![]() |
![]() |
Katalog Beata Podlewska Pedagogika, Artykuły Specyfika nauczania a mediaSpecyfika nauczania a media1. Znaczenie dydaktyki w procesie współczesnego kształcenia.Dziś uważa się, że proces nauczania wiąże się ściśle z uczeniem się, tworząc zintegrowaną całość. Dydaktyka należy do nauk teoretycznych i praktycznych, gdyż zajmuje się badaniem działalności osób nauczających i uczących się w procesie kształcenia, celów, treści, metod, form, zasad i środków (technologii informacyjnych) oraz organizacji kształcenia, jak również badaniem społecznego i materialnego środowiska oraz psychologiczno-społecznych uwarunkowań, w którym się ta działalność odbywa. Dydaktyka tworzy współczesną teorię zastosowania komputerów w kształceniu. Analizuje możliwości zastosowań edukacyjnych komputera, przyjmując za podstawę koncepcję kształcenia wielostronnego ucznia. Wincenty Okoń opisuje trzy rodzaje aktywności ucznia: intelektualną, emocjonalną i praktyczną. Zatem komputer w procesie kształcenia może i powinien być stosowany w czterech integrujących sposobach uczenia się: przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie i działanie. Rozwój komputeryzacji i wdrażanie jej w wielu dziedzinach życia nie tylko edukacji, trwa nadal. Zbyt wcześnie na wyczerpującą charakterystykę. Pewne jest to, że komputer w procesie kształcenia już dziś służy realizacji następującym zadaniom dydaktycznym: prezentowaniu nowej wiedzy; utrwalaniu opanowanego materiału; jego kontroli, samokontroli i ocenie stopnia jego opanowania; uzupełniania braków i luk w materiale dydaktycznym. 2. Przydatność mediów w kształceniu i wpływ na jego efektywność. Najnowsze wyniki badań w zakresie nauczania-uczenia się uzasadniają nowe podejście, dostosowane do możliwości poznawczych i zainteresowań ucznia, rozwoju jego osobowości, procesów nauczania i uczenia się oraz stosowanie w praktyce edukacyjnej najnowszych technologii informacyjnych i przetwarzania informacji, a także korzystania z multimediów. Te zaś, jak wynika z powyższych analiz, nowoczesne urządzenia mogą być stosowane na wszystkich poziomach (od wychowania przedszkolnego, a skończywszy na kształceniu dorosłych) i kierunkach kształcenia (wszystkie przedmioty, ścieżki edukacyjne, kierunki studiów). Nie może ich zabraknąć w uczeniu się dzieci i młodzieży, ich samokształceniu się, a także w kształceniu i doskonaleniu kwalifikacji nauczycieli i wszystkich tych, którzy stosują media nie tylko w edukacji, ale i w pracy zawodowej, kulturze i wypoczynku, a także w innych sferach działania i funkcjonowania człowieka.. Wyniki badań nad przydatnością mediów w kształceniu dowodzą, że uczysz się przez to co: - widzisz; - słyszysz; - wyczuwasz smakiem; - wyczuwasz węchem; - dotykasz; - robisz; - sobie wyobrażasz; - wyczuwasz intuicyjnie. Preferowane style nauki (sposoby uczenia się) w typowej grupie uczniów: - działaniowy (dotykowy) 37%; - słuchowy 34%; - wzrokowy 29%. Istnieje ścisły związek między zdolnością zapamiętywania a rodzajem zmysłowej percepcji. W pamięci uczącego się pozostaje bowiem: - 20% informacji słyszanej; - 30% widzianej; - do 40% przy percepcji wzrokowej i słuchowej. W kształceniu multimedialnym, w którym oddziałuje się na prawie wszystkie zmysły człowieka, w odróżnieniu od nauczania konwencjonalnego uzyskuje się m.in. następujące wyniki: - skuteczność nauczania wyższa o 56%; - zrozumienie tematu wyższe o 50-60%; - nieporozumienia przy przekazywaniu wiedzy mniejsze o 20-40%; - oszczędność czasu 38-70%; - tempo nauczania wyższe o 60%; - zakres wiedzy przyswojonej wyższy o 25-50% Efekty nauczania poglądowego Przekaz poglądowy w rozwiązywaniu problemu przyczynia się do: - dogodniejszych warunków dla wzrostu płynności, giętkości i oryginalności myślenia; - szybszego i lepszego opanowania umiejętności dostrzegania problemu, powstawania pomysłów rozwiązań oraz ich weryfikacji; - występowania współzależności miedzy efektami kształcenia po zastosowaniu różnych rodzajów przekazu wiadomości a cechami indywidualnymi. BIBLIOGRAFIA T. Lewowicki, T. Zając - O przemianach w edukacji, Rzeszów 1998. Cz. Kupisiewicz - Szkolnictwo w okresie przebudowy, Warszawa 1996. K. Sośnicki - Zarys dydaktyki, Dydaktyka ogólna (ostatnie wydania). J. Lewicki - Informatyka w szkole, z komputerem za pan brat; Oficyna edukacyjna Warszawa1999
Opracowanie: Beata Podlewska-nauczyciel Wyświetleń: 735
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |