Katalog Renata Froncek-Wilczek Ekologia, Artykuły Formy zajęć pozalekcyjnych - Regionalne kółko ekologiczneFormy zajęć pozalekcyjnych - Regionalne kółko ekologiczneRegionalne kółko ekologiczne ma na celu przygotowanie młodzieży do świadomych i odpowiedzialnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Działa pod hasłem "Myśl globalnie - działaj lokalnie". Chodzi o kształtowanie postaw proekologicznych poprzez m. in. uczestnictwo w lokalnych projektach oraz poprzez podejmowanie własnych działań najlepiej w miejscu zamieszkania.Ważne jest by młodzież: posiadała umiejętność rozumienia i rozwiązywania problemów środowiskowych, działania zespołowego oraz prezentowania swoich poglądów i rezultatów pracy. Dla zrozumienia całokształtu problemów środowiska naszej okolicy potrzebne jest: rozpoznanie bardzo różnych uwarunkowań i walorów przyrodniczych, źródeł zanieczyszczeń, zagrożeń akustycznych, bioróżnorodności lokalnych ekosystemów, problemów dzikich wysypisk śmieci, gospodarki odpadami. Tematyka zajęć w ciągu całego roku szkolnego: (zajęcia prowadzone będą w oparciu o zmiany fenologiczne w przyrodzie, potrzeby młodzieży i stan środowiska we współpracy z samorządem lokalnym i organizacjami ekologicznymi) 1. Oceniamy stan środowiska w naszym mieście/gminie: - Stan środowiska naszego regionu w świetle publikowanych materiałów - Stan środowiska lokalnego w świetle opracowań kartograficznych - Przyczyny i tendencje przekształceń środowiskowych 2. Przygotowujemy się do odpowiedzialnego uczestnictwa w zrównoważonym rozwoju naszego miejsca zamieszkania: - Problematyka środowiskowa w pracach władzy samorządowej - Pozarządowe organizacje ekologiczne działające na terenie gminy i powiatu - Kształtowanie świadomości ekologicznej - formy edukacji szkolnej i pozaszkolnej - Podstawy zarządzania środowiskiem w codziennym życiu 3. Dbamy o nasze bezpieczeństwo biologiczne: - Inżynieria genetyczna i biotechnologia jako obszar wiedzy, działań praktycznych i dylematów moralnych - Chemiczne zagrożenia zdrowotne i środowiskowe jako uboczny skutek cywilizacyjny - Hałas - niedoceniony problem XXI wieku - Zagrożenia związane z promieniowaniem i radioaktywnością 4. Zasady ekosystemów naszej okolicy, ich wykorzystanie i zagrożenia: - Określenie stanu wód powierzchniowych i podziemnych - Badanie poziomu zanieczyszczeń powietrza - Określenie stanu gospodarki wodno - ściekowej i jej wpływu na środowisko 5. Ochrona bioróżnorodności w naszym regionie: - Określenie zasobów przyrodniczych poprzez charakterystykę i opis lokalnych ekosystemów - Praktyczne działanie na rzecz ochrony przyrody i środowiska w miejscu zamieszkania - Wpływ komunikacji na walory przyrodnicze - Badanie właściwości gleb - Problemy gospodarki odpadami o ich rozwiązywanie w naszym mieście. Recykling. W celu ewaluacji osiągnięć ucznia proponuje się następujące projekty: - Opracowanie propozycji ochrony obszarowej lub indywidualnej w najbliższej okolicy - opieka młodzieży - Zorganizowanie quizu ekologicznego na temat wartości przyrodniczo - kulturowych okolic miejsca zamieszkania - Zorganizowanie Dnia Ziemi (Happening) - Wystawa fotograficzna, wernisaż prac plastycznych - Sporządzenie podania, wniosku, notatki, skargi w związku z ochroną środowiska - Przygotowanie prac konkursowych na Ogólnopolski Konkurs Ekologiczny organizowany przez Pałac Młodzieży w Katowicach
Opracowanie: mgr Renata Froncek - Wilczek Wyświetleń: 1245
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |