Katalog Magdalena Leszczyńska, A. Rochowiak, M. Pawińska Edukacja czytelnicza, Plany pracy Rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci w młodszym wieku szkolnym - plan współpracy z bibliotekami działającymi na terenie PakościRozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci w młodszym wieku szkolnym - plan współpracy z bibliotekami działającymi na terenie PakościWSTĘPDziecko od najmłodszych lat obcuje z książką. Najpierw czytają mu rodzice, dziadkowie lub starsze rodzeństwo. Później sięga po książkę samo. Interesują je ilustracje i ulubione książki, głośno "czyta", oglądając obrazki. W wieku przedszkolnym zainteresowania czytelnicze rozwija przedszkole, a później szkoła. W okresie wczesnoszkolnym nauczyciel jest często pierwszą osobą, która prowadzi dziecko do biblioteki szkolnej lub publicznej, gdzie uczeń staje się czytelnikiem. Czytanie lektury, wspólnie w klasie i samodzielnie, jest ważnym czynnikiem rozwoju osobowości dziecka. Lektura oddziałuje poprzez treści na myśli, uczucia i postępowania ucznia, rozwija jego wrażliwość na piękno języka. Czytanie dostarcza dziecku nowych doświadczeń, rozszerza horyzonty, rozwija zainteresowania. Jednym z istotnych zadań nauczania języka polskiego jest: - zainteresowanie uczniów książką - kształtowanie zamiłowania do lektury wartościowych książek. Rozwój zainteresowań czytelniczych, które mają szansę przetrwania nie tylko w okresie nauki szkolnej, lecz także przez całe życie, możemy osiągnąć poprzez dostarczanie uczniom utworów pisanych prozą i wierszem, o dużych walorach artystycznych i moralnych, dostosowanych do aktualnej dojrzałości i umiejętności czytania. Jeżeli uczeń od samego początku nabierze pewności, że czytanie jest czynnością ciekawą i przyjemną, to jego chęć do czytania będzie stale wzrastać. Aby uświadomić dzieciom i ich rodzicom walory, jakie wypływają z obcowania z ciekawą książka, oraz jeszcze bardziej zaszczepić w dzieciach nawyk czytania postanowiłyśmy opracować i wdrożyć do realizacji Plan Współpracy z Bibliotekami . Naszym działaniom przyświecają następujące cele: Cel ogólny: - rozbudzanie zainteresowań czytelniczych Cele szczegółowe: - zapoznanie z Biblioteką Szkolną i Biblioteką Miejską oraz z zasadami korzystania z nich, - zapoznanie z pracą bibliotekarza, - wzbogacanie słownictwa uczniów dotyczącego tematu BIBLIOTEKA, - poznawanie twórczości ulubionych poetów i pisarzy, - zdobywanie wiedzy o autorach książek dla dzieci, - ćwiczenia w samodzielnym czytaniu i pisaniu, - kształcenie umiejętności ilustrowania tekstu, - nabywanie umiejętności inscenizowania utworów literackich, - zwrócenie uwagi na znaczenie książki w życiu dziecka oraz nawiązywanie więzi rodzinnych podczas czytania książek przez rodziców- pogadanka dla rodziców ( współpraca z pedagogiem szkolnym). PLAN: 1. Zapoznanie uczniów z Biblioteką Szkolną i Biblioteką Miejską w Pakości: - zwiedzanie pomieszczeń: wypożyczalni, czytelni - zapoznanie z księgozbiorem, ze szczególnym uwzględnieniem literatury dziecięcej - pogadanka na temat zachowania w bibliotece, szanowania książek. 2. Uroczyste przyjęcie do grona czytelników- Pasowanie na czytelnika. 3. Regularne "Spotkania z książką" w Bibliotece Szkolnej, Bibliotece Miejskiej, w klasie. - wypożyczanie książek - spotkanie z autorem książek dla dzieci - czytanie książek dla dzieci przez znane postacie z Pakości w ramach akcji "Cała Polska czyta dzieciom" (dyrektora szkoły, burmistrza, lekarza, księdza, panią z biblioteki, pedagoga szkolnego, nauczycieli, rodziców). - zorganizowani KLASOWYCH BIBLIOTECZEK, - sprawdzenie wiedzy zdobytej przez uczniów nt. przeczytanych książek- karty do pracy indywidualnej, (ewaluacja). 4. Udział dzieci w konkursach: - plastycznym- "Bohaterowie naszych lektur" - recytatorskim- poezji dziecięcej - znajomości literatury dziecięcej - pokaz mody bajkowej na Balu Karnawałowym. Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń: - potrafi właściwie zachować się w bibliotece i czytelni, - chętnie korzysta ze zbiorów biblioteki, - rozwija wyobraźnię i wrażliwość poprzez stały kontakt z ciekawą książką ( baśnie, bajki, legendy), - wzbogaca słownictwo, - zdobywa wiedzę o autorach ulubionych książek, - poznaje twórczość ulubionych poetów i pisarzy (Tuwim, Brzechwa itd.), - doskonali technikę czytania, - potrafi wypowiadać się (ustnie i pisemnie), konstruuje dłuższe wypowiedzi na temat przeczytanych tekstów, - inscenizuje wiersze i fragmenty ulubionych utworów, - przedstawia za pomocą ilustracji fragmenty przeczytanych książek. Termin realizacji planu: od lutego 2004. LITERATURA: 1. "Praca nauczyciela i ucznia w klasach I- III", WSiP, Warszawa 1990, red M. Lelonek, T. Wróbel 2. "Jak rozwijam zamiłowania czytelnicze dzieci", E. Skubich, Życie Szkoły 2001/2 3. "Czy rodzice zachęcają dzieci do czytania", A. Czochra, J. Dziuba, Życie Szkoły 2004/1 4. "Pierwsza wizyta w bibliotece. Pasowanie na czytelnika", Życie Szkoły 2003/10
Opracowanie: mgr Anna Rochowiak Wyświetleń: 4021
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |