Katalog

Magdalena Leszczyńska, A. Rochowiak, M. Pawińska
Edukacja czytelnicza, Plany pracy

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci w młodszym wieku szkolnym - plan współpracy z bibliotekami działającymi na terenie Pakości

- n +

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci w młodszym wieku szkolnym - plan współpracy z bibliotekami działającymi na terenie Pakości

WSTĘP

Dziecko od najmłodszych lat obcuje z książką. Najpierw czytają mu rodzice, dziadkowie lub starsze rodzeństwo. Później sięga po książkę samo. Interesują je ilustracje i ulubione książki, głośno "czyta", oglądając obrazki. W wieku przedszkolnym zainteresowania czytelnicze rozwija przedszkole, a później szkoła.

W okresie wczesnoszkolnym nauczyciel jest często pierwszą osobą, która prowadzi dziecko do biblioteki szkolnej lub publicznej, gdzie uczeń staje się czytelnikiem.

Czytanie lektury, wspólnie w klasie i samodzielnie, jest ważnym czynnikiem rozwoju osobowości dziecka. Lektura oddziałuje poprzez treści na myśli, uczucia i postępowania ucznia, rozwija jego wrażliwość na piękno języka. Czytanie dostarcza dziecku nowych doświadczeń, rozszerza horyzonty, rozwija zainteresowania.

Jednym z istotnych zadań nauczania języka polskiego jest:
- zainteresowanie uczniów książką
- kształtowanie zamiłowania do lektury wartościowych książek.

Rozwój zainteresowań czytelniczych, które mają szansę przetrwania nie tylko w okresie nauki szkolnej, lecz także przez całe życie, możemy osiągnąć poprzez dostarczanie uczniom utworów pisanych prozą i wierszem, o dużych walorach artystycznych i moralnych, dostosowanych do aktualnej dojrzałości i umiejętności czytania. Jeżeli uczeń od samego początku nabierze pewności, że czytanie jest czynnością ciekawą i przyjemną, to jego chęć do czytania będzie stale wzrastać.

Aby uświadomić dzieciom i ich rodzicom walory, jakie wypływają z obcowania z ciekawą książka, oraz jeszcze bardziej zaszczepić w dzieciach nawyk czytania postanowiłyśmy opracować i wdrożyć do realizacji Plan Współpracy z Bibliotekami .
Naszym działaniom przyświecają następujące cele:

Cel ogólny:
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych

Cele szczegółowe:
- zapoznanie z Biblioteką Szkolną i Biblioteką Miejską oraz z zasadami korzystania z nich,
- zapoznanie z pracą bibliotekarza,
- wzbogacanie słownictwa uczniów dotyczącego tematu BIBLIOTEKA,
- poznawanie twórczości ulubionych poetów i pisarzy,
- zdobywanie wiedzy o autorach książek dla dzieci,
- ćwiczenia w samodzielnym czytaniu i pisaniu,
- kształcenie umiejętności ilustrowania tekstu,
- nabywanie umiejętności inscenizowania utworów literackich,
- zwrócenie uwagi na znaczenie książki w życiu dziecka oraz nawiązywanie więzi rodzinnych podczas czytania książek przez rodziców- pogadanka dla rodziców ( współpraca z pedagogiem szkolnym).

PLAN:

1. Zapoznanie uczniów z Biblioteką Szkolną i Biblioteką Miejską w Pakości:
- zwiedzanie pomieszczeń: wypożyczalni, czytelni
- zapoznanie z księgozbiorem, ze szczególnym uwzględnieniem literatury dziecięcej
- pogadanka na temat zachowania w bibliotece, szanowania książek.
2. Uroczyste przyjęcie do grona czytelników- Pasowanie na czytelnika.
3. Regularne "Spotkania z książką" w Bibliotece Szkolnej, Bibliotece Miejskiej, w klasie.
- wypożyczanie książek
- spotkanie z autorem książek dla dzieci
- czytanie książek dla dzieci przez znane postacie z Pakości w ramach akcji "Cała Polska czyta dzieciom" (dyrektora szkoły, burmistrza, lekarza, księdza, panią z biblioteki, pedagoga szkolnego, nauczycieli, rodziców).
- zorganizowani KLASOWYCH BIBLIOTECZEK,
- sprawdzenie wiedzy zdobytej przez uczniów nt. przeczytanych książek- karty do pracy indywidualnej, (ewaluacja).
4. Udział dzieci w konkursach:
- plastycznym- "Bohaterowie naszych lektur"
- recytatorskim- poezji dziecięcej
- znajomości literatury dziecięcej
- pokaz mody bajkowej na Balu Karnawałowym.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Uczeń:
- potrafi właściwie zachować się w bibliotece i czytelni,
- chętnie korzysta ze zbiorów biblioteki,
- rozwija wyobraźnię i wrażliwość poprzez stały kontakt z ciekawą książką ( baśnie, bajki, legendy),
- wzbogaca słownictwo,
- zdobywa wiedzę o autorach ulubionych książek,
- poznaje twórczość ulubionych poetów i pisarzy (Tuwim, Brzechwa itd.),
- doskonali technikę czytania,
- potrafi wypowiadać się (ustnie i pisemnie), konstruuje dłuższe wypowiedzi na temat przeczytanych tekstów,
- inscenizuje wiersze i fragmenty ulubionych utworów,
- przedstawia za pomocą ilustracji fragmenty przeczytanych książek.

Termin realizacji planu: od lutego 2004.

LITERATURA:
1. "Praca nauczyciela i ucznia w klasach I- III", WSiP, Warszawa 1990, red M. Lelonek, T. Wróbel
2. "Jak rozwijam zamiłowania czytelnicze dzieci", E. Skubich, Życie Szkoły 2001/2
3. "Czy rodzice zachęcają dzieci do czytania", A. Czochra, J. Dziuba, Życie Szkoły 2004/1
4. "Pierwsza wizyta w bibliotece. Pasowanie na czytelnika", Życie Szkoły 2003/10
 

Opracowanie: mgr Anna Rochowiak
mgr Magdalena Leszczyńska
mgr Magdalena Pawińska

Wyświetleń: 4021


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.