Katalog
Helena Dopierała-Gawroń Język niemiecki, RóżnePrzedmiotowy System Oceniania z Języka Niemieckiego dla klasy IV.
Przedmiotowy System Oceniania z Języka Niemieckiego dla klasy IV.
Przedmiotowy system oceniania
Przedmiotowy System Oceniania z Języka Niemieckiego dla klasy IV
Artykuł dotyczy Przedmiotowego Systemu Oceniania z Języka Niemieckiego dla klasy IV. Obejmuje etapy budowania przedmiotowego systemu oceniania, obszary podlegające ocenie, osiągnięcia uczniów dotyczące czterech sprawności komunikacyjnych.
Materiały źródłowe wykorzystane do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania z Języka Niemieckiego:
- Zasady oceniania - Klemens Stróżyński;
- Program nauczania języka niemieckiego PWN;
- Poradnik dla nauczyciela "der, die, das " klasa IV.
Zainteresowanym mogą być udostępnione materiały uzupełniające:
- Karta Obserwacji ucznia;
- Karta Obserwacji ucznia dla rodziców;
- Karta samooceny ucznia;
- Karta osiągnięć ucznia.
Ocena wspierająca rozwój ucznia
Tradycyjny model oceniania z 6 stopniową skalą ocen preferuje wiedzę i umiejętności ucznia, tymczasem wskazane jest położenie nacisku na rozwojową funkcję oceny. Oznacza to, że ocena przestaje być jedynie celem aspiracji i dążeń uczniów. Informuje ich natomiast o osiągnięciach, a także o brakach i trudnościach napotykanych w procesie uczenia się, mobilizować do dalszych wysiłków, wdrażać do samokontroli, samooceny, postępów, ma stanowić środek do kształtowania umiejętności przezwyciężania niepowodzeń.
Uczeń powinien być przekonany o tym, że:
- nauczyciel ocenia przede wszystkim jego osiągnięcia, a nie szuka głównie braków;
- ocena jest jawna i uzasadniona;
- stanowi informacje o spełnieniu wymagań programowych;
- nie jest karą ani nagrodą;
- ze słabszej oceny powinien wyciągać właściwe wnioski;
- może szukać u nauczyciela porady, co zrobić, aby uzyskać lepsze oceny;
- poddać się różnym formom kontroli;
- osiąganie dobrych wyników w szkole jest w interesie ucznia, nauczyciela i rodziców.
Etapy budowania przedmiotowego systemu oceniania
- Analiza dokumentów dotyczących oceniania w szkole (zarządzenia dotyczące oceniania MEN i zawarte w szkolnym systemie oceniania podstawy programowe, program szkoły, program nauczania języka niemieckiego).
- Analiza zewnętrznych standardów osiągnięć.
- Analiza celów ogólnych i szczegółowych określonych dla języka niemieckiego.
- Określenie obszarów podlegających ocenie.
- Tworzenie standardów wymagań programowych.
- Opracowanie skali ocen.
- Ustalenie i opisywanie kryteriów oceniania.
- Szczegółowe określenie warunków zaliczenia przedmiotu.
- Zaplanowanie sposobów poprawy uzyskiwanych wyników.
- Wypracowanie sposobów przekazywania informacji zwrotnej stronom zainteresowanym wynikami ucznia.
- Opracowanie narzędzi sprawdzania.
- Przedstawienie projektu pod dyskusję.
- Warunki ewaluacji i zatwierdzenia dokumentu.
Opracowany przeze mnie przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego uwzględnia w swojej strukturze następujące czynniki:
- wiedzę przedmiotu;
- cele szczegółowe i nabyte umiejętności;
- obszary podlegające ocenie;
- przedmiot oceniania w każdym semestrze;
- sposoby oceniania;
- warunki uzyskania ocen cząstkowych i semestralnych;
- warunki poprawy swoich wyników przez ucznia;
- sposoby powiadamiania ucznia i rodziców o wynikach;
- wymagania na określony stopień;
- kryteria oceny;
- opis wymagań stawianych formom podlegającym ocenianiu;
- dodatkowe zadania podlegające ocenie;
- częstotliwość wystawiania ocen;
- warunki nadrobienia braków z przyczyn losowych;
- prawa przysługujące uczniowi w procesie oceniania.
Diagnoza wstępna
- określenie indywidualnych potrzeb (oczekiwań) i przyczyn trudności każdego ucznia;
- rozpoznanie ucznia (rozmowy indywidualne, sprawdzenie stanu wiadomości i umiejętności, określenie poziomu wiedzy ucznia):
- przedmiotowy system oceniania uwzględnia główne ramy i systemy wartości określone Szkolnym systemem oceniania oraz propozycje i oczekiwania uczniów;
- przedmiotowy system oceniania obejmuje ocenę wiadomości, umiejętności i postaw uwzględnianych w karcie obserwacji uczniów.
Ocenianiu podlegać będą
- Wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze, pod względem rzeczowości, stosowania języka niemieckiego, umiejętności formułowania wypowiedzi]). Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych, z całego działu;
- Sprawdziany pisemne, przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiadane tydzień wcześniej. Sprawdziany mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą;
- Kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiadane;
- Prace domowe - dwie w ciągu semestru;
- Aktywność na lekcji - uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, gdy zgromadzi trzy plusy, gdy uzyska ich mniej, w końcu semestru zostają one zamienione odpowiednio przy dwóch plusach na ocenę dobrą, a przy jednym na dostateczną. W przypadku dużej aktywności na lekcji uczeń może otrzymać kilka ocen bardzo dobrych;
- Zeszyt przedmiotowy - sprawdzany jeden raz w semestrze;
- Zeszyt ćwiczeń - sprawdzany po zakończeniu każdego działu;
- Prace dodatkowe, schematy, plansze, rysunki, materiały wzbogacające zbiory i inne - oceniane w skali "dobry - bardzo dobry" oraz w postaci plusów, które przeliczane są na oceny analogicznie jak za aktywność na lekcji.
W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
- 100% - 95% - ocena bardzo dobra;
- 94 % - 75 % - ocena dobra;
- 74 % - 51 % - ocena dostateczna;
- 50 % - 30 % - ocena dopuszczająca;
- 29 % - 0 % - ocena niedostateczna.
Ocenę celująca uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie 100% punktów i rozwiąże zadanie dodatkowe.
Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.
- Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze sprawdzianów jeden raz w ciągu dwóch tygodni po oddaniu sprawdzianu. Dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu, nauczyciel chętnie udzieli pomocy.
- Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonujemy na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki. Pozostałe oceny są wspomagające.
- Sposoby informowania uczniów. Na pierwszej godzinie lekcyjnej /w każdym semestrze/ zapoznajemy uczniów z PSO. Wymagania na poszczególne oceny udostępniamy uczniom. Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria. Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego.
- Sposoby informowania rodziców. Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu. O ocenach cząstkowych lub końcowych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami, udostępniając zestawienie ocen.
- Narzędzia oceniania. Przy ocenie nauczyciel systematycznie stosuje kartę obserwacji ucznia. Wyniki obserwacji z karty przenosi sukcesywnie do dziennika, zamieniając plusy i minusy na oceny. Przynajmniej raz w miesiącu nauczyciel przeprowadza ankietę samooceny ucznia wg wzoru. Ujęte w karcie obserwacji formy są oceniane stosując następujący przelicznik: trzy plusy ocena bardzo dobra, trzy minusy ocena niedostateczna, dwa plusy ocena dobra, jeden plus ocena dostateczna.
- Ewaluacja programu, procesu kształcenia, osiągnięć uczniów dokonywana jest na podstawie różnorodnych źródeł informacji:
- ankieta dla uczniów;
- skrzynka uwag i propozycji;
- własne obserwacje i wnioski do modyfikacji PSO.
Obszary podlegające ocenie
Zagadnienia tematyczne |
Zagadnienia gramatyczne |
Funkcje komunikacyjne (akty mowy, intencje) |
Zagadnienia realioznawcze i kulturoznawcze |
- miejsce zamieszkania;
- kraje niemieckojęzyczne;
- gry i zabawy sportowe;
- rodzina, stopnie pokrewieństwa;
- zawody;
- szkoła, przybory szkolne;
- zwierzęta domowe;
- dom, mieszkanie, meble;
- formy spędzania czasu wolnego;
|
- koniugacja czasownika regularnego;
- szyk wyrazów w zdaniu oznajmującym i pytającym;
- przeczenie "nicht" i "kein";
- zaimek osobowy w mianowniku;
- liczebniki główne od 1 do 100;
- zaimek dzierżawczy liczby pojedynczej w mianowniku;
- koniugacja czasowników "sein" i "haben";
- rodzajnik określony i nieokreślony w mianowniku i bierniku;
- przymiotnik w funkcji orzecznika;
- przysłówek miejsca;
- odmiana czasownika "möchten";
- forma grzecznościowa czasownika;
- koniugacja czasownika zwrotnego "sich interessieren".
|
- powitanie i pożegnanie rozmówcy;
- przedstawianie się i zawieranie znajomości;
- podawanie swojego miejsca zamieszkania;
- uzyskiwanie informacji dotyczących rozmówcy, jego miejsca zamieszkania oraz kraju, z którego pochodzi;
- nazywanie czynności, gier i zabaw;
- wyrażanie własnych upodobań;
- wyrażanie sympatii i antypatii;
- udzielanie i zdobywanie informacji dotyczących rodziny;
- określanie wieku, zawodu, cech charakteru;
- udzielanie informacji o numerze telefonu;
- określanie cech osób i przedmiotów;
- określanie stanu posiadania i przynależności;
- informowanie o posiadaniu lub braku czegoś;
- wyrażanie prośby skierowanej do rówieśników i osób dorosłych o pożyczenie przedmiotów;
- określanie położenia rzeczy względem siebie;
- pytanie o opinię oraz wyrażanie opinii;
- określanie pragnień, chęci, ochoty;
- proponowanie komuś czegoś;
- określanie własnych zainteresowań i zdobywanie informacji na ten temat od innych.
|
- państwa niemieckojęzyczne, ich położenie względem Polski, stolice, ważniejsze miasta, flagi;
- adresy w krajach niemieckojęzycznych;
- pastorałka "Schlittenfahrt";
- jasełka "Willkommen in Bethlehem";
- Święta Wielkanocne w krajach niemieckojęzycznych, ciekawe miejscowości i budowle w krajach niemieckojęzycznych "Hundertwasserhaus in Wien", "das Schloss";
- "Neuschwanstein", "das Haus in Oberammergau", "Fachwerkhaus in Bensheim".
|
Osiągnięcia uczniów dotyczą czterech podstawowych sprawności komunikacyjnych - Klasa IV
Sprawność - rozumienie ze słuchu
- uczeń rozumie polecenia związane z działaniem klasy i szkoły;
- rozumie krótkie stwierdzenia i pytania dotyczące jego zainteresowań;
- rozumie komunikat w kontakcie z drugą osobą lub z nagrania dobrej jakości;
- wybiera prawidłową odpowiedź prawda / fałsz;
- łączy wypowiedzi słuchane z tekstem pisanym lub obrazkiem;
- układa historyjki obrazkowe;
- ustala kolejność wydarzeń;
- wyszukuje i zapisuje określone informacje;
- rysuje zgodnie z usłyszanym poleceniem;
- uzupełnia luki w tekście.
Sprawność - czytanie
- rozumie pojedyncze wyrazy i krótkie zwroty przedstawione w znanym sobie kontekście;
- rozumie podstawowe napisy i ogłoszenia ułatwiające orientację w środowisku;
- umie wyszukać w tekstach o przewidywanej treści interesującą go informację;
- rozumie globalny sens prostych tekstów;
- ustala poprawną kolejność tekstu;
- przyporządkowuje tekst do ilustracji;
- przyporządkowuje tytuł do tekstu;
- posługuje się grami (puzzle tekstowe i tangramy).
Sprawność - mówienie
- uczeń potrafi zadawać proste pytania i udzielać prostych odpowiedzi;
- wyrazić w prostych słowach myśli i spostrzeżenia dotyczące najbliższego otoczenia, znanych mu sytuacji;
- potrafi poprawnie artykułować słowa z zakresu poznanego materiału;
- uczeń buduje wypowiedzi dialogowe;
- uczeń wykonuje ćwiczenia z kasetą audio (dialogi, piosenki, ćwiczenia fonetyczne).
Sprawność - pisanie
- uczeń potrafi dostrzegać różnicę między fonetyczną a graficzną formą wyrazu;
- potrafi przepisać słowa i zwroty z tablicy lub książki;
- potrafi uzupełniać tekst zwarty lub dialogowy poznanymi elementami leksyki;
- potrafi posługiwać się prostymi formami użytkowymi (zaproszenie, komunikat);
- potrafi napisać kartkę z pozdrowieniami lub krótki list inicjujący znajomość.
Punktowy system oceniania
I. Kontrakt
- 50% zaliczonych pozytywnie prac klasowych / sprawdzianów / testów / jest warunkiem koniecznym pozytywnego zaliczenia semestru i roku szkolnego.
- Obecność na zapowiedzianych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności jest obowiązkowa.
- Jeżeli uczeń był nieobecny z przyczyn usprawiedliwionych, to może przystąpić do zaliczenia w wyznaczonym terminie, nie przekraczającym 2 tygodni i w formie określonej przez nauczyciela (test, sprawdzian, odpowiedz ustna).
- Jeżeli uczeń był nieobecny z przyczyn nieusprawiedliwionych, to nie ma prawa zaliczania i poprawy - uzyskuje 0 pkt.
- Uczeń może poprawić jeden raz daną formę. Liczba punktów przyznanych za poprawioną formę sprawdzania jest średnia uzyskanych punktów.
- Niezapowiedzianych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz podsumowania całego semestru nie poprawia się.
- na koniec semestru nie przewiduje się zdawania na ocenę wyższą.
II. Ocenianie punktowe
- Uczeń może otrzymać w semestrze 100 punktów za prace obowiązkowe. Większą liczbę punktów można otrzymać za wiadomości wykraczające i prace dodatkowe (plus 2 punkty za każdą z dopuszczalnych form).
Wprowadzono następujące kategorie sprawdzenia wiadomości i umiejętności:
- sprawdzian / test;
- kartkówka;
- odpowiedz ustna;
- umiejętności praktyczne;
- zadania domowe;
- praca na lekcji;
- inne.
Z każdej formy można uzyskać określoną liczbę punktów.
- Przydzielone punkty są to średnie z ocen z każdej formy, np.: 1 sprawdzian - 15 pkt., 2 sprawdzian - 7 pkt., 3 sprawdzian - 10 pkt. Razem = 32 pkt., czyli 32 : 3 = 10,6 po zaokrągleniu 11 pkt. (zaokrąglony < 0,5 w dół > w górę).
- Inne możliwości zdobywania punktów, prace dodatkowe:
- pisemne opracowanie danego tematu w domu i wygłoszenie referatu;
- wykonanie pomocy naukowych i innych prac, przyznawane pod koniec semestru;
- za udział w konkursie szkolnym;
- za udział w konkursie powiatowym;
- za udział w konkursie krajowym;
- laureat olimpiady wojewódzkiej (ocena celująca).
- W szczególnych przypadkach, np. u uczniów z częściowymi ograniczeniami możliwości lub sprzężeniami stosowany będzie inny przelicznik punktowy.
III. Kryteria ocen
Semestralnych
- 0 do 40 pkt. - niedostateczny;
- 41 do 55 pkt. - dopuszczający;
- 56 do 70 pkt. - dostateczny;
- 71 do 85 pkt. - dobry;
- 86 do 100 pkt. - bardzo dobry;
- powyżej 100 pkt. - celujący.
Rocznych
- 0 do 80 pkt. - niedostateczny;
- 81 do 110 pkt. - dopuszczający;
- 111 do 140 pkt. - dostateczny;
- 141 do 170 pkt. - dobry;
- 171 do 200 pkt. - bardzo dobry;
- powyżej 200 pkt. - celujący.
Opracowanie: Helena Dopierała-Gawroń
Wyświetleń: 3502
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |