AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Hanna Makowska, Beata Lewandowska
Przyroda, Scenariusze

Historia jednej gazety

- n +

Historia jednej gazety

Zajęcia wykorzystujące korelacje międzyprzedmiotową z historią, plastyką, muzyką, przyrodą, ochroną środowiska, językiem polskim, wych. fiz. w klasie V

Cele:

Motywem przewodnim jest gazeta, która wykorzystywana będzie do różnego typu zadań. Dzieci dowiedzą się z niej o wydarzeniach historycznych, spróbują same wykonać zadanie arytmetyczne, zastosują wiedzę matematyczną w nowej sytuacji, poznają uproszczoną technologię wytwarzania papieru, nowe pojęcia (recykling, segregacja odpadów), będą rozwijać swoją wyobraźnię twórczą przy pracach plastycznych z użyciem gazet, same stworzą "gazetową muzykę" , wykonają ćwiczenia ruchowe z gazetowymi kulami, napiszą wypracowanie na temat papieru, będą ćwiczyć pisownię ortograficzną wyrazów.

Dzięki tym różnorodnym zadaniom uczniowie odkryją ile zastosowań ma z pozoru niepotrzebny już papierowy odpad, zwrócą uwagę na to, że każdą rzecz należy maksymalnie wykorzystać w "ekologicznym stylu" . Podczas zajęć dzieci będą miały możliwość wzięcia udziału w dyskusji, stworzenia dzieła sztuki, nauczenia się uważnie obserwować, samodzielnie myśleć i dokonywać oceny.

Zajęcia takie mogą być zrealizowane w ciągu 1-2 dni. Na lekcji z każdego przedmiotu, nauczyciel mógłby poświęcić temu tematowi np. 20 min. (jeśli nie zgadza się na poświęcenie całej lekcji).

1. Historia
- Nauczyciel wyszukuje ciekawy artykuł o treści historycznej i przygotowuje po jednym egzemplarzu na ławkę. Może to być np. artykuł o obchodach rocznicy bitwy pod Grunwaldem lub o życiu jakiegoś znanego człowieka z naszych terenów. Uczniowie czytają ten artykuł i omawiają go. (Dyskusja)
- Po lekcji nauczyciel pyta: "Czy te gazety będą nam jeszcze do czegoś potrzebne?, co zrobimy z nimi teraz?" - prawdopodobnie uczniowie będą chcieli wyrzucić je do kosza. Nauczyciel prosi o położenie wszystkich gazet na biurku.

2. Matematyka
- "Skąd się wzięło tyle gazet?" - korzystaliśmy z nich na historii, ale teraz są już nie potrzebne.
- Nauczyciel proponuje policzyć ile takich gazet, czasopism kupuje się każdego dnia w domach uczniów. uczniowie obliczają, wypełniają tabelę (ćw. dodawania, mnożenia)
  W ciągu dnia W ciągu tygodnia W ciągu miesiąca W ciągu roku W ciągu roku cała klasa produkuje
Ilość czasopism        
 
- Uczniowie uświadamiają sobie jak wielka jest ilość kupowanych i niepotrzebnych później czasopism
- Nauczyciel podaje uczniom cenę makulatury. Zadaniem dzieci jest obliczyć ile zarobiłaby klasa sprzedając te wszystkie czasopisma (rozwiązywanie zadań z tekstem).

3. Przyroda
- Nauczyciel wskazuje na stos gazet na biurku "Co to jest?" , celem jest uzyskanie odpowiedzi ODPADY. Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat pojęcia odpady (co jest odpadem, jakie są rodzaje odpadów, do jakiego rodzaju odpadów należą gazety).
- "Co powinno się zrobić z tymi odpadami?" - teraz następuje wyjście do dyskusji na temat składowania i przetwarzania odpadów. Dzieci poznają pojęcie recyklingu, poznają znaczek recyklingu, dowiadują się po co segreguje się śmieci - rysują w zeszycie kontener, do którego wrzuciłyby gazety. Uczniowie oceniają czy segregacja śmieci jest potrzebna.
- Co się robi ze zużytym papierem? Uczniowie poznają proces technologiczny produkcji papieru i przetwarzania makulatury (można wykorzystać film lub zorganizować wycieczkę do zakładów papierniczych). Teraz uczniowie dyskutują o tym co jest lepsze dla środowiska: produkowanie papieru z drzew, czy z makulatury.
- Uczniowie proponują do czego sami mogliby wykorzystać makulaturę.

4. Sztuka
- Część plastyczna - uczniowie tworzą dzieła przestrzenne z gazet (kompozycje na wybrany temat np. "Ekologiczne potwory" ).
- Część muzyczna - uczniowie wykonują instrumenty muzyczne z gazet (bębenki, szeleszczące gazetowe kule, tuby), następnie tworzą gazetową muzykę wykorzystując odgłosy wydawane przez papier (rozdzieranie, szelest, stukanie zwiniętą gazetą i inne).

5. Wychowanie fizyczne
- Ćwiczenia z użyciem gazet np. rzut do celu papierową kulą, taniec na gazecie, noszenie gazet na czubku głowy, "gazetowa piłka nożna" , "gazetowy badminton" itp.

6. Język polski
- Uczniowie omawiają przeżycia związane z "gazetowym dniem" .
- Dzieci piszą wypracowanie związane z "gazetowym dniem" .
- Dzieci wyszukują w gazecie np. słowa z ó, ż - na podstawie słownika wyjaśniają zasady pisowni z tymi słowami.

Podsumowanie
"Co teraz powinniśmy zrobić z tymi wykorzystanymi gazetami?"
- Uczniowie odnoszą gazety do kontenera na papier
 

Opracowanie: Hanna Makowska, Beata Lewandowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1455


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.