Katalog

Beata Podlewska
Ekologia, Konkursy

Konkurs wiedzy o środowisku - etap międzyszkolny dla klas I-III

- n +

Konkurs wiedzy o środowisku: "Ekologiczne zmagania" dla klas I-III; etap międzyszkolny

I Cel imprezy:
- szerzenie świadomości ekologicznej wśród uczniów o środowisku naturalnym, jego zagrożeniach i ochronie
- budzenie i rozwijanie u uczniów zainteresowań przyrodniczych
- wypracowanie praktycznych wniosków i rad do dalszego postępowania
- rozbudzanie wrażliwości i zachęcanie do zachowań proekologicznych.

II Uczestnicy:
- uczniowie klas I, II, III tworzą zespół reprezentujący szkołę (po jednym uczestniku z każdego poziomu)

III Zasady konkursu:
- pytania konkursu obejmują wiadomości z zakresu edukacji ekologiczno-przyrodniczej
- drużyny otrzymują te same zadania w postaci kart pracy i wykonują je w ciągu 60 minut
- za prawidłowe odpowiedzi przyznawane są punkty
- punkty przydzielają jury wybrane losowo spośród przybyłych opiekunów reprezentacji szkół, w sumie 3 osoby i v-ce dyr placówki
- drużyny zwycięskie I,II,III miejsc otrzymują książki i dyplomy laureatów, pozostali uczestnicy otrzymują dyplomy za uczestnictwo i słodkie upominki.

IV Miejsce i czas trwania konkursu
- w ciągu 60 minut i przerwa w postaci przerywnika teatralno-tanecznego
- na holu szkoły z przygotowanymi miejscami dla drużyn i jury.

V Przebieg konkursu
- powitanie i przedstawienie zawodników i opiekunów drużyn
- wybór jury przez v-ce dyrektora szkoły
- zapoznanie z zasadami konkursu
- przeprowadzenie części konkursowej
- program artystyczny podczas którego jury sprawdza karty pracy drużyn
- oficjalne zakończenie konkursu i wręczenie nagród

Oto przykładowe zadania dla drużyn:
1.Zaznaczenie prawidłowej odpowiedzi ze wskazanym sposobem na zmniejszenie użycia wody-dokonanie wyboru właściwej odpowiedzi(a, b, c, d)
2.Uporządkowanie w przygotowanej piramidzie żywienia, żywności ekologicznej, której produkcja nie szkodzi środowisku ani człowiekowi, który się nią żywi.
3. Zaproponowanie zdrowego posiłku dla kolegi, którego kontur należało odrysować na szarym arkuszu papieru, a następnie narysować kolorową kredą propozycje IV posiłków w jego "pustym" brzuchu(śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)- zad.plastyczne
4. Segregowanie odpadów zawsze pomaga planecie, dlatego należało posegregować odpady ze specjalnie w tym celu przygotowanego śmietnika. Patrząc na rekwizyty zespoły wpisywały nazwy do tabeli w karcie pracy(szkło, papier, plastik, metal)
5. Odpowiedź na pytanie "Z jaką akcją kojarzy Wam się porządkowanie środowiska?"
6. Podanie 4 przykładów działań człowieka, który dba o środowisko?
7. Odpowiedź na pytanie: "W jakim dniu obchodzimy Światowy dzień Ochrony Środowiska?"
8. Rozwiązanie krzyżówki z hasłem.
a) Wykorzystanie odpadów do produkcji nowych wyrobów(recykling)
b) Liczne zanieczyszczenia szkodliwe dla naszego zdrowia unoszące się nad miastem(smog)
c) Metal-szkodliwy dla organizmowi żywych składnik paliwa(ołów)
e) Zanieczyszczenia wylewane do wód(ścieki)
f) Urządzenie zmniejszające zawartość szkodliwych substancji w dymach fabrycznych i domów mieszkalnych(filtr)
Hasło: rower

Podanie 3 innych środków transportu przyjaznych środowisku.

Uwagi końcowe;
W czasie konkursu drużyny miały swoje miejsca przy stolikach wybranych na drodze losowania. Na stolikach znajdowały się karty pracy, z których każda tworzyła odrębne zadanie, dając tym możliwość wyboru drużynom w sposobie rozwiązania. Z obserwacji wynikało, że niektóre drużyny przydzieliły sobie karty pracy i pracowały osobno, inne krok po kroku rozwiązywały zadania, wspólnie decydując o odpowiedziach.

Oprócz kart pracy na każdym stoliku stał papierowy wazon z kwiatami (origami), w którym ukryte było ostatnie zadanie poczęstunek dla każdego uczestnika zespołu: sok w kartoniku i czekoladowy wafel. Zadaniem było rozpoznanie i podanie znaczenia znaków ekologicznych.

Na kartonie znak informował, że opakowanie należy zgnieść przed wyrzuceniem do odpowiedniego kosza. Na opakowaniu wafla znak informował o tym, że opakowanie poddane zostanie recyklingowi.

W ewaluacji konkursu dzieci narysowały uśmiechnięte minki na znak, że podobał im się konkurs i że chętnie wezmą w nim udział za rok. W opinii opiekunów usłyszałam, że podobała im się forma pracy grupowej, swobodny ruch w czasie wykonywania zadań(plastyczne) oraz naturalny i swobodny klimat wspólnej zabawy, który jest tak bliski dzieciom.
 

Opracowanie: Beata Podlewska

Wyświetleń: 2220


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.