Katalog Barbara Ślemp Matematyka, Konspekty Zastosowanie ciągu arytmetycznego i geometrycznego do rozwiązywania zadań praktycznychZastosowanie ciągu arytmetycznego i geometrycznego do rozwiązywania zadań praktycznychScenariusz lekcji matematyki w klasie drugiej szkoły średniej.Cele ogólne: - usystematyzowanie wiadomości o ciągu arytmetycznym i geometrycznym; - kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań z zastosowaniem wiedzy o ciągach liczbowych; - wyrobienie umiejętności współdziałania w grupie. Cele operacyjne: - uczeń wyjaśnia różnice miedzy ciągiem arytmetycznym a geometrycznym; - uczeń zapisuje podstawowe wzory dotyczące ciągów arytmetycznego i geometrycznego; - uczeń rozpoznaje sytuacje problemowe o cechach ciągów arytmetycznego i geometrycznego; - uczeń wykorzystuje wiedzę o ciągach do rozwiązywania problemów praktycznych; - rozumie potrzebę współpracy w grupie i zna jej zasady; - umie z szumu informacyjnego wyłoić informacje istotne a pominąć te, które nie maja znaczenia. Metody: burza mózgów (asocjogram), gra dydaktyczna, dyskusja wielokrotna. Pomoce: arkusze papieru, pisaki, przygotowane karty do gry wraz z instrukcją użytkowania (załączniki 2 i 3). Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne: - podział klasy na sześć pięcioosobowych grup i przypomnienie zasad pracy w grupie (załącznik 1), - przydzielenie grupom materiałów i pomocy (arkusze papieru, pisaki). 2. Przypomnienie wiadomości o ciągach liczbowych: - każda grupa sporządza asocjogram, zapisując jedną najistotniejszą wiadomość najpierw o ciągu arytmetycznym, a potem o geometrycznym (definicje, przykłady ciągów, podstawowe wzory, charakteryzuje różnicę i iloraz ciągu) - grupy wymieniają się arkuszami i każda dopisuje do istniejących już informacji swoje uwagi, - poszczególne grupy analizują plakaciki i odczytują głośno otrzymane rezultaty. 3. Rozwiązywanie zadań w grupach: - grupy otrzymują do rozwiązania po jednym zadaniu spośród trzech przygotowanych na kartach (załącznik 2) - dwie grupy niezależnie pracują nad tym samym problemem, - każda grupa rozwiązuje zadanie pracując według instrukcji (załącznik 3) - wybrani losowo przez nauczyciela przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają rozwiązanie swego zadania na tablicy udzielając niezbędnych komentaży. (Pozostała część klasy pisze rozwiązania wszystkich zadań do zeszytów.) 4. Ocena pracy grup: - nauczyciel ocenia wypowiedź osoby rozwiązującej zadanie na tablicy, - ocenia rozwiązanie zadania w zeszycie osoby wytypowanej przez grupę, - każdy członek danej grupy otrzymuje ocenę będącą średnią arytmetyczną powyższych ocen. (Załącznik 1) Zasady pracy w grupie 1. Wybierzcie spośród siebie lidera (organizuje pracę grupy), sekretarza ( pilnuje by nie umknęły z pamięci pomysły zgłaszane przez członków grupy), sprawozdawcę (uzgadnia z grupą rezultat prac). 2. Każdy członek zespołu stara się pracować intensywnie, na miarę swych możliwości z dbałością o wspólny interes grupy. 3. Każdy członek zespołu słucha, co mają do powiedzenia inni, nie przerywa im, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń. 4. Mówcie na temat, trzymajcie się instrukcji do zadań, dzielcie się ze sobą wszystkimi informacjami na dany temat. (Załącznik 2) Zadania na kartach. Zad 1
Instrukcja pracy z kartami 1. Potasuj karty a następnie rozdaj je wszystkim członkom swej grupy w koło. 2. Przeczytajcie uważnie po cichu informacje zapisane na kartach, nie pokazując ich nikomu. 3. Przekazujcie sobie odczytane z kart informacje, lecz kart przed sobą nie odsłaniajcie. 4. Ustalcie co macie wyliczyć i jakimi danymi dysponujecie. 5. Rozwiążcie problem. POWODZENIA! Opracowanie: Barbara Ślemp Wyświetleń: 2408
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |