Katalog

Barbara Hałas
Matematyka, Scenariusze

Przykłady wielokątów - scenariusz lekcji matematyki w klasie IV

- n +

Scenariusz lekcji matematyki w klasie IV - Przykłady wielokątów

Cele lekcji:
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
- poznać klasyfikację wielokątów ze względu na liczbę kątów (boków),
- znać nazwy wielokątów i wiązać te nazwy z liczbą boków (kątów),
- wyróżniać, wskazywać i wymieniać elementy wielokątów (wierzchołki, boki, kąty),
- rysować wielokąty,
- rozpoznawać wielokąty wśród innych figur geometrycznych,
- wskazywać w otoczeniu przedmioty o kształcie wielokąta i klasyfikować do odpowiedniej grupy wielokątów,
- umieć podjąć właściwą decyzję po przeanalizowaniu danej sytuacji.

Środki dydaktyczne:
- zestawy figur geometrycznych płaskich,
- przybory do pisania,
- podręcznik Nowa Błękitna Matematyka,
- zeszyt ćwiczeń NBM nr2

Metody dotyczące realizacji lekcji:
metoda JIGSAW
(wiadomości na temat tej metody na końcu scenariusza)

Przebieg lekcji:

I. Czynności organizacyjno-porządkowe.

Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup pięcioosobowych. Przed lekcją uczniowie przygotowują stoliki dla poszczególnych grup (łącząc stoliki po dwa i układając wokół krzesełka) tak, aby grupa mogła pracować wspólnie.

II. Realizacja tematu lekcji.

Każda grupa otrzymuje zestaw różnych figur geometrycznych. Zadaniem każdej z grup będzie poukładać otrzymane figury w następujący sposób:
grupa I - figury, które kojarzycie z liczbą 3,
grupa II - figury, które kojarzycie z liczbą 4,
grupa III - figury, które kojarzycie z liczbą 5,
grupa IV - figury, które kojarzycie z liczbą 6,
grupa V - figury, które kojarzycie z liczbą 7.

Oprócz tego uczniowie mają zaproponować nazwę wyszukanej grupy figur. Ma to być nazwa, która w pewien sposób będzie sugerować przynależność danej figury do tej grupy.
Uczniowie zaczynają wspólnie pracować w grupach, klasyfikując i proponując nazwy posegregowanych figur.
W wyniku ich pracy powstają podzbiory:
I trójkąty (trójboki)
II czworokąty (czworoboki)
III pięciokąty (pięcioboki)
IV sześciokąty (sześcioboki)
V siedmiokąty (siedmioboki)
W każdym zestawie niektóre figury są ponumerowane (w I - trójkąty, w II - czworokąty, w III - pięciokąty, w IV - sześciokąty, w V - siedmiokąty).

(przykładowy zestaw figur dla grupy I)

Uczniowie wybierają sobie jedną figurę z numerkiem. Następnie uczniowie z figurami nr 1 tworzą nową grupę, analogicznie 2,3,4,5. W nowo utworzonych grupach uczniowie relacjonują, co robili i jak klasyfikowali figury do poszczególnych grup, a następnie próbują rysować figury o większej ilości boków (kątów). Nazywają je. Wspólnie uogólniają swoje spostrzeżenia i wnioski podając nazwę wielokąt.

Zapisują temat lekcji do zeszytu, pod tematem wniosek, jaki można wyciągnąć z lekcji.
(notatka do zeszytu)
Wielokąty możemy dzielić:
- ze względu na liczbę kątów na trójkąty, czworokąty, pięciokąty, sześciokąty, siedmiokąty, itd.
- ze względu na liczbę boków na trójboki, czworoboki, pięcioboki, sześcioboki, siedmioboki, itd.

III. Utrwalenie i podsumowanie wiedzy

Powrót do pierwotnych grup celem wykonania zadań utrwalających.
(podręcznik NBM str. 156 zad.3, 4)
(zeszyt ćwiczeń NBM (2) str.28 zad.7, str.12 zad.23)

IV. Zakończenie lekcji

Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń NBM(2) str.29 zad.9

METODA JIGSAW

Jest to jedna z metod nauczania we współpracy. Ma za zadanie aktywnie włączyć uczniów w proces uczenia się. Przez scedowanie na uczniów odpowiedzialności za nauczenie części materiału swoich kolegów zachęca do uczenia się szczegółowego, głębszego.

Są różne nazwy tej metody ( "klasa-układanka" , "puzzle" ) i różne warianty, ale sedno jest to samo: każdy uczestnik grupy powinien zostać ekspertem, który w istotny sposób przyczynia się do osiągnięć całego zespołu.

Klasa zostaje podzielona na grupy 4-6 osobowe (w idealnym przypadku liczebność grupy odpowiada ogólnej liczbie grup, a więc 5 grup po 5 osób lub 6 grup po 6 osób.

Krok 1
Uczniowie pracują w grupach tzw. eksperckich. Każda grupa dostała do przestudiowania inną część lub inny aspekt tematu, działu programowego itp. Grupy mają za zadanie przedyskutować, rozpracować swoją część wiedzy. Każda osoba w grupie musi na tyle dobrze zrozumieć zagadnienie, żeby móc wytłumaczyć je innej grupie uczniów.

Krok 2
Drugi podział na grupy polega na tym, że w skład każdej nowej grupy wchodzi jeden z przedstawiciel każdej z poprzednich ( "eksperckich" ) grup. Przedstawiciele ci kolejno relacjonują, czego nauczyli się w poprzednich grupach, na poprzednim etapie. Dobrym pomysłem jest polecić grupie zadanie zbierające wszystkie te informacje (np. utworzenie mapy pojęciowej).

Krok 3
Eksperci wracają do swoich grup i konfrontują zdobytą całościową wiedzę. Sprawdzają, czy wszyscy nauczyli się wszystkiego.

System ten wymusza współpracę, - aby uzyskać pozytywny rezultat, każdy uczeń musi skorzystać z pomocy (wiedzy) innego ucznia. Każdy też musi pomóc wszystkim pozostałym.

 

Opracowanie: BARBARA HAŁAS
ZESPÓŁ SZKÓŁ W SOŚNICY

Wyświetleń: 8401


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.