![]() | ||||||||||||
![]() |
||||||||||||
Katalog Hanna Makowska, Beata Lewandowska Przyroda, Scenariusze Historia jednej gazetyHistoria jednej gazetyZajęcia wykorzystujące korelacje międzyprzedmiotową z historią, plastyką, muzyką, przyrodą, ochroną środowiska, językiem polskim, wych. fiz. w klasie VCele: Motywem przewodnim jest gazeta, która wykorzystywana będzie do różnego typu zadań. Dzieci dowiedzą się z niej o wydarzeniach historycznych, spróbują same wykonać zadanie arytmetyczne, zastosują wiedzę matematyczną w nowej sytuacji, poznają uproszczoną technologię wytwarzania papieru, nowe pojęcia (recykling, segregacja odpadów), będą rozwijać swoją wyobraźnię twórczą przy pracach plastycznych z użyciem gazet, same stworzą "gazetową muzykę" , wykonają ćwiczenia ruchowe z gazetowymi kulami, napiszą wypracowanie na temat papieru, będą ćwiczyć pisownię ortograficzną wyrazów. Dzięki tym różnorodnym zadaniom uczniowie odkryją ile zastosowań ma z pozoru niepotrzebny już papierowy odpad, zwrócą uwagę na to, że każdą rzecz należy maksymalnie wykorzystać w "ekologicznym stylu" . Podczas zajęć dzieci będą miały możliwość wzięcia udziału w dyskusji, stworzenia dzieła sztuki, nauczenia się uważnie obserwować, samodzielnie myśleć i dokonywać oceny. Zajęcia takie mogą być zrealizowane w ciągu 1-2 dni. Na lekcji z każdego przedmiotu, nauczyciel mógłby poświęcić temu tematowi np. 20 min. (jeśli nie zgadza się na poświęcenie całej lekcji). 1. Historia - Nauczyciel wyszukuje ciekawy artykuł o treści historycznej i przygotowuje po jednym egzemplarzu na ławkę. Może to być np. artykuł o obchodach rocznicy bitwy pod Grunwaldem lub o życiu jakiegoś znanego człowieka z naszych terenów. Uczniowie czytają ten artykuł i omawiają go. (Dyskusja) - Po lekcji nauczyciel pyta: "Czy te gazety będą nam jeszcze do czegoś potrzebne?, co zrobimy z nimi teraz?" - prawdopodobnie uczniowie będą chcieli wyrzucić je do kosza. Nauczyciel prosi o położenie wszystkich gazet na biurku. 2. Matematyka - "Skąd się wzięło tyle gazet?" - korzystaliśmy z nich na historii, ale teraz są już nie potrzebne. - Nauczyciel proponuje policzyć ile takich gazet, czasopism kupuje się każdego dnia w domach uczniów. uczniowie obliczają, wypełniają tabelę (ćw. dodawania, mnożenia)
- Nauczyciel podaje uczniom cenę makulatury. Zadaniem dzieci jest obliczyć ile zarobiłaby klasa sprzedając te wszystkie czasopisma (rozwiązywanie zadań z tekstem). 3. Przyroda - Nauczyciel wskazuje na stos gazet na biurku "Co to jest?" , celem jest uzyskanie odpowiedzi ODPADY. Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat pojęcia odpady (co jest odpadem, jakie są rodzaje odpadów, do jakiego rodzaju odpadów należą gazety). - "Co powinno się zrobić z tymi odpadami?" - teraz następuje wyjście do dyskusji na temat składowania i przetwarzania odpadów. Dzieci poznają pojęcie recyklingu, poznają znaczek recyklingu, dowiadują się po co segreguje się śmieci - rysują w zeszycie kontener, do którego wrzuciłyby gazety. Uczniowie oceniają czy segregacja śmieci jest potrzebna. - Co się robi ze zużytym papierem? Uczniowie poznają proces technologiczny produkcji papieru i przetwarzania makulatury (można wykorzystać film lub zorganizować wycieczkę do zakładów papierniczych). Teraz uczniowie dyskutują o tym co jest lepsze dla środowiska: produkowanie papieru z drzew, czy z makulatury. - Uczniowie proponują do czego sami mogliby wykorzystać makulaturę. 4. Sztuka - Część plastyczna - uczniowie tworzą dzieła przestrzenne z gazet (kompozycje na wybrany temat np. "Ekologiczne potwory" ). - Część muzyczna - uczniowie wykonują instrumenty muzyczne z gazet (bębenki, szeleszczące gazetowe kule, tuby), następnie tworzą gazetową muzykę wykorzystując odgłosy wydawane przez papier (rozdzieranie, szelest, stukanie zwiniętą gazetą i inne). 5. Wychowanie fizyczne - Ćwiczenia z użyciem gazet np. rzut do celu papierową kulą, taniec na gazecie, noszenie gazet na czubku głowy, "gazetowa piłka nożna" , "gazetowy badminton" itp. 6. Język polski - Uczniowie omawiają przeżycia związane z "gazetowym dniem" . - Dzieci piszą wypracowanie związane z "gazetowym dniem" . - Dzieci wyszukują w gazecie np. słowa z ó, ż - na podstawie słownika wyjaśniają zasady pisowni z tymi słowami. Podsumowanie "Co teraz powinniśmy zrobić z tymi wykorzystanymi gazetami?" - Uczniowie odnoszą gazety do kontenera na papier
Opracowanie: Hanna Makowska, Beata Lewandowska Wyświetleń: 1455
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |