Katalog Beata Podlewska Ekologia, Konkursy Konkurs wiedzy o środowisku - etap międzyszkolny dla klas I-IIIKonkurs wiedzy o środowisku: "Ekologiczne zmagania" dla klas I-III; etap międzyszkolnyI Cel imprezy:- szerzenie świadomości ekologicznej wśród uczniów o środowisku naturalnym, jego zagrożeniach i ochronie - budzenie i rozwijanie u uczniów zainteresowań przyrodniczych - wypracowanie praktycznych wniosków i rad do dalszego postępowania - rozbudzanie wrażliwości i zachęcanie do zachowań proekologicznych. II Uczestnicy: - uczniowie klas I, II, III tworzą zespół reprezentujący szkołę (po jednym uczestniku z każdego poziomu) III Zasady konkursu: - pytania konkursu obejmują wiadomości z zakresu edukacji ekologiczno-przyrodniczej - drużyny otrzymują te same zadania w postaci kart pracy i wykonują je w ciągu 60 minut - za prawidłowe odpowiedzi przyznawane są punkty - punkty przydzielają jury wybrane losowo spośród przybyłych opiekunów reprezentacji szkół, w sumie 3 osoby i v-ce dyr placówki - drużyny zwycięskie I,II,III miejsc otrzymują książki i dyplomy laureatów, pozostali uczestnicy otrzymują dyplomy za uczestnictwo i słodkie upominki. IV Miejsce i czas trwania konkursu - w ciągu 60 minut i przerwa w postaci przerywnika teatralno-tanecznego - na holu szkoły z przygotowanymi miejscami dla drużyn i jury. V Przebieg konkursu - powitanie i przedstawienie zawodników i opiekunów drużyn - wybór jury przez v-ce dyrektora szkoły - zapoznanie z zasadami konkursu - przeprowadzenie części konkursowej - program artystyczny podczas którego jury sprawdza karty pracy drużyn - oficjalne zakończenie konkursu i wręczenie nagród Oto przykładowe zadania dla drużyn: 1.Zaznaczenie prawidłowej odpowiedzi ze wskazanym sposobem na zmniejszenie użycia wody-dokonanie wyboru właściwej odpowiedzi(a, b, c, d) 2.Uporządkowanie w przygotowanej piramidzie żywienia, żywności ekologicznej, której produkcja nie szkodzi środowisku ani człowiekowi, który się nią żywi. 3. Zaproponowanie zdrowego posiłku dla kolegi, którego kontur należało odrysować na szarym arkuszu papieru, a następnie narysować kolorową kredą propozycje IV posiłków w jego "pustym" brzuchu(śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)- zad.plastyczne 4. Segregowanie odpadów zawsze pomaga planecie, dlatego należało posegregować odpady ze specjalnie w tym celu przygotowanego śmietnika. Patrząc na rekwizyty zespoły wpisywały nazwy do tabeli w karcie pracy(szkło, papier, plastik, metal) 5. Odpowiedź na pytanie "Z jaką akcją kojarzy Wam się porządkowanie środowiska?" 6. Podanie 4 przykładów działań człowieka, który dba o środowisko? 7. Odpowiedź na pytanie: "W jakim dniu obchodzimy Światowy dzień Ochrony Środowiska?" 8. Rozwiązanie krzyżówki z hasłem. a) Wykorzystanie odpadów do produkcji nowych wyrobów(recykling) b) Liczne zanieczyszczenia szkodliwe dla naszego zdrowia unoszące się nad miastem(smog) c) Metal-szkodliwy dla organizmowi żywych składnik paliwa(ołów) e) Zanieczyszczenia wylewane do wód(ścieki) f) Urządzenie zmniejszające zawartość szkodliwych substancji w dymach fabrycznych i domów mieszkalnych(filtr) Hasło: rower Podanie 3 innych środków transportu przyjaznych środowisku. Uwagi końcowe; W czasie konkursu drużyny miały swoje miejsca przy stolikach wybranych na drodze losowania. Na stolikach znajdowały się karty pracy, z których każda tworzyła odrębne zadanie, dając tym możliwość wyboru drużynom w sposobie rozwiązania. Z obserwacji wynikało, że niektóre drużyny przydzieliły sobie karty pracy i pracowały osobno, inne krok po kroku rozwiązywały zadania, wspólnie decydując o odpowiedziach. Oprócz kart pracy na każdym stoliku stał papierowy wazon z kwiatami (origami), w którym ukryte było ostatnie zadanie poczęstunek dla każdego uczestnika zespołu: sok w kartoniku i czekoladowy wafel. Zadaniem było rozpoznanie i podanie znaczenia znaków ekologicznych. Na kartonie znak informował, że opakowanie należy zgnieść przed wyrzuceniem do odpowiedniego kosza. Na opakowaniu wafla znak informował o tym, że opakowanie poddane zostanie recyklingowi. W ewaluacji konkursu dzieci narysowały uśmiechnięte minki na znak, że podobał im się konkurs i że chętnie wezmą w nim udział za rok. W opinii opiekunów usłyszałam, że podobała im się forma pracy grupowej, swobodny ruch w czasie wykonywania zadań(plastyczne) oraz naturalny i swobodny klimat wspólnej zabawy, który jest tak bliski dzieciom.
Opracowanie: Beata Podlewska Wyświetleń: 2220
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |