Katalog

Mariola Rybicka
Religia, Scenariusze

Dziękujemy Bogu za stworzenie

- n +

Dziękujemy Bogu za stworzenie

Scenariusz lekcji religii do klasy IV Szkoły Podstawowej.
Prowadzący: nauczyciel religii Mariola Rybicka.

Cel ogólny:
Zapoznanie uczniów z modlitwą dziękczynną i zwrócenie uwagi na różne rodzaje tej modlitwy. Kształtowanie postawy dziękczynienia Bogu za stworzenie.

Cele szczegółowe:
- uczeń wie jak nazywa się modlitwa w której dziękujemy Bogu za stworzenie
- uczeń potrafi wyjaśnić czym jest modlitwa dziękczynna
- uczeń wie jakie są rodzaje modlitwy dziękczynnej i potrafi je wymienić
- uczeń potrafi czytać cicho tekst ze zrozumieniem
- uczeń potrafi wyjaśnić co to jest modlitwa
- uczeń potrafi wymienić różne modlitwy chrześcijańskie
- uczeń potrafi składać Bogu dziękczynienie za dzieło stworzenia

Metody:
- podająca: pogadanka, modlitwa;
- aktywizująca: krzyżówka, praca w grupach;
- praktyczna: działalność praktyczna;
- eksponująca: ilustracje, plansze z tytułami modlitw, arkusze pracy uczniów.

Formy:
- zbiorowa;
- indywidualna;
- zróżnicowana

Środki dydaktyczne:
- karty pracy;
- plansze z nazwami modlitw;
- ilustracje;
- plansze z hasłami;
- podręcznik;
- książeczki do nabożeństwa.

Wstęp:


Powitajmy pozdrowieniem chrześcijańskim gości, którzy dzisiaj są obecni na lekcji i wspólnie wyznajmy naszą wiarę w Pana Boga. Na poprzedniej lekcji mówiliśmy o modlitwie. Kto z was potrafi wyjaśnić co to jest modlitwa? Jestem bardzo ciekawa czy potraficie wymienić różne modlitwy chrześcijańskie o których rozmawialiśmy na lekcji. Aby się o tym przekonać wykonacie pewne zadanie, które będzie składało się z trzech rund. Każdy uczeń samodzielnie pisze w ciągu 1 minuty nazwy 11 modlitw chrześcijańskich. Druga runda także będzie trwała 1 minutę w parach sprawdzicie ile modlitw udało się wam napisać. Trzecia runda również trwa minutę cała grupa sprawdza czy wymieniła wszystkie modlitwy. Na tablicy znajdują się modlitwy sprawdźcie czy takie wymieniłyście? Macie na ławkach różne ilustracje. Obejrzycie je i powiedzcie co one przedstawiają. Uczniowie z poszczególnych grup odpowiadają: piękno przyrody, rośliny, zwierzęta, ludzi.

Kto stworzył świat i podarował nam te dary?

Każdy z nas powinien być wdzięczny Panu Bogu za wszystko co od Niego otrzymał. W jaki sposób możemy okazywać naszą wdzięczność i podziękowanie Panu Bogu.

Na dzisiejszej lekcji poznacie modlitwę w której dziękujemy Bogu za stworzenie, życie i dowiecie się jakie są rodzaje tej modlitwy.

Uczeń zapisuje na tablicy temat lekcji: Dziękujemy Bogu za stworzenie.
Rozwinięcie- odkrywanie treści orędzia Bożego.

Aby dowiedzieć się jak nazywa się ta modlitwa w której składamy Panu Bogu dziękczynienie za stworzenie świata i życia, rozwiążecie krzyżówkę. Uczniowie samodzielnie rozwiązują krzyżówkę.




1. Jezusa to krzyżowa............
2. Mówimy do Niego.............. nasz w modlitwie
3............ Pański z modlitwy.
4. Wiem, że............... w Boga.
5. Śpiewane podczas porannych godzin.
6. Modlitwa na paciorkach.
7. Pozdrawiając ją mówimy.............. Mario.
8. Czynisz ten znak na czole.
9. Odmawiamy ją na nabożeństwie majowym.
10. Jeden z aktów.
11. Chodzimy na nie w czasie adwentu, bardzo rano z lampionami.

Uczniowie sprawdzają czy krzyżówka została właściwie rozwiązana. Uczeń czyta pytanie i odpowiedz i hasło krzyżówki. Uczniowie wklejają krzyżówkę do zeszytu. Jak nazywa się modlitwa, którą dzisiaj poznaliście? Czym jest modlitwa dziękczynna? Wszystkie wasze wypowiedzi były ciekawe i wyczerpujące. Wypowiadaliście się pełnymi zdaniami. Jednak najciekawszą wypowiedzią była wypowiedz? ponieważ najdokładniej wyjaśniła czym jest modlitwa dziękczynna. Proszę? abyś głośno powiedziała jeszcze raz czym jest modlitwa dziękczynna a wszyscy zapisują do zeszytu. Modlitwa w której dziękujemy Bogu za stworzenie to modlitwa dziękczynna. Modlitwa dziękczynna jest podziękowaniem Panu Bogu, za swoje życie, za życie innych ludzi i za całe stworzenie używając słów, które określają nasze podziękowanie. Tymi słowami mogą być np. dziękujemy, składamy dziękczynienie, wielbimy, wysławiamy itp.

Każdy z nas powinien sam dziękować Bogu za dary podczas porannej i wieczornej modlitwy, na lekcji religii, również w czasie Mszy św. składamy Panu Bogu dziękczynienie za stworzenie za odkupienie. W Piśmie św. są także modlitwy dziękczynne w których Izraelici dziękowali Bogu za stworzenie.

Teraz spróbujemy dowiedzieć się jakie są rodzaje tej modlitwy.
Będziecie pracować w grupach. Każda grupa otrzyma polecenie na kartce, proszę je cicho i uważnie przeczytać i odpowiedzieć na pytanie. Na wykonanie polecenia każda grupa ma 3 minuty.

Grupa I Apostoła Łukasza

1. Napiszcie podziękowanie Panu Bogu za dar jaki znajduje się na ilustracji, którą macie na ławce?
2. Napiszcie jaki to może być rodzaj modlitwy dziękczynnej?

Grupa II Apostoła Mateusza

1. Proszę uważnie przeczytać modlitwę z Księgi Daniela Dn 3,57.62-63.72-73.75-76.81-82, która znajduje się w waszym podręczniku na stronie 104i napisać jaki to rodzaj modlitwy dziękczynnej?
2. Napiszcie, kto zamiast człowieka w księdze Dn 3, 57.62-63.72-73.75-76.81-82. powinien dziękować Panu Bogu za stworzenie?

Grupa III Apostoła Marka

1. Uważnie przeczytajcie tekst Psalmu Ps 100, 1-4, który znajduje się w podręczniku na stronie 104 i napiszcie jaki to rodzaj modlitwy dziękczynnej?
2. Napiszcie słowa, których używali Izraelici w Ps 100,1-4, zamiast "dziękuję"?

Grupa IV Apostoła Jana

1. Uważnie przeczytajcie I Modlitwę Eucharystyczną z Mszy św. z udziałem dzieci w podręczniku na stronie 105 lub w książeczce do nabożeństwa i napiszcie jaki to rodzaj modlitwy dziękczynnej?
2. Napiszcie słowa, którymi dzisiaj możemy składać Panu Bogu dziękczynienie?

Grupa V Apostoła Pawła

1. Proszę znaleźć w książeczce do nabożeństwa pieśń "Dzięki o Panie" i napisać jaki to rodzaj modlitwy?
2. Napiszcie za co Panu Bogu dziękujemy śpiewając tę pieśń?

Zakończenie - podsumowanie

Na początku lekcji postawiliśmy sobie cel, że poznacie dzisiaj modlitwę w której dziękujemy Bogu za stworzenie i dowiecie się jakie są rodzaje tej modlitwy. Aby się dowiedzieć czego się nauczyliście na dzisiejszej lekcji, każdy uczeń otrzyma kartkę z pytaniami i odpowie na nie. Na kartce piszemy swoje imię. Pytania będą dotyczyły modlitwy jaką dzisiaj poznaliście i jej rodzajów. Jak się nazywa ta modlitwa? Czym jest modlitwa dziękczynna? Wymień rodzaje tej modlitwy? Kiedy możemy składać Bogu dziękczynienie za dzieło stworzenia? Każdy uczeń sam dokona oceny swojej pracy na lekcji. Na tych samych kartkach znajduje się oś liczbowa na której zaznaczycie ocenę od 2 czyli oceny miernej do 5 czyli bardzo dobrej. W czasie kiedy uczniowie odpowiadają na pytania i sami oceniają się włączamy pieśń "Dzięki o Panie".

Niezależnie od tego w jaki sposób dziękujesz Bogu, za ludzi, za otaczający świat, a wreszcie za siebie zawsze wyrażasz wiarę w to, że Pan Bóg stworzył człowieka, cały świat i Ciebie.

Praca domowa:

Każdy z was przez tydzień wraz z rodzicami w czasie wieczornej modlitwy podziękuje Bogu za stworzenie i życie.
Podziękowanie i wspólna modlitwa.

Opracowanie: mgr Mariola Rybicka
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży

Wyświetleń: 7661


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.