Katalog
Ewa Wachowska Lekcja wychowawcza, ScenariuszeScenariusz zajęć warsztatowych z profilaktyki antynikotynowej "Dziękuję, nie palę".
Scenariusz 3 godzinnych zajęć warsztatowych z profilaktyki antynikotynowej "Dziękuję, nie palę".
Scenariusz
Scenariusz 3 godzinnych zajęć warsztatowych z profilaktyki antynikotynowej "Dziękuję, nie palę"
Adresaci - I klasa gimnazjum.
Cel programu - przygotowanie młodzieży do podjęcia decyzji o niepaleniu papierosów.
Uzyskane efekty po zrealizowaniu programu:
- umiejętność wskazania przez młodzież krótkotrwałych i długotrwałych skutków palenia papierosów;
- nabycie umiejętności przeciwstawiania się presji rówieśników (asertywna odmowa);
- znajomość ogólnie stosowanych technik reklamy w oparciu o reklamę papierosów;
- dobre przygotowanie młodzieży do podjęcia decyzji o niepaleniu papierosów.
Program uzyskał akceptację Wydziału Zdrowia Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
Bibliografia
- "Spójrz inaczej" - część III. Andrzej Kołodziejczyk, Ewa Czemierowska;
- "Program lekcji wychowawczych dla uczniów wyższych klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów i techników" - Hanna Hamer;
- "Palenie" - program Edukacji Zdrowotnej opracowany przez Open Socjety Institute;
- Kaseta video "Palenie tytoniu a fizjologia człowieka" (Wyd. Naukowe PWN Sp. z o.o.)
Scenariusz zajęć
- Przedstawienie celu spotkania.
- Zawarcie kontraktu (czas zajęć, przerwy, tajemnica grupy, szczerość- praca w zgodzie z samym sobą, itd.).
- Projekcja filmu pt. "Palenie tytoniu a fizjologia człowieka"(Wyd. Naukowe PWN Sp. Z o.o. 1995).
Przed projekcją powiadomienie uczniów o tym, że informacje zawarte w filmie wykorzystają w konkursie, który odbędzie się w drugiej części zajęć.
- Wykonanie "palącej maszyny".
Na dnie plastykowej, przezroczystej butelki należy umieścić zwitek waty, w zakrętce zaś po zrobieniu otworu - rurkę (ważne jest uszczelnienie rurki plasteliną). Po włożeniu papierosa w koniec rurki wystającej na zewnątrz, zapalamy go, uciskając butelkę wolno i regularnie. Po "wypaleniu" przez butelkę papierosa następuje omówienie wyglądu waty i butelki (brunatny nalot). Po obejrzeniu butelki przez wszystkich uczniów należy ją wystawić w widocznym miejscu, tak aby wszyscy uczniowie mogli obserwować zmiany jakie w niej zachodzą (po ok. 2 - 3 godz. brunatne zabarwienie waty i butelki staje się jeszcze bardziej intensywne).
- Gra: Negatywne i pozytywne skutki palenia papierosów.
Podział klasy na IV grupy. Każda grupa wybiera kapitana, który zapisuje udzielane przez nią odpowiedzi.
- Grupa I ustala przejściowe negatywne skutki palenia;
- Grupa II trwałe negatywne skutki palenia;
- Grupa III przejściowe pozytywne skutki palenia;
- Grupa IV trwałe pozytywne skutki palenia.
Uczniowie pracują 10 min.
- prowadzący zapisuje na tablicy cztery kategorie skutków, a gdy uczniowie skończą pracę - ich odpowiedzi;
- korzystną stroną ćwiczenia jest zdecydowana większość negatywnych skutków palenia.
- Konkurs: "Załóż się o swoje płuca" (pytania i odpowiedzi w załączeniu):
- podział klasy na 3 grupy. Każda grupa wybiera lidera, który będzie odpowiadał na pytania;
- za każdą błędną odpowiedź grupa otrzymuje żółty ząb palacza. 3 zęby dyskwalifikują z dalszej gry;
- za poprawną odpowiedź grupa dostaje 10 pkt;
- wygrywa grupa, która zbierze największą ilość punktów;
- zwycięzcy otrzymują nagrody: np. cienkopisy, długopisy, notesy.
- Wpływ reklamy na używanie przez ludzi szkodliwych substancji na przykładzie reklam papierosów:
- w czasie przerwy prowadzący przyczepia magnesami do tablic kolorowe reklamy papierosów wycięte z czasopism;
- swobodne i ukierunkowane wypowiedzi uczniów na temat reklam;
- omówienie ogólnie stosowanych technik reklamy:
- nazwa: łatwa do zapamiętania lub sugestywnie brzmiąca;
- piosenki i slogany;
- sugestia: czujesz, że powinieneś używać dany produkt, ponieważ wszyscy lub większość to robi;
- poświadczenia: znani lub zwyczajni ludzie, ale atrakcyjnie wyglądający, wykorzystywani są do zachwalania produktu;
- transfer: ludzie, do chciałbyś być podobny lub z którymi chciałbyś się identyfikować, pokazywani są z reklamowanym produktem;
- interpretacja: dane statystyczne (np. zawartość nikotyny w papierosach) są tak przedstawiane, że zachęcają do stosowania produktu.
- Jak odmówić wypalenia papierosa-scenki. Ćwiczenia w asertywnym odmawianiu.
- Jak rzucić palenie? - na podstawie ulotki Wydziału Zdrowia Urzędu Miejskiego Wrocławia: "Do Wielce Szanownych Palaczy! O pożegnaniu z paleniem". Omówienie jest krótkie, ponieważ problem nałogowego palenia dotyczy zazwyczaj pojedynczych osób w klasie. Z nimi umawiam się na spotkanie, podając dzień i godzinę.
- Zakończenie:
- krótkie podsumowanie osoby prowadzącej;
- informacje zwrotne od grupy;
- dokańczanie zdania: Mam nadzieję, że te zajęcia...
Uwagi
- ćwiczenia w zależności od potrzeby mogą być przeplatane zabawami podnoszącymi energię lub wyciszającymi;
- w scenariuszu uwzględniono tylko jedną przerwę po konkursie "Załóż się o swoje płuca". Pozostałe przerwy będą w zależności od potrzeb grupy i osoby prowadzącej;
- po zakończeniu programu we wszystkich klasach planuję zorganizowanie konkursu z nagrodami.
Konkurs odbędzie się w czterech kategoriach:
- plakat: antyreklama papierosów. Format A-3 lub większy, technika dowolna;
- list do kolegi palacza, w którym postarasz się go przekonać, żeby rzucił palenie papierosów;
- projekt ulotki zniechęcającej do palenia papierosów, skierowanej do młodzieży;
- scenariusz lekcji godziny wychowawczej na temat: "Papierosy - twój wróg".
Załączniki
- "Załóż się o swoje płuca"- konkurs.
- Ankieta sprawdzająca realizację programu.
"Załóż się o swoje płuca" - konkurs (załącznik nr 1)
- Pytanie: Czy kiedy palisz papierosa, wdychasz ten sam trujący gaz, który znajduje się w spalinach samochodowych? Co to za gaz?
Odpowiedź: Tlenek węgla. Jest to trujący gaz, który wiąże się z czerwonymi płytkami krwi i zmniejsza zdolność przenoszenia tlenu przez krew.
- P: Ile znanych substancji rakotwórczych zawiera przeciętny papieros? 4? 8? 12? 15? czy 40?
O: Każdy papieros zawiera 40 różnych substancji rakotwórczych.
- P: Ogólnie wiadomo, że palenie papierosów niekorzystnie wpływa na nasze płuca. Jaki jeszcze ważny organ naszego organizmu niszczy palenie?
O: Serce. Palenie tytoniu jest jedną z głównych przyczyn chorób serca.
- P: Czy to prawda, że ćwiczenia fizyczne eliminują niekorzystne skutki palenia?
O: Nieprawda. Ćwiczenia fizyczne nigdy nie wyeliminują skutków palenia.
- P: Jaka jest główna przyczyna pożarów w domach i mieszkaniach?: urządzenia elektryczne, łatwopalne środki chemiczne, papierosy?
O: Papierosy.
- P: Czy to prawda, że można uzależnić się od palenia papierosów?
O: Prawda. Można uzależnić się od papierosów zarówno fizycznie jak i psychicznie. Dlatego tak trudno jest zerwać z tym nałogiem.
- P: Podaj tylko jeden przykład dlaczego palenie jest niekorzystne dla kobiet w ciąży?
O: Istnieje ryzyko wystąpienia niskiej wagi urodzeniowej, poronienia, wcześniactwa, śmierci płodu, śmierci w czasie porodu (około porodu).
- P: Ilu palaczy twierdzi, że chciałoby zerwać z nałogiem? 25, 65, 85 czy 100%?
O: 85%
- P: Co to jest palenie pasywne?
O: Palenie pasywne (niezamierzone) to wdychanie dymu wydychanego przez ludzi palących w twoim towarzystwie. Ty sam nie palisz wówczas papierosa.
- P: Czy to prawda, że im więcej wiemy o paleniu, tym mniejsze jest ryzyko, że będziemy palić?
O: Prawda.
- P: Wymień trzy przyczyny, z powodu których nastolatki decydują się nie palić.
O: Dym brzydko pachnie, ich koledzy nie palą, ich rodzice nie palą, itd.
- P: Jakie problemy zdrowotne występują u dzieci, których rodzice palą?
O: Większy wskaźnik zachorowalności na zapalenie oskrzeli, zapalenie płuc, inne choroby układu oddechowego.
- P: Ile papierosów musisz wypalić, aby spowodować zachwianie rytmu dopływu utlenionej krwi do płuc?
O: Wystarczy jeden papieros, aby spowodować przyspieszony rytm serca, zwiększone ciśnienie krwi i zakłócić rytm dopływu krwi i tlenu do płuc.
- P: Ryzyko wystąpienia zawału serca jest u palacza jest: 2, 3, 4, 5- krotnie większe niż u osób nie palących.
O: 3-krotnie większe
Ankieta sprawdzająca realizację programu "Dziekuję, nie palę" (załącznik nr 2)
- Czy film pt. "Palenie tytoniu a fizjologia człowieka" w sposób przekonujący pokazał szkodliwość palenia papierosów?
W skali od 0 do 5 zaznacz odpowiednią cyfrę.
- Czy po dzisiejszym spotkaniu łatwiej Ci będzie odmówić wypalenia papierosa, gdy koleżanka lub kolega będzie Cię namawiać?
- tak
- nie
- nie wiem
- zależy od okoliczności
- Czy wynik doświadczenia uzmysłowił Ci, jak szkodliwe dla zdrowia jest wypalenie choćby 1 papierosa?
- tak
- nie
- Poznałeś dzisiaj ogólnie stosowane techniki reklamy. Czy będziesz więc krytyczniej oceniać reklamy towarów, a szczególnie tych, które szkodzą zdrowiu?
- tak
- nie
- nie wiem
- Które z określeń najlepiej opisują dzisiejsze zajęcia?
- ciekawe
- niezrozumiałe
- zniechęcające do palenia papierosów
- wzbogacające Twoje informacje o ogólnie stosowanych technikach reklamy
- pogłębiające Twoje wiadomości o skutkach palenia papierosów
- .................................................................................................................................
- Uwagi o zajęciach:
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
Opracowanie: mgr Ewa Wachowska
pedagog Gimnazjum nr 9 we Wrocławiu
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |