Katalog

Renata Froncek-Wilczek
Ekologia, Artykuły

Formy zajęć pozalekcyjnych - Regionalne kółko ekologiczne

- n +

Formy zajęć pozalekcyjnych - Regionalne kółko ekologiczne

Regionalne kółko ekologiczne ma na celu przygotowanie młodzieży do świadomych i odpowiedzialnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Działa pod hasłem "Myśl globalnie - działaj lokalnie". Chodzi o kształtowanie postaw proekologicznych poprzez m. in. uczestnictwo w lokalnych projektach oraz poprzez podejmowanie własnych działań najlepiej w miejscu zamieszkania.

Ważne jest by młodzież: posiadała umiejętność rozumienia i rozwiązywania problemów środowiskowych, działania zespołowego oraz prezentowania swoich poglądów i rezultatów pracy. Dla zrozumienia całokształtu problemów środowiska naszej okolicy potrzebne jest: rozpoznanie bardzo różnych uwarunkowań i walorów przyrodniczych, źródeł zanieczyszczeń, zagrożeń akustycznych, bioróżnorodności lokalnych ekosystemów, problemów dzikich wysypisk śmieci, gospodarki odpadami.

Tematyka zajęć w ciągu całego roku szkolnego:
(zajęcia prowadzone będą w oparciu o zmiany fenologiczne w przyrodzie, potrzeby młodzieży i stan środowiska we współpracy z samorządem lokalnym i organizacjami ekologicznymi)
1. Oceniamy stan środowiska w naszym mieście/gminie:
- Stan środowiska naszego regionu w świetle publikowanych materiałów
- Stan środowiska lokalnego w świetle opracowań kartograficznych
- Przyczyny i tendencje przekształceń środowiskowych
2. Przygotowujemy się do odpowiedzialnego uczestnictwa w zrównoważonym rozwoju naszego miejsca zamieszkania:
- Problematyka środowiskowa w pracach władzy samorządowej
- Pozarządowe organizacje ekologiczne działające na terenie gminy i powiatu
- Kształtowanie świadomości ekologicznej - formy edukacji szkolnej i pozaszkolnej
- Podstawy zarządzania środowiskiem w codziennym życiu
3. Dbamy o nasze bezpieczeństwo biologiczne:
- Inżynieria genetyczna i biotechnologia jako obszar wiedzy, działań praktycznych i dylematów moralnych
- Chemiczne zagrożenia zdrowotne i środowiskowe jako uboczny skutek cywilizacyjny
- Hałas - niedoceniony problem XXI wieku
- Zagrożenia związane z promieniowaniem i radioaktywnością
4. Zasady ekosystemów naszej okolicy, ich wykorzystanie i zagrożenia:
- Określenie stanu wód powierzchniowych i podziemnych
- Badanie poziomu zanieczyszczeń powietrza
- Określenie stanu gospodarki wodno - ściekowej i jej wpływu na środowisko
5. Ochrona bioróżnorodności w naszym regionie:
- Określenie zasobów przyrodniczych poprzez charakterystykę i opis lokalnych ekosystemów
- Praktyczne działanie na rzecz ochrony przyrody i środowiska w miejscu zamieszkania
- Wpływ komunikacji na walory przyrodnicze
- Badanie właściwości gleb
- Problemy gospodarki odpadami o ich rozwiązywanie w naszym mieście. Recykling.

W celu ewaluacji osiągnięć ucznia proponuje się następujące projekty:
- Opracowanie propozycji ochrony obszarowej lub indywidualnej w najbliższej okolicy - opieka młodzieży
- Zorganizowanie quizu ekologicznego na temat wartości przyrodniczo - kulturowych okolic miejsca zamieszkania
- Zorganizowanie Dnia Ziemi (Happening)
- Wystawa fotograficzna, wernisaż prac plastycznych
- Sporządzenie podania, wniosku, notatki, skargi w związku z ochroną środowiska
- Przygotowanie prac konkursowych na Ogólnopolski Konkurs Ekologiczny organizowany przez Pałac Młodzieży w Katowicach
 

Opracowanie: mgr Renata Froncek - Wilczek

Wyświetleń: 1245


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.