Katalog Bogumiła Niewiadomska Zajęcia pozaszkolne, Plany pracy Program kółka szachowegoProgram kółka szachowego"Istota szachów sprowadza się do tego, by zgodnie ze wskazówkami mędrców o zwycięstwie decydowała siła umysłu"ZADANIEM KOŁA SZACHOWEGO JEST PRZEKAZAĆ POCZĄTKUJĄCEMU W KRÓTKIM CZASIE W SPOSÓB ZWIĘZŁY I PRZYSTĘPNY PODSTAWOWE ZASADY GRY SZACHOWEJ, NIE NADWYRĘŻAJĄC PRZY TYM JEGO CIERPLIWOŚCI, LECZ DAJĄC MU SZANSĘ NA ZNALEZIENIE PRZYJEMNOŚCI WE WŁASNYCH ROZWAŻANIACH I KOMBINACJACH. PRZEKAZANIE SZACHOWEJ PASJI I UWRAŻLIWIENIE NA PIĘKNO TEJ GRY. UDOWODNIENIE, ŻE SZACHY TO ŁATWA DO OPANOWANIA ROZRYWKA NA CAŁE ŻYCIE, PONIEWAŻ TO NAJBARDZIEJ FASCYNUJĄCA, NAJBARDZIEJ EKSCYTUJĄCA GRA NA ŚWIECIE. CELE EDUKACYJNE 1. Nauczenie każdego chętnego ucznia grać w szachy,zaczynając od reguł gry przechodząc stopniowo do strategii, aż wreszcie odczuwania radości ze zwycięstwa. 2. Kształtowanie twórczej aktywności dzieci i młodzieży, myślenia przyczynowo - skutkowego oraz umiejętności rozwiązywania problemów. 3. Wdrażanie do systematycznej i wytrwałej pracy wraz z przestrzeganiem zasad gry "fair play". 4. Ćwiczenie koncentracji, pamięci i uwagi, logicznego myślenia i cierpliwości, logiki i intuicji. 5. Dowartościowanie własnej osoby poprzez ukazanie gry w szachy jako wartości nobilitującej. TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zapoznanie uczniów z historią szachów na przestrzeni wieków. 2. Na czym gramy i czym gramy? 3. Wartość i jakość poszczególnych figur i ich specyfika. - KRÓL - HETMAN - WIEŻA - GONIEC - SKOCZEK - PIONY 4. Podstawowe pojęcia szachowe. - ROSZADA - SZACH - MAT - PAT - OFIARA - KOMBINACJA 5. Plan gry, zapis partii szachowej. 6. Analiza partii szachowej. 7. Rozgrywanie debiutu. Poznanie najpopularniejszych i najczęściej rozgrywanych debiutów szachowych. 8. Gra środkowa. Ogólne zasady. 9. Zakończenie partii. Rozgrywanie końcówek. 10. Nauka umiejętności racjonalnej gry poszczególnymi figurami, i ich wykorzystanie w trakcie gry. - GRA SKOCZKAMI - GRA GOŃCAMI - GRA WIEŻAMI - GRA HETMANEM - GRA PIONKAMI - GRA KRÓLEM 11. Jak wykorzystywać błędy przeciwnika? 12. "Umieć przegrywać" - czy i kiedy poddać partię? 13. Przeprowadzenie turniejów szachowych. - INDYWIDUALNE MISTRZOSTWA SZKOŁY - DRUŻYNOWE MISTRZOSTWA SZKOŁY - DRUŻYNOWE MISTRZOSTWA GMINY - DRUŻYNOWE MISTRZOSTWA POWIATU 14. Udział w turniejach wojewódzkich dla uczniów zrzeszonych w klubach i nie zrzeszonych. 15. Udział w turniejach indywidualnych i drużynowych pozaszkolnych organizowanych w pobliskich miejscowościach przy różnych okazjach np.; "DNII ZIEMI STRZLECKIEJ". BIBLIOGRAFIA 1. W. Litmanowicz: SZACHY - Warszawa 1987 r. 2. W. Litmanowicz: POLSCY SZACHIŚCI - Warszawa 1982 r. 3. J. Giżycki:Z SZACHAMI PRZEZ WIEKI I KRAJE - Warszawa 1983 r. 4. M. Bejlin: WYPRAWA W KRAINĘ SZACHÓW - Moskwa 1972 r. 5. W. Litmanowicz, J. Giżycki: szachy od a do z - Warszawa 1987 r. 6. Kolma Maier - Puschi: DZIECI GRAJĄ W SZACHY - 1979 r.
Opracowanie: mgr Bogumiła Niewiadomska Wyświetleń: 6444
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |