AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Kubiś
Ekologia, Scenariusze

Scenariusz pracy kółka ekologicznego metodą projektów.

- n +

Scenariusz pracy kółka ekologicznego metodą projektów.
Scenariusz

Scenariusz pracy kółka ekologicznego metodą projektów

Projekt przeznaczony dla uczniów koła ekologicznego kl. V-VI

Temat projektu: Odpady w moim domu, szkole i mieście

Zoperacjonalizowane cele zajęć

Na poziomie wiadomości

  • zebranie informacji - co dzieje się z odpadami w domu, szkole i mieście;
  • źródła odpadów;
  • rodzaje odpadów i możliwość ich zagospodarowania.

Na poziomie umiejętności

  • uczeń potrafi samodzielnie zbierać informacje różnymi metodami (wywiad, prasa, literatura fachowa, internet);
  • selekcjonuje informacje;
  • poprawnie stosuje terminy związane z tematem;
  • przygotowuje sprawozdanie ze swojej pracy;
  • przygotowuje i praktykuje wystąpienia publiczne;
  • wykorzystuje pomysły całej grupy;
  • wyraża własne opinie i słucha opinii innych osób;
  • dokonuje oceny własnej pracy i grupy.

Kształtowanie postaw

  • aktywność w zdobywaniu i porządkowaniu wiedzy;
  • samodzielność w poszukiwaniu informacji;
  • kształtowanie postawy badawczej;
  • wyrabianie umiejętności krytycznego myślenia;
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie, komunikowania się, odpowiedzialności.

Czas trwania: cztery tygodnie

Etapy pracy

I. Wprowadzenie do zagadnienia

  • wzbudzenie zainteresowania uczniów tematem;
  • pokazanie problemów i możliwości poszukiwania rozwiązań.
  • II. Wybór zagadnień do realizacji

    • źródła i rodzaje śmieci;
    • co robimy z odpadkami w naszych domach?;
    • co robimy z odpadkami w szkole?;
    • zagospodarowanie odpadów w naszym mieście;
    • przykłady zaśmiecania środowiska w naszej najbliższej okolicy.

    III. Dobór grup do realizacji

    • uczniowie dobrowolnie dobierają się w grupy;
    • wybór zagadnienia do realizacji przez grupę;
    • wybór przewodniczących grup;
    • grupa przygotowuje sprawozdanie ze swojej pracy.

    IV. Podpisanie przez przedstawicieli grup kontraktów

    Kontrakt zawiera:

    • temat;
    • metody pracy;
    • czas realizacji (pozalekcyjny);
    • ocena własnej pracy grupy i jej członków.

    Nauczyciel zobowiązuje się do oceny projektu:

    • oceny etapowe (na każdych zajęciach kółka);
    • pomoc nauczyciela w trudnościach;
    • ocena końcowa po prezentacji projektu.

    V. Prezentacja projektu

    • zwrócenie uwagi na to do kogo jest adresowany;
    • celem prezentacji nie jest "popisanie" się tylko wiedzą zdobytą w toku wykonania projektu lecz zainteresowanie tematem kolegów i przekazanie im wniosków płynących z projektu w sposób najbardziej przystępny;
    • wykorzystanie podczas prezentacji wzmocnienia wizualnego (plakaty, plansze, zdjęcia, foliogramy).

    VI. Ocena projektu

    • na ocenę projektu składają się oceny etapowe i ocena prezentacji projektu;
    • oceny końcowej dokonuje nauczyciel i uczniowie z innych grup oraz zaproszeni nauczyciele.

    Przykładowy kontrakt z grupą

    Waszym celem jest odpowiedź na pytanie np. Co dzieje się z odpadkami w naszych domach? Przeprowadźcie wywiad, ankiety z Waszymi rodzicami. Opracujcie w dowolny sposób wyniki. Przygotujcie sprawozdanie z Waszej pracy, z wykorzystaniem zdjęć, plansz, plakatów.

    Będziecie oceniani etapami w trakcie pracy nad projektem (na każdych zajęciach kółka w ciągu czterech tygodni) oraz po prezentacji projektu.

    Oceny punktowe:
    • 1 pkt - mrn;
    • 3 pkt - dst;
    • 7 pkt - db;
    • 15 pkt - bdb;
    • 23 pkt - cel
    Podpis nauczyciela: Podpis przewodniczącego grupy:

    Sprawozdanie z przebiegu pracy grupy

    1. Cele.
    2. W jakich warunkach przebiegała praca?
    3. Odkrycia i informacje.
    4. Opis zjawisk pozytywnych i negatywnych.
    5. Załączniki, zdjęcia, plansze, plakaty.
    6. Oceny indywidualne członków grupy.
    7. Ocena zbiorowa grupy.

    Dnia 3 kwietnia 2001 roku w Szkole Podstawowej nr 1 Pan dyrektor Zbigniew Federowicz udzielił nam Kamilowi Błaszczykowi i Karolowi Jastrzębskiemu wywiadu na temat zagospodarowania śmieci na terenie szkoły.

    • Dzień dobry.
    • Dzień dobry.
    • Jesteśmy z kółka ekologicznego. Czy moglibyśmy zadać panu kilka pytań?
    • Oczywiście.
    • W jaki sposób zagospodarowujemy śmieci w naszej szkole?
    • Na terenie szkoły są pojemniki na szkło, papier i jeden ogólny. Na każdym piętrze znajdują się dwa małe kosze. Natomiast liście zbierane są na kompost. Dobrze wyschnięte sprzedajemy ludziom, którzy ich potrzebują.
    • Ile razy w tygodniu wywożone są śmieci?
    • Raz lub dwa razy w zależności od ich ilości przyjeżdżają ludzie z zakładu Gospodarki Komunalnej. Zostają one wywożone z dwóch lub trzech pojemników.
    • To by było na tyle. Dziękujemy, do widzenia.
    • Do widzenia.

    Ankieta "Odpady w moim domu"

    1. Czy w Twoim domu segreguje się śmieci?
      1. tak
      2. nie
    2. Jaki rodzaj odpad ow segregujecie?
      1. makulatura
      2. opakowania blaszane
      3. szkło
      4. butelki plastikowe
    3. Ile tygodniowo worków wyrzucacie?
      ..............................
    4. Czy sortowanie śmieci jest korzystne dla środowiska?
      1. tak
      2. nie
    5. Czy odpady mogą być przetwarzane?
      1. tak
      2. nie
    6. Czy w pobliżu Twojego domu znajdują się pojemniki na różne odpady?
      1. tak
      2. nie

    Sprawozdanie grupy drugiej

    Co dzieje się z odpadami w naszym mieście

    Wszystkiego na interesujący nas temat dowiedzieliśmy się z wywiadu, jaki ukazał się w dwutygodniku "Temat". Informacji udzielał dyrektor PGK - pan Leszek Ogar tata naszej koleżanki. W Szczecinku w 1995 roku wprowadzono selektywną zbiórkę odpadów. Na naszych ulicach jest coraz więcej kolorowych pojemników IGOO - w całym mieście jest ich dzisiaj 43. Bardzo nam się podobają zielone, żółte i niebieskie pojemniki. Żółte są na butelki typu PET, niebieskie na makulaturę, zielone na szklane butelki. Mieszkańcy Szczecinka przyzwyczaili się do sortowania odpadów, czasami jednak zdarzają się "pomyłki". W każdą środę pojemniki są poróżniane. Zysk ze sprzedaży surowców jest niewielki ale pan dyrektor się cieszy, że odpady nie trafiają na miejskie wysypisko śmieci. Za parę lat jak będziemy w Unii Europejskiej będziemy musieli lepiej wykorzystywać odpady, dlatego ciągle mówimy o tym w szkole.

    Uczniowie kl. 5e - Karol i Kamil

    Opracowanie: Grażyna Kubiś
    Szkoła Podstawowa nr 1 w Szczecinku

    Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2704


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 6



    Ilość głosów: 1

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.