Katalog Anna Kwietniak Fizyka, Artykuły Zagadnienia ochrony środowiska w nauczaniu fizykiZagadnienia ochrony środowiska w nauczaniu fizykiW latach 2000 - 2004 realizowałam w liceum ogólnokształcącym opracowaną przez siebie innowację przedmiotową pod nazwą: "Poszerzenie programu nauczania fizyki z astronomią o wybrane zagadnienia z ochrony środowiska" .Ideą przewodnią innowacji było kształtowanie wśród młodych ludzi troski o środowisko, współodpowiedzialności za jego stan, jak również wyrobienie przekonania o możliwości rozwoju cywilizacji w zgodzie z naturą. Jest to szczególnie ważne w regionie, w którym mieszkam i pracuję, gdzie stopień degradacji środowiska jest bardzo duży. Innowacja nie naruszała podstawy programowej. Wprowadzone treści były skorelowane z treściami nauczania pozostałych przedmiotów przyrodniczych. Zagadnienia z ochrony środowiska nie stanowiły odrębnego działu. Odpowiednie treści zostały włączone do poszczególnych działów fizyki. Pozwoliło to na wyeksponowanie zadań, jakie przed fizyką stawia ludzkość w dobie niezwykłego postępu technicznego, a także interdyscyplinarnego charakteru tych zagadnień i potrzeby kompleksowych działań na rzecz ochrony środowiska. Tam, gdzie to było możliwe, treści kształcenia poszerzono o kontekst ekologiczny. Zajęcia prowadzone były różnymi metodami - głównie opartymi na działaniu i przeżywaniu. Odbywały się wycieczki, zajęcia w terenie, wykonywane były samodzielne ćwiczenia i obserwacje uczniowskie. Cele kształcenia Cele kształcenia fizyki z astronomią zostały poszerzone o: 1. poznanie relacji zachodzących w środowisku oraz wpływu człowieka na jego podstawowe elementy, 2. poznanie stanu degradacji środowiska wywołanego działalnością człowieka, metod oceny i technik przeciwdziałania, 3. kształcenie umiejętności prowadzenia badań, 4. kształcenie świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze zdobyczy techniki, 5. kształcenie umiejętności oceny zagrożeń zdrowia człowieka wywołanych rozwojem przemysłu i wskazywania sposobów ich ograniczania, 6. kształcenie emocjonalnego stosunku do środowiska. Treści kształcenia Treści kształcenia fizyki z astronomią poszerzono o następujące zagadnienia: * Prawne, ekonomiczne i organizacyjne aspekty ochrony środowiska w Polsce; - podstawy prawne, instytucje, - organizacje społeczne, - międzynarodowe organizacje ochrony środowiska. * Postęp cywilizacyjny jako główna przyczyna przekształceń środowiska: - zasoby surowcowe świata - odnawialność i nieodnawialność zasobów, - problemy energetyczne - wpływ poszczególnych typów pozyskiwania energii na środowisko, - rozwój przemysłu i jego wpływ na degradację środowiska. * Degradacja środowiska a zdrowie człowieka: - zagrożenie hałasem i wibracjami - hałas w środowisku miejskim, - naturalne i sztuczne źródła infradźwięków i ich wpływ na zdrowie człowieka, - fale elektromagnetyczne; ich źródła własności i wpływ na organizmy żywe, - ochrona przed promieniowaniem, - zastosowanie izotopów promieniotwórczych. * Zagrożenia i ochrona litosfery, hydrosfery i atmosfery: - rodzaje, źródła i skutki zanieczyszczeń gleb, wód i powietrza - ochrona przed zanieczyszczeniami, - rodzaje i źródła odpadów; uciążliwość odpadów dla środowiska i kierunki ich zagospodarowania, - niekorzystne zjawiska związane z globalnym zanieczyszczeniem atmosfery, - lokalne zagrożenia spowodowane zanieczyszczeniami - sposoby zapobiegania. Wiadomości i umiejętności Wprowadzenie powyższych treści do programu nauczania pozwoliło na uzyskanie przez ucznia dodatkowych osiągnięć; w tym: 1. Wiadomości Uczeń poznaje; - prawne, ekonomiczne i organizacyjne podstawy ochrony środowiska w Polsce i regionie, - źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń gleby, wody i powietrza oraz sposoby ich ochrony, - zjawiska związane z zanieczyszczeniem atmosfery w wymiarze globalnym, - źródła i rodzaje odpadów oraz sposoby ich zagospodarowania, - obszary ekologicznego zagrożenia w Polsce, - źródła i rodzaje hałasu; skutki wpływu hałasu na organizm ludzki, sposoby przeciwdziałania, - przykłady zastosowań ultradźwięków i izotopów promieniotwórczych w medycynie, - różne sposoby pozyskiwania energii. 2. Umiejętności: Uczeń potrafi: - obserwować zmiany środowiska w najbliższym otoczeniu, - przeprowadzać proste badania oceny stanu środowiska, - gromadzić, grupować i analizować dane dotyczące procesów zachodzących w środowisku, - dokonać analizy pozyskiwania energii z różnych źródeł pod kątem zanieczyszczenia środowiska, - określić zużycie energii w gospodarstwie domowym i wskazać źródła oszczędności, - wykorzystać zdobytą wiedzę do bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych. 3. Postawy Uczeń jest: - współodpowiedzialny za środowisko i gotowy do podejmowania działań na rzecz jego ulepszenia i ochrony, - świadom zagrożeń spowodowanych postępem cywilizacyjnym i wie jak ich unikać, - zainteresowany naukami przyrodniczymi i ich rolą w ochronie środowiska. Uczeń także; - propaguje styl życia zgodny z naturą, - traktuje środowisko i jego zasoby jako wspólne dobro wszystkich ludzi, - ma emocjonalny stosunek do najbliższego otoczenia, - dostrzega potrzebę współpracy wszystkich nauk przyrodniczych w działaniach na rzecz ochrony środowiska. Uwagi o realizacji Oprócz typowych form prowadzenia zajęć w programie przewidziano: 1. Wycieczki: - do oczyszczalni ścieków, - do samochodowej stacji diagnostycznej, - do elektrowni (huty) , - na wysypisko śmieci. 2. Zajęcia uczniowskie w terenie: - ocena ekologiczna ulicy, - pomiar hałasu w różnych miejscach. 3. Samodzielne obserwacje i ćwiczenia uczniowskie: - badanie obecności pyłu w powietrzu w miejscu zamieszkania, - badanie jakości wód naturalnych, - analiza odpadów uzyskiwanych w gospodarstwie domowym pod kątem ich przydatności do powtórnego przetworzenia, - monitoring kwaśnych deszczów, - obliczanie dziennego zużycia energii elektrycznej, - wskazywanie sposobów ochrony przed hałasem. 4. Spotkania: - z pracownikami UM (Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa), - z przedstawicielami Polskiego Klubu Ekologicznego. 5. Udział uczniów w wybranych wykładach organizowanych przez Centrum Badań nad Człowiekiem i Środowiskiem przy Uniwersytecie Śląskim pt. "Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska" . Na część zagadnień przewidziano osobne jednostki lekcyjne, część omówiona została przy realizacji odpowiednich haseł programowych z fizyki. Wycieczki i zajęcia uczniowskie w terenie, w miarę możliwości odbywały się po lekcjach, aby nie dezorganizować pracy szkoły. Samodzielne ćwiczenia i obserwacje uczniowskie w większości stanowiły pracę ucznia w domu. Treści programowe, o które w ramach innowacji poszerzony został program nauczania fizyki z astronomią pozwoliły uzupełnić i usystematyzować wiedzę o prawidłowościach rządzących przebiegiem zjawisk w przyrodzie, życiu codziennym i technice. Młodzież poznała relacje zachodzące w środowisku i wpływ człowieka na jego podstawowe elementy. Zapoznano się ze stanem degradacji środowiska, metodami oceny i technikami przeciwdziałania. Kształtowane były umiejętności prowadzenia badań i oceny stanu środowiska, oceny zagrożeń zdrowia człowieka wywołanych rozwojem przemysłu, świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze zdobyczy techniki. Uczniowie dostrzegli fakt współodpowiedzialności za stan środowiska wszystkich ludzi, potrzebę współpracy wszystkich nauk przyrodniczych na rzecz jego ochrony. Innowacja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów. Chętnie i aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia praktyczne w terenie, wycieczki, spotkania. Dało się zauważyć wyraźną ewolucję postaw uczniów: od obojętności i sceptycyzmu po autentyczne zainteresowanie problemami ochrony środowiska. Zaangażowanie uczniów w realizację poszczególnych zagadnień jak również opinie o innowacji utwierdzają mnie w przekonaniu, że główne jej cele zostały osiągnięte. Uniwersalizm haseł i sposób poszerzenia o nie treści nauczania pozwalają po wprowadzeniu niezbędnych poprawek wynikających z różnic programowych na wykorzystanie innowacji w nauczaniu fizyki z astronomią w III - letnim liceum ogólnokształcącym.
Opracowanie: Anna Kwietniak Wyświetleń: 1923
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |