AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Gabriela Ochenduszko, Grażyna Liszka
Ekologia, Scenariusze

Scenariusz turnieju ekologiczno-matematycznego

- n +

Scenariusz turnieju ekologiczno-matematycznego

I FAZA PRZYGOTOWAWCZA

1. Wykonanie przez uczniów klas czwartych plakatów o tematyce ekologicznej.
2. Przygotowanie przez uczniów rekwizytów charakterystycznych dla danego obozu (koniczynki, serca, pompony, baloniki) oraz haseł i transparentów.
3. Przygotowanie przez każdy obóz piosenki o tematyce przyrodniczo- turystycznej na lekcjach muzyki.
4. Przygotowanie układu tanecznego przez reprezentantów każdej z grup.
5. Wykonanie strojów "ekologicznych" .
6. Przygotowanie krótkiej części artystycznej o problemach ochrony środowiska.
7. Przygotowanie dekoracji sali gimnastycznej oraz potrzebnych rekwizytów.
8. Przygotowanie miejsc (sektorów) dla poszczególnych grup, tak by kibice tworzyli jedną drużynę.

II FAZA REALIZACYJNA

1. Powitanie gości, zawodników i komisji.
2. Krótka część artystyczna - wiersze na temat ekologii.
3. Przedstawienie harmonogramu imprezy:
a) prezentacja artystyczna grup
b) konkurs ekologiczny i matematyczny
c) zawody sportowe
d) pokaz mody
4. Przyznanie punktów za wcześniej wykonane plakaty ekologiczne.
5. Ocena prezentacji grup - cztery obozy otrzymują punkty (od 1 do 4) za dowcipne hasła oraz kolorowe rekwizyty. Obóz zielonych (koniczynki) tworzą klasy IV a, V a, VI a i krzyczą: "To my - Asy z zielonej klasy!" .
Obóz czerwonych to klasy IV b, V b, VI b (mają papierowe serca na patyczkach) - wołają: "Ze wszystkimi dziś wygramy, bo czerwony kolor mamy!"
Obóz niebieskich tworzą klasy IV c, V c, VI c (niebieskie pompony z bibuły) - "Zwyciężymy z a, b, d, bo jesteśmy z klasy c!"
Obóz żółtych to klasy IV d, V d, (żółte baloniki). Wołają: "Czwarta i piąta d o zwycięstwo stara się!"
6. Taniec i śpiew w wykonaniu reprezentantów poszczególnych obozów.
7. Konkurs ekologiczny i matematyczny. Dwóch uczniów z każdej grupy rozwiązuje na środku sali test ekologiczny oraz krzyżówkę przyrodniczą (załącznik 1 oraz załącznik 2). Pozostali uczniowie biorą aktywny udział w konkursie matematycznym rozwiązując zadania- figielki (załącznik 3).Kapitan drużyny losuje zadanie i wyznacza osobę do jego rozwiązania. Nauczyciel matematyki ocenia poprawność rozwiązań i przyznaje punkty. Na koniec nauczyciel przyrody podaje wyniki konkursu ekologicznego.
8. Zawody sportowe:
a) zbieranie papierowych kul do worka przy użyciu dwóch pałeczek
b) rzucanie papierowymi kulami do kosza na śmieci
c) żonglowanie piłką
9. Pokaz mody ekologicznej.
10. Ogłoszenie wyników przez przewodniczącego jury.
11. Nagrodzenie zwycięskiej drużyny - każda klasa wchodząca w jej skład otrzyma dyplom, słodycze i kwiat doniczkowy do swojej pracowni.

ZAŁĄCZNIK 1

KONKURS "Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT"


1. Co oznaczają pojęcia:
- flora
- fauna

2. Podkreśl nazwę najstarszego parku narodowego w Polsce:
- Kampinoski Park Narodowy
- Białowieski Park Narodowy
- Tatrzański Park Narodowy

3. Ponowne wykorzystanie odpadów(zużytych produktów i opakowań) to:
- kompostowanie
- odpady komunalne
- recykling

4. Kto jest patronem ekologów:
- Św. Antoni
- Św. Krzysztof
- Św. Franciszek

5. Jest to instytucja, do której można się zwrócić o pomoc w przypadku uzależnienia od narkotyków:
- PCK
- MONAR
- MOPS

6. Kiedy obchodzony jest międzynarodowy Dzień Ziemi:
- 22.04
- 24.04
- 20.04

7. Jak nazywa się szczególnie niebezpieczny rodzaj zanieczyszczenia powietrza, stanowiący kombinację dymu i mgły lub pary wodnej:
- kwaśny deszcz
- efekt cieplarniany
- smog

8. Co oznacza skrót LOP?

9. Gdzie powstał i jak nazywa się pierwszy na świecie park narodowy?

10. Wymień nazwy 5 polskich parków narodowych znajdujących się w górach:

ZAŁACZNIK 2

KRZYŻÓWKA PRZYRODNICZA




1. Zwierzę duże i chronione, ma poroże jak koronę.
2. Mieszka w dziupli pożyczonej, w nocy łapie ćmy, gryzonie.
3. Nosi domek na swym grzbiecie, a na łące go znajdziecie.
4. Fruwa w parkach i ogrodach, zawsze zimna aż jej szkoda.
5. Futro czarne, ostry ryjek, nogi-szpadle, w ziemi żyje
6. To rusałki albo pazie, skrzydła mają jak wachlarze.
7. Morska ryba dość porządna, lecz dlaczego zwą ją..........?
8. Lecą kluczem gdzieś nad wodę, albo jadą na budowę.
9. Długie uszy, krótki ogon i odwiedza warzyw zagon.
10. Mieszka w lesie, w polu bywa, je gałązki, jest płochliwa.
11. Lata nisko nad łąkami, rozgląda się za żabami.
12. Owad liczny, jest brązowy- skrzypek polny lub łąkowy.
13. Obleciała kwiatów hektar, nogi w pyłku, w buzi nektar.
14. Cały czarny, wstaje wcześnie, aby w sadzie jeść czereśnie.
15. Dwie lub siedem ma kropeczek na czerwonym swoim grzbiecie.
16. Żyje w wodzie, pływa wspak, to nie ryba ani ptak, tylko......

Literatura: "Raj" nr 10 - październik 98r.

ZAŁĄCZNIK 3

ZADANIA-FIGIELKI


Zad. 1 Człowiek ma u rąk dziesięć palców. Ile jest palców u dziesięciu rąk?
Zad. 2 Dzielnik jest dwanaście razy mniejszy od dzielnej- jaki jest iloraz?
Zad. 3 Wyjrzawszy na zakręcie przez okno pociągu spostrzegłem, że przede mną jest osiem wagonów, a za mną siedem. Z ilu wagonów składał się pociąg?
Zad. 4 Pięć litrów soku rozlewamy do ćwierć-litrowych kubków. Ile kubków napełnimy?
Zad. 5 1/3 roku- ile to miesięcy?
Zad. 6 Zegar wskazuje 3:00. Jaki kąt tworzą wskazówki zegara?
Zad. 7 Państwo Kowalscy mają trzy córeczki, Każda z nich ma dwóch braci. Ile dzieci mają państwo Kowalscy?
Zad. 8 Nazajutrz po swoich urodzinach Jaś stwierdził "Jutro będzie czwartek" . W jakim dniu tygodnia Jaś obchodził swoje urodziny?
Zad. 9 Kij ma dwa końce. Ile końców ma 3 i ½ kija?
Zad.10 Dziewięcioletnia Irenka ma słabe płuca- może naraz zdmuchnąć tylko cztery świeczki. Ile razy będzie musiała dmuchać, żeby zgasić świeczki na urodzinowym torcie?
Zad. 11 Palą się trzy świece. Jedną gaszę. Ile świec zostało?
Zad. 12 Co jest cięższe:1 kg żelaza czy 1 kg pierza?
Zad.!3 W rodzinie jest sześciu synów, każdy ma jedną siostrę. Ile jest dzieci w rodzinie?
Zad. 14. Cegła waży 1 kg i pół cegły. Ile waży cała cegła?
Zad.15 Dwaj chłopcy grali w warcaby cztery godziny. Ile godzin grał każdy z nich?
Zad.16 Ojciec przyniósł koszyk z gruszkami i rzekł do dzieci ': "Jest was sześcioro i w koszyku jest sześć gruszek. Podzielcie je między sobą tak, aby każde dostało po jednej gruszce i aby jedna gruszka została w koszyku" . W jaki sposób dzieci mają podzielić gruszki?
Zad. 17 Co jest większe 93 czy 93
Zad. 18 Suma boków kwadratu równa się 40 cm. Czemu równa się pole tego kwadratu?
Zad. 19 Gruszka jest dwa razy droższa od jabłka. Co więcej kosztuje: osiem jabłek czy cztery gruszki?
Zad. 20 Jak z dwóch zapałek zrobić dziesięć, nie łamiąc ich?
 

Opracowanie: Gabriela Ochenduszko i Grażyna Liszka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3020


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.