor:
Jakie ma Pani kwalifikacje do tej pracy?

Irena:
Ukończyłam Uniwersytet we Lwowie a także pracowałam w szkole wiejskiej w Mirosławicach.

Redaktor:
Mogę panią zatrudnić ale za symboliczne wynagrodzenie w wysokości 25 rubli, gdyż nasza gazeta ma trudności finansowe.

Irena:
Mogę pracować nawet za darmo, bo moi rodzice są majętni, a i ja nie potrzebuję zbyt wiele. Tylko żeby się trochę najeść i skromnie ubrać.

Redaktor:
W takim razie witam w redakcji!

(Zapada zmrok
Kosmowska pracuje przy maszynie do pisania. Jest późno. Wchodzi redaktor.)


Redaktor:
Pani Ireno! Co Pani tutaj robi? Czy wie Pani, która jest godzina?

Irena:
Przepraszam Panie redaktorze chyba się troszeczkę zasiedziałam, ale chciałam skończyć artykuł o prawach dzieci wiejskich, który chcę zamieścić w jutrzejszej gazecie.

Redaktor:
Rzeczywiście, dzięki Pani artykułom bardzo dużo młodzieży wiejskiej przyjeżdża do Pani.

Irena:
Tak, czasem nie mam gdzie ich pomieścić! Wie Pan? Panie Maksymilianie, chciałabym założyć szkołę wiejską dla dziewcząt i uczyć je czytać i pisać, aby wyrwały się ze wsi
i zdobyły zawód.

Redaktor:
Na taką inwestycję trzeba dużo pieniędzy.
(Wchodzi Krystyna Chełmońska)

Krystyna Chełmońska:
Dobry wieczór! Szukałam Cię przez pół dnia, a Ty oczywiście jeszcze w pracy!
Słuchaj, mam dla Ciebie wspaniałą wiadomość: mój narzeczony przekazuje Ci 6 tys. rubli na cele społeczne, abyś otworzyła na wsi własną szkołę.

Redaktor:
Ireno to wspaniale! Nie zwlekaj moja droga, daję ci tygodniowy urlop, jedź i szukaj miejsca na szkołę.

Scenka III Praca w szkole
(Szkoła: kilka ławek, tablica i kreda)


Narrator:
Irena szukała pieniędzy wśród ziemian i szlachty i w 1912 roku kupiła gospodarstwo
w Kresieninie koło Lublina. Tam założyła szkołę, a jej otwarcie nastąpiło 6 stycznia 1913r.

(Uczennice siedzą i rozmawiają, wchodzi Irena.)

Irena:
Co robicie moje kochane?

Uczennica I:
Wspominamy sobie pierwsze dni w naszej nowej szkole.
Najpiękniej było w czasie otwarcia, był piękny, słoneczny dzień. Drzewa pokryte były białą szatą. Mnóstwo ludzi zjechało się wtedy: chłopi, szlachta, dużo ludzi z miasta. Było bardzo pięknie.

Uczennica II:
Warunki do nauki miałyśmy ciężkie. Gdy żandarmi rosyjscy nas kontrolowali, musiałyśmy szybko chować książki i zeszyty pod siennikami. Bo nauka w języku polskim była surowo karana.

Uczennica III:
A pani nas zawsze uspokajała, nigdy się nie unosiła krzykiem, zawsze serdeczna, jakby nie miała trosk. My wiemy, że ma ich pani wiele.

Irena:
Moje dziewczynki, wiecie, że jesteście dla mnie wszystkim. A ta szkoła jest moim ukochanym dzieckiem. Zawsze wracam tu z największą radością.

Uczennica IV:
Pani jest duszą i słońcem tej szkoły.

Narrator:
Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918r. Kosmowska zaangażowała się w pracę polityczną. Była przez trzy kadencje posłanką na sejm. Zmarła w sierpniu 1945r. w niemieckim szpitalu więziennym po długiej chorobie. Nie zobaczyła już wolnej, ukochanej Polski.
(Fragment nastrojowej muzyki, wchodzą wszyscy wykonawcy na scenę i kłaniają się).
 

Opracowanie: Katarzyna Nowaczewska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1318


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.