Katalog

Danuta Rostkowska, Małgorzata Wytzler
Matematyka, WSO

Przedmiotowy system oceniania z matematyki

- n +

Przedmiotowy system oceniania z matematyki

Matematyka jest jednym z głównych przedmiotów nauczania w szkole między innymi dlatego, że służy stymulowaniu rozwoju intelektualnego uczniów. Oprócz dążenia do nabycia przez uczniów umiejętności dotyczących treści matematycznych, nauczyciel powinien wyznaczyć sobie następujące zadania związane z kształceniem i wychowaniem.

I. CELE EDUKACYJNE

- Przygotowanie uczniów do wykorzystywania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego; budowanie modeli matematycznych dla konkretnych sytuacji.
- Przyswajanie przez uczniów języka matematyki; dostrzeganie oraz formułowanie, rozwiązywanie i dyskutowanie problemów.
- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej uczniów.

II. ROZWIJANIE OSOBOWOŚCI

- Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
- Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów i argumentowania.
- Nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny.
- Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów.
- Przygotowanie uczniów do pokonywania stresu w sytuacjach egzaminacyjnych

III. KONTRAKT MIĘDZY NAUCZYCIELEM A UCZNIEM

1. Ocenianie jest procesem planowanym, systematycznym i jawnym
2. Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
3. Ocenianie podlegają wszystkie wymienione obszary aktywności.
4. Nauczyciel na lekcji organizacyjnej przedstawia wymagania i kryteria ocen.
5. Prace klasowe są zapowiadane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
6. Nauczyciel jest zobowiązany sprawdzić prace klasowe w ciągu dwóch tygodni.
7. Uczeń otrzymuje na lekcji do wzglądu swoją pracę klasową, zapoznaje się z jej wynikiem i zgłasza ewentualne zastrzeżenia do nauczyciela. Prace pozostają również do wzglądu dla rodziców i są przechowywane przez nauczyciela przez jeden rok szkolny.
8. Każdą pracę klasową, napisaną na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia, można poprawić. Poprawa może nastąpić na wyraźne życzenie ucznia, w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie od rozdania prac i tylko raz. Uwzględniona jest tylko ocena otrzymana z poprawy.
9. Na ocenę celującą uczeń otrzymuje zadania dodatkowe.
10. Jeśli uczeń opuścił pracę z przyczyn losowych (nieobecność usprawiedliwiona ), to powinien napisać ją w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
11. Krótkie sprawdziany obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane na lekcji poprzedzającej ten sprawdzian.
12. Krótkie sprawdziany nie podlegają poprawie
13. Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień.
14. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
15. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
16. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
17. Aktywność na lekcji nagradzana jest "plusami". Za 10 zgromadzonych "plusów" uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach.

IV. FORMY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA

- prace klasowe 1h;
- sprawdziany 15 min;
- testy;
- odpowiedzi ustne;
- prace domowe;
- prace długoterminowe;
- pisemne indywidualne prace na lekcji;
- prace w grupach;
- aktywność podczas lekcji;
- aktywność matematyczna poza lekcjami matematyki;
- przygotowanie do lekcji.

V. KRYTERIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI

 
FORMY AKTYWNOŚCI KRYTERIA OCENY
Prace klasowe 1h
Sprawdziany 15 min
Praca domowa
Oceniane są trzy elementy rozwiązania:
- metoda (wybór prawidłowej drogi postępowania, analiza, wybór wzoru);
- wykonanie (podstawienie do wzoru, obliczenia), punkty przyznawane są za obliczenia cząstkowe;
- rezultat (wynik, sprawdzenie z warunkami zadania)
Testy - zaliczone jest zadanie rozwiązane poprawnie (podana poprawna odpowiedź)
Prace długoterminowe,
Prace projektowe
- zrozumienie zadania;
- zaangażowanie w realizację powierzonego zadania;
- zaplanowanie rozwiązań (oryginalność);
- realizacja rozwiązań;
- prezentacja otrzymanych wyników;
- zastosowanie posiadanej wiedzy przedmiotowej.
Prace w grupach - akceptowanie ustalonych zasad pracy w grupie,
- planowanie wspólnych działań,
- współudział w podejmowaniu decyzji,
- udział w dyskusji,
- słuchanie innych,
- uzasadnienie swojego stanowiska,
- prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia.
Przygotowanie do lekcji - wkład pracy własnej ucznia,
- przygotowanie merytoryczne do zajęć.
Aktywność na lekcji - częste zgłaszanie się na lekcji,
- udzielanie poprawnej odpowiedzi,
- prezentacja wiedzy na forum klasy
Aktywność matematyczna poza lekcjami matematyki - udział i bardzo dobre wyniki w konkursach matematycznych,
- awans do następnego etapu lub osiągnięcie tytułu laureata,
- wyniki na poziomie wyższym niż przeciętne,
- aktywny udział w pracy kółka matematycznego

W przypadku stwierdzenia dysfunkcji ucznia - nauczyciel dostosowuje się do zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Nauczyciel stosuje różne formy oceniania - zawsze korzystne dla ucznia.

VI. OCENA PISEMNYCH PRAC

Prace klasowe, sprawdziany i testy są punktowane, a punkty przeliczane na oceny według skali:
Ilość punktów   Ocena
0 - 30% maksymalnej ilości punktów niedostateczna
31% - 50%   dopuszczająca
51% - 74%   dostateczna
75% - 92%   dobra
93% - 100%   bardzo dobra
100% i wyżej   celująca

VII. OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE

- znajomość wiedzy elementarnej;
- zawartość rzeczowa;
- poprawne stosowanie języka matematycznego;
- znajomość i zrozumienie pojęć;
- stosowanie wiedzy w sytuacjach typowych;
- jasność i logika wypowiedzi;
- rozwiązywanie zadań, stosowanie odpowiednich metod, sposobu wykonania i otrzymanych rezultatów;
- umiejętność wnioskowania;
- umiejętność prezentacji własnego punktu widzenia;
- stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych;
- wkład pracy ucznia, przygotowanie do lekcji;
- umiejętność formułowania myśli.

VIII. OCENA SEMESTRALNA I ROCZNA

1. Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel najpóźniej na trzy dni przed terminem klasyfikacji semestralnej (rocznej).
2. O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją.
3. Wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej.
4. Na ocenę semestralną (roczną) mają wpływ wymienione wcześniej formy aktywności.
5. Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku, jednakże nie jest ona średnią arytmetyczną ocen uzyskanych przez uczniów w ciągu roku.
6. Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria oceny, co najmniej bardzo dobrej oraz osiągnął sukcesy w konkursach matematycznych na szczeblu pozaszkolnym.

IX. ZASADY WYSTAWIANIA OCENY SEMESTRALNEJ I ROCZNEJ

- Stopień celujący (6)
otrzymuje uczeń, u którego osiągnięcia wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć przewidzianych w realizowanym programie nauczania, przedstawia oryginalne rozwiązania, jest twórczy oraz wykazuje dużą samodzielność.
- Stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania i uzyskał tego potwierdzenie w postaci bardzo dobrych ocen cząstkowych ze sprawdzianów, a także podjął w niewielkim zakresie dodatkową aktywność, również wysoko ocenioną.
- Stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, u którego opanowany zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w programie nauczania nie jest pełny, ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia.
- Stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania, co może oznaczać jego kłopoty przy poznawaniu kolejnych, trudniejszych treści kształcenia.
- Stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, u którego opanowanie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania są tak niewielkie, że stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego kształcenia z matematyki i utrudnia kształcenie w przedmiotach pokrewnych, czego przejawem są niskie oceny również z tych przedmiotów.
- Stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń wyraźnie nie spełniający oczekiwań określonych w programie nauczania, co uniemożliwia mu bezpośrednią kontynuację opanowanych kolejnych treści i zasadniczo utrudnia kształcenie w zakresie innych przedmiotów.

X. INFORMACJA ZWROTNA


NAUCZYCIEL - RODZIC

Podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji, rozmów nauczyciel:
- informuje o wymaganiach i kryteriach oceniania,
- informuje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce,
- dostarcza informacji o trudnościach ucznia w nauce,
- dostarcza informacji o uzdolnieniach ucznia,
- daje wskazówki do pracy z uczniem.

NAUCZYCIEL - UCZEŃ

- informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania,
- pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju,
- motywuje do dalszej pracy.

NAUCZYCIEL - WYCHOWAWCA KLASY - DYREKTOR

- nauczyciel wpisuje oceny do dziennika,
- nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach ucznia,
- nauczyciel lub wychowawca informuje dyrekcję o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji.
 

Opracowanie: mgr Danuta Rostkowska
mgr Małgorzata Wytzler

Wyświetleń: 3818


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.