Katalog Grażyna Kwasiborska Lekcja wychowawcza, Prezentacje Opracowanie przygotowań apelu z okazji "Dnia Ziemi"Przygotowanie apelu z okazji dnia ziemi1. Plan pracy:a) ułożyć lub wyszukać scenariusz apelu; b) przygotować: - inscenizację; - dekorację; - rozdzielić określone role; c) przeprowadzić próby; d) zaprezentować apel w szkole. 2. Przedstawienie zadań dzieciom. a) Nauczyciel przekazuje informacje uczniom o zadaniu postawionym im przez Samorząd Uczniowski - zorganizowania apelu z okazji Dnia Ziemi - 22.04.2004 (N, T, E). Daje im czas na zastanowienie się w jaki sposób chcieliby to zrealizować (prosi o przygotowanie w formie ustnej (E, T) lub pisemnej (N)). Na lekcji wychowawczej wysłuchuje propozycji zgłaszanych przez uczniów na kartkach (T), które odczytuje uczeń ekspansywny. Uczniowie analizują wraz z nauczycielem te, które będą mogli zrealizować - nauczyciel kieruje dyskusją i ukierunkowuje wybór. Na tym poziomie uczniowie są oceniani pochwałą wychowawcy i oceną wzorową. b) Nauczyciel biorąc pod uwagę możliwości uczniów i ich zaangażowanie przydziela zadania: - Opracowanie tła muzycznego (E - uzdolnieni muzycznie): "Ponieważ bardzo ładnie gracie na instrumentach muzycznych to uważamy, że świetnie spiszecie się realizując to zadanie. Ponieważ będzie przy tym dużo pracy to Wojtek i Marek - spróbowalibyście pomóc koleżankom? (N) Przecież świetnie znacie się na muzyce i sprzęcie nagłaśniającym" - Przygotowanie dekoracji: N - "Kasiu i Aniu przygotowane macie arkusze i pisaki, i waszym zadaniem będzie wykonanie napisów według szablonu" E - "Zaplanujcie scenografię przedstawienia wykorzystując swoją pomysłowość" T - "Jacku i Arku pomóżcie w realizacji tego zadania, a może coś jeszcze zaproponujecie?" - Rozdzielenie ról: Nauczyciel: "Proszę przeczytać jakich bohaterów ma nasza inscenizacja, a osoby chętne zgłaszają, kogo chcieliby zagrać" W przypadku, gdy jedną rolę chciałoby odgrywać więcej uczniów, stwarzamy role dublerów. c) Przeprowadzenie prób: Na próbie uczniowie odgrywają role, a uczniowie nie biorący udziału w inscenizacji wybierają pierwszą i drugą obsadę. Nauczyciel pełni rolę doradcy przy wyborze. W trakcie prób: E - zachęcanie są do większej dbałości o swoją rolę np. ta rola nie wymaga aż takiej gestykulacji; T - są chwaleni za wyuczony tekst, ale muszą wolniej mówić; N - ich chwalimy za wykonane zadanie, w przypadku niedociągnięć delikatnie zwracamy uwagę (nie wprost) np. pięknie nauczyłeś się roli, ale popracuj nad dykcją, aby cię było słychać. Nauczyciel zachęca uczniów do współpracy w następujący sposób: - uświadomienie uczniom, że od każdego z nich zależy powodzenie naszego występu; - przypominamy, że jak dobrze rozdzielą i spełnią swoje zadania, to nie odczują "ciężaru" tego apelu; - każdy z nas pracuje na wizerunek naszej klasy; - przypominam, że nasza prezentacja wpłynie na wyniki konkursu na najlepszą klasę i związaną z tym nagrodą w postaci wycieczki. Ocena pracy uczniów: - pokazana została na poszczególnych etapach; - ocena słowna dyrekcji szkoły i reakcja publiczności; - oceny z zachowania i słodycze sponsorowane przez Radę Rodziców. Legenda: N - uczeń nieśmiały T - uczeń typowy E - uczeń ekspansywny. Opracowanie: Grażyna Kwasiborska Wyświetleń: 1377
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |