AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Franciszek Wojtyczka
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Wzmacnianie poczucia własnej wartości - scenariusz zajęć wychowawczych

- n +

Scenariusz zajęć wychowawczych "Wzmacnianie poczucia własnej wartości"

Zajęcia przeprowadziłem na godzinie wychowawczej.

PRZEBIEG LEKCJI:

1. Zawarcie z uczniami kontraktu:
- mówimy pojedynczo
- nie krytykujemy
- nie oceniamy
- dzielimy się własnymi pomysłami
- dyskutujemy
w/w elementy zostały zapisane na arkuszu papieru

2. Przeprowadzenie ćwiczeń:
Propozycja do wykorzystania podczas godziny wychowawczej z uczniami.
Przykład zabawy:
"Chcę ci powiedzieć coś miłego"
CELE:
- Umiejętność mówienia dobrze o innych ludziach
- Okazja do otrzymania pozytywnych informacji o sobie

Przebieg zabawy:
1. Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie przekazanie sobie wzajemnie pozytywnych informacji zwrotnych.
2. Uczniowie odliczają do sześciu. Na hasło prowadzącego: "jedynki", "dwójki", "trójki"... tworzą grupy.
3. W grupach uczniowie przekazują kolejno każdej osobie jakąś pozytywną informację na jej temat. Warunek_- informacje muszą być szczere.
4. Ćwiczenie można powtórzyć w innym składzie, np. łącząc w grupy po jednym przedstawicielu "jedynek", "dwójek", "trójek"....

Omówienie ćwiczenia:
- Czy trudno było mówić coś miłego drugiej osobie?
- Jak czuliście się, słysząc pozytywne informacje o sobie?

Uczniowie wypowiadają się pojedynczo. Nauczyciel słucha. Nie ocenia wypowiadającego się ucznia.

3. Dyskusja nad różnymi typami wzorców osobowych uczniów w klasie

WZORZEC 1
USUNĘ SIĘ!
WZORZEC 2
BĘDĘ WALCZYŁ!
WZORZEC 3
BĘDĘ BŁAZNEM!
WZORZEC 4
BĘDĘ ZAPRZECZAĆ RZECZYWISTOŚCI!
WZORZEC 5
UPODOBNIĘ SIĘ!

4. Praca w grupach:
- Podział klasy na 5grup
- Każda grupa otrzymuje arkusz papieru z wypisanym wzorcem osobowościowym
- Uczestnicy układają do odpowiednich wzorców strategie budowania poczucia własnej wartości
- Formułują sygnały słowne, które posłużą nauczycielom do budowania mocnych stron ucznia i kształtowania właściwych postaw wychowawczych

Do przeprowadzenia zajęć wykorzystałem następującą literaturę:
- "Jak budować poczucie własnej wartości w swoim dziecku" - James Dobson
- "Polubić szkołę" - M. Chomczyńska- Miliszkiewicz i D. Pankowska

EWALUACJA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH

O efektywności przeprowadzonej lekcji świadczą wypowiedzi uczniów. Arkusze ewaluacyjne wypełnione przez uczniów pozwalają stwierdzić, że była ciekawa, miała charakter integrujący zespół klasowy i wniosła nowe doświadczenia do pracy wychowawczej.

OPIS NABYTYCH UMIEJĘTNOŚCI:

NAUCZYCIEL PROWADZĄCY
- Integruje zespół klasowy
- Prezentuje efekty pracy na forum
- Dzieli się wiedzą i doświadczeniem
- Mobilizuje do pracy i współdziałania
- Łączy teorię z praktyką
- Tworzy ewaluację pracy własnej
- Wzbogaca swój warsztat pracy
- Podnosi jakość pracy własnej i szkoły

UCZEŃ
- Stosuje zdobytą wiedzę w praktyce
- Współdziała w grupie
- Dokonuje ewaluacji pracy własnej
- Stosuje nowoczesne metody pracy
- Wzbogaca swój warsztat pracy

SZKOŁA
- Podnosi jakość pracy własnej
- Jest miejscem twórczym dla uczniów i nauczycieli
- Wdraża innowacyjne rozwiązania


 

Opracowanie: inż. Franciszek Wojtyczka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5256


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.6



Ilość głosów: 5

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.