|
|
Katalog Monika Gil, Sylwia Pabisiak Uroczystości, Scenariusze Scenariusz uroczystości pasowania klas pierwszych gimnazjumScenariusz uroczystości pasowania klas pierwszych w gimnazjum nr2 przy ZSO nr3 w LegnicyI WSTĘPW roku szkolnym 2004/2005 przydzielono nam zadanie zorganizowania uroczystości pasowania klas pierwszych gimnazjum. Z powodu braku gotowych, ciekawych scenariuszy podjęłyśmy się samodzielnego przygotowania całej uroczystości. Największą trudność sprawiło nam stworzenie scenariusza, który ulegał wielokrotnej modyfikacji w trakcie pracy. Przygotowania podzieliłyśmy na klika podstawowych etapów: 1. Opracowanie scenariusza 2. Dobór obsady aktorskiej do przedstawienia 3. Zbieranie pomysłów dotyczących dekoracji 4. Opracowanie harmonogramu prób 5. Przeprowadzanie prób oraz tworzenie eksponatów do scenografii 6. Współpraca z teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy 7. Dekoracja holu szkoły oraz próba generalna w dniu przedstawienia 8. Przygotowanie i przeprowadzenie dyskoteki jako elementu kończącego całą uroczystość II TERMIN I MIEJSCE UROCZYSTOŚCI Uroczystość pasowania odbyła się w dniu 27.10.2004, w godzinach popołudniowych. Przedstawienie odbyło się na terenie ZSO nr3 w Legnicy w szkolnym holu. Uczestnikami uroczystości byli uczniowie pięciu klas pierwszych z wychowawcami, uczniowie klas 3a i 3b z wychowawcami jako organizatorzy przedstawienia, przedstawiciele Rady Rodziców, przedstawiciele kroniki i gazetki szkolnej, oraz oczywiście dyrekcja Zespołu Szkół nr3 w Legnicy. III SCENOGRAFIA Na czas uroczystości nasza szkoła zmieniła się w KRÓLESTWO WIEDZY DRUGIEGO GIMNAZJUM. Całe przedstawienie miało formę Wielkiego Turnieju Rycerskiego, który odbywał się przed obliczem królowych- Dyrekcji szkoły. Główną nagrodą TURNIEJU był certyfikat zwalniający klasę z odpowiedzi pisemnych i ustnych do końca tygodnia. ![]() Miejscem turnieju była sala rycerska-hol szkolny. W centralnym punkcie sali znajdowały się odświętnie udekorowane trony królewskie. Nieopodal, na tle przygotowanego z kolorowych kartonów wielkiego zamku, znajdowało się miejsce dla prowadzących całą uroczystość dwóch dam dworu. ![]() Okna i ściany holu zostały udekorowane tkaninami aby oddać klimat sali rycerskiej. W tle znajdowała się tablica wyników podsumowująca zmagania Wielkiego Turnieju. ![]() U boku królowej stali trzej odświętnie ubrani trębacze z trąbkami. Wejścia do komnaty, które stworzyliśmy z czarnej folii i herbu królestwa, strzegło dwóch halabardników, którzy wpuszczali kolejne klasy pod halabardami. ![]() Tajemniczości dodawały rozstawione w całej sali świeczniki, małe świeczki (tea lights) na podłodze, kadzidełka oraz tworząca nastrój grozy zła czarownica pojawiająca się czasami na scenie. ![]() Każda klasa miała swojego opiekuna-damę dworu, które były ubrane w piękny, dworski strój. W przedstawieniu, do przeprowadzenia całej uroczystości potrzebne były również: - KONKURENCJA I Markery, pionowe tablice - KONKURENCJA II Artykuły spożywcze do przygotowania koktajlu, pucharki, taca, arkusze brystolu, markery, pionowe tablice - KONKURENCJA III Stoliki, puzzle z portretami królów polskich (samodzielnie wykonane z kartonów przez uczniów) - KONKURENCJA IV Koń na biegunach, tarcza strzelnicza, lotki - KONKURENCJA V Balony z mąką w środku IV SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI WSTĘP: (Dyrekcja zajmuje miejsce na tronach, grają fanfary, dwóch chłopców wpuszcza kolejno klasy pod halabardami) Prowadzący I: Królowa zaprasza przed swoje oblicze rycerzy klasy 1a (dama dworu wprowadza pod halabardami swoją klasę do sali rycerskiej) Prowadzący II: Królowa zaprasza przed swoje oblicze rycerzy klasy 1b (dama dworu wprowadza pod halabardami swoją klasę do sali rycerskiej) Prowadzący I: Królowa zaprasza przed swoje oblicze rycerzy klasy 1c (dama dworu wprowadza pod halabardami swoją klasę do sali rycerskiej) Prowadzący II: Królowa zaprasza przed swoje oblicze rycerzy klasy 1d (dama dworu wprowadza pod halabardami swoją klasę do sali rycerskiej) Prowadzący I: Królowa zaprasza przed swoje oblicze rycerzy klasy 1e (dama dworu wprowadza pod halabardami swoją klasę do sali rycerskiej) PRZYWITANIE: Prowadzący I: Witamy was w progach królestwa drugiego gimnazjum, które jest rządzone przez trzy wielkie królowe: Królową Bonę, Królową Donatyję i Irenelę. Złóżcie wszyscy pokłon naszym wielkim damom. Prowadzący II: Przez ostatni miesiąc bacznie obserwowaliśmy wasze poczynania w naszym królestwie wiedzy. Dziś, oto nadszedł dzień ostatecznej próby. Aby stać się pełnoprawnymi członkami naszego królestwa, musicie wziąć udział w turnieju, który składa się z pięciu konkurencji. Klasa, która zdobędzie najwięcej punktów zostanie nagrodzona certyfikatem zwalniającym zwycięzców z obowiązku odpowiedzi ustnych do końca października. (jedna z dam dworu przechodzi przed klasami prezentuje certyfikat) KONKURENCJA I Prowadzący I: Wielki Turniej Rycerski uważamy za otwarty! (trębacze grają fanfary, halabardnicy ustawiają tablice z kartkami i markerami) Nadszedł czas na pierwsze zmagania. Wybierzcie spośród siebie pierwszego śmiałka. Królowa nasza jest dobra i sprawiedliwa. Waszym zadaniem będzie przedstawić jej majestat na portrecie. Wygra ten śmiałek, który najwierniej przedstawi Jej Królewską Mość. Na wykonanie zadania macie trzy minuty (W tle muzyka, zadanie trwa około trzech minut) Czas minął, przekażcie swoje dzieła damom dworu. (damy dworu prezentują dzieła trzem królowym) Prowadzący II: A teraz nasza królowa oceni nasze zmagania. Królowa, kto według ciebie zasłużył na miano najzdolniejszego portrecisty? (Królowa wskazuje wybrany portret) Królowa wybrała portret klasy 1.... (tablicy wyników zaznaczany jest punkt dla zwycięskiej drużyny) KONKURENCJA II (dźwięki burzy w tle) Zły posłannik: Królowo, królowo, stała się rzecz straszna. Zła czarownica rzuciła klątwę na nasze królestwo (zła czarownica lata w tle) Aby zły czar przestał działać należy rozpoznać wszystkie składniki tej tajemniczej mikstury. (halabardnicy i trębacze przyklejają kartki papieru na pionowych tablicach) Prowadzący I: Niechaj, każda klasa wyłoni spośród siebie rycerza, który wybawi nasze królestwo. (Przed każdym uczestnikiem stawiamy tablicę z kartką papieru, na której uczniowie zapisują rozpoznane składniki- muzyka w tle) (jeden z halabardników przynosi tacę z pucharkami) Prowadzący II: Wasze zadanie polega na spróbowaniu tej oto tajemniczej mikstury i rozpoznanie jak największej ilości składników, które musicie zapisać na kartkach. Wygrywa ten, który odgadnie ich największą liczbę. Prowadzący I: Czy skład mikstury jest już znany? Przedstawcie rozpoznane smaki (Uczniowie odczytują odgadnięte składniki, na tablicy wyników przydzielane są punkty) Dzięki naszym dzielnym rycerzom, nasze królestwo zostało odratowane. Należą im się gromkie brawa, a szczególnie rycerzom z klasy 1..., która wygrała tę konkurencję. (Wszyscy biją brawo, chłopcy wynoszą tablice) KONKURENCJA III Prowadzący I: Udało wam się dowieść wielkiego poświęcenia, a teraz sprawdźmy waszą sprawność. Wybierzcie jednego śmiałka. (chłopcy wnoszą konia na biegunach, ustawiają tarczę, jeden z nich podaje zawodnikom lotki) Prowadzący II: Wasze zadanie nie będzie łatwe. Widzicie tego oto rumaka? Każdy z was musi go dosiąść i w pełnym galopie jak najcelniej trafić w tarczę. Jako pierwszy wystąpi reprezentant klasy 1a. A teraz kandydat z klasy 1b,itd (Spróbuj skomentować występ każdego rycerza np. 'o, jakie celne oko!!!, itp.) (Trębacze pomagają rozbujać konia na biegunach, muzyka w tle) Prowadzący I: Zwycięstwo odniósł rycerz z klasy _______. Serdecznie gratulujemy. KONKURENCJA IV Prowadzący I: Okazaliście się sprytni i zwinni. A teraz sprawdźmy wasza wiedzę. Zapraszamy dwóch śmiałków z każdej klasy. (chłopcy wnoszą stoliki i przed każdą klasą rozsypują puzzle, na każdym stoliku przyklejone są kartki z literą klasy A-E) Prowadzący II: Zła wiedźma nie przestaje knuć. Nocą zakradła się do pałacu i zniszczyła portrety naszych władców, które zdobiły salę balową. Prowadzący I: Zadaniem waszym jest ułożenie na nowo wizerunków króli z puzzli, które widzicie przed sobą. Zwycięży ten, który wykona to jak najszybciej. Prosimy klasy o doping, który z pewnością pomoże waszym reprezentantom (damy dworu stoją przy stolikach i podniesioną ręką sygnalizują która klasy ukończył zadanie) Prowadzący II: Wszyscy byliście wspaniali, ale najszybciej wykonała to zadanie klasa ______. Gratulujemy (podczas całej konkurencji muzyka w tle, chłopcy wynoszą stoliki) KONKURENCJA V Prowadzący I: Życie na dworze królewskim to także czas uciech. Zobaczmy jak potraficie się bawić. Wybierzcie spośród siebie dwoje odważnych. (damy dworu starają się wybrać parę: chłopca i dziewczynę) Prowadzący II: Taniec dworski jest pełen elegancji i dostojeństwa. Musicie razem zatańczyć trzymając balon między głowami. Wygrywa ta para, która tańcząc najszybciej go przebije. (Po ostatniej konkurencji liczone są punkty) PODSUMOWANIE Prowadzący I: Poddajmy teraz pod sąd wasze zmagania. Królowo, czy uważasz że ci oto poddani zasługują na miano rycerzy, którzy będą godnie reprezentować nasze królestwo? (Królowa się wypowiada) Prowadzący II: Jako dowód uznania otrzymujecie świadectwa przyjęcia do braci rycerskiej drugiego gimnazjum. Prosimy przewodniczących klas o podejście do królowej. (Królowa wręcza dyplomy) Prowadzący I: A teraz ogłośmy zwycięzców. - Wersja 1 Z zadaniami dzisiejszego turnieju najlepiej poradziła sobie klasa ________ i to oni otrzymują certyfikat zwalniający ich z odpowiedzi pisemnych i ustnych w dniu jutrzejszym. - Wersja II Okazało się, że jesteście równi w swoich umiejętnościach i męstwie. wobec tego , główną nagrodę turnieju: certyfikat zwalniający z odpowiedzi pisemnych i ustnych w dniu 30.10,2004 otrzymują klasy _____, _____, ______. Prowadzący II: Aby uczcić ten wyjątkowy dzień, zapraszamy królowe, zaproszonych gości i was nowo przyjętych rycerzy na bal w komnatach naszego królestwa. Prowadzący I: Królowo prowadź swych poddanych, a wy złóżcie pokłon. (Grają fanfary) OBSADA: - PROWADZĄCY I: - PROWADZĄCY II: - TRĘBACZE: - DAMY DWORU: po jednej do każdej klasy - WIEDŹMA: - ZŁY POSŁANIEC: - OSOBA PRZY TABLICY WYNIKÓW - WEJŚCIE: 2 halabardników V PODSUMOWANIE - Odpowiednio wcześniejsze zaplanowanie i przygotowanie uroczystości eliminuje improwizację i nieprzyjemne niespodzianki podczas przedstawienia - Pracując z poszczególnymi grupami uczniów wszystkie zajęcia odbywały się poza godzinami lekcyjnymi - Nastrojowa dekoracja i odświętne stroje podkreśliły uroczysty nastrój tego dnia i stworzyły wspaniały klimat całej uroczystości - Wspólne przygotowania i długie godziny spędzane razem pomogły w integracji uczniów i wychowawców. - Przygotowane konkurencje zainteresowały wszystkich uczniów, którzy bardzo aktywnie dopingowali swoich reprezentantów pomagając im w zmaganiach. - Pomimo, że była to pierwsza tego typu uroczystość, którą przygotowywałyśmy, czujemy się w pełni usatysfakcjonowane z wykonanej pracy. Pozwoliło nam to na zdobycie nowych doświadczeń, które wykorzystamy w swojej dalszej pracy zawodowej. ![]()
Opracowanie: mgr Monika Gil Wyświetleń: 5540
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |