Katalog Jolanta Grezer Pedagogika, Artykuły Istota integracji w edukacji wczesnoszkolnejIstota integracji w edukacji wczesnoszkolnejJednym z generalnych założeń kształcenia wczesnoszkolnego jest integracja. Termin "integracja" należy do bardzo złożonych. Najogólniej pojęcie to oznacza proces scalania, zespalania, zharmonizowania, uzupełniania części i elementów w wytwarzaniu całości.W tej najbardziej ogólnej definicji występują następujące określenia: - tworzenie całości, - zespalanie całości z części, - zharmonizowanie, - uzupełnianie luk. Przenosząc te określenia na proces kształcenia, odnoszą się one do procesów wewnętrznych w psychice człowieka. Problem istoty integracji w umyśle człowieka stanowi domenę psychologii. Integracja w jej ujęciu to powiązanie, przenikanie wzajemnych funkcji psychicznych oraz procesów wewnętrznych. Definicja psychologiczna wprowadza nowe określenie - "przenikanie" . Użycie tego słowa w definicji akcentuje trudność badań nad efektami integracji. Dorobek psychologii skierowany na zrozumienie funkcjonowania umysłu ludzkiego stanowi przedmiot współczesnych badań. W nauczaniu integracja polega na uświadamianiu związków między wszystkimi przedmiotami, doprowadzając w ten sposób uczniów do syntezy wiedzy z różnych dziedzin, ukazując im scalony obraz rzeczywistego świata. Integracja w nauczaniu to proces ciągły, polegający na poznawaniu określonego kręgu zjawisk życiowych w całość, scalaniu przyswojonej przez uczniów wiedzy z ich aktualną, bieżącą działalnością. Z punktu widzenia pedagogiki definicja integracji uwypukla cechy, którymi powinno charakteryzować się działanie pedagoga, aby było ono działaniem integracyjnym. Dotyczy ono więc: - łącznego ujmowania celów, - scalania treści, - tworzenia integralnych ciągów sytuacyjnych dla działań i przeżyć dzieci, - koncentracji wokół zasadniczych osnów zintegrowanych jednostek tematycznych. Jest to działanie pedagogiczne, scalające cele, treści i czynności uczniów w jeden ciąg rozwojowy. Takie całościowe ujmowanie rzeczywistości umożliwia uczniom lepszą orientację w ogólnych tendencjach rozwojowych, jak również przygotowuje do dalszej nauki. Dzięki systematycznemu ujmowaniu wiedzy z różnych dziedzin uczniowie są w stanie uświadomić sobie układy i powiązania między poszczególnymi zagadnieniami, istniejące w obrębie nauki, do której nawiązuje dany przedmiot nauczania. Nauczanie w sposób integrowany przyczynia się więc do tego, że każdy nowo poznany element wiedzy łączy się logicznie z już uformowanym systemem wiedzy, z jego strukturą. Biorąc pod uwagę treść pedagogicznych i psychologicznych definicji integracji, właściwe jest traktowanie jej jako procesu kształcenia, którego celem jest scalanie różnorodnych oddziaływań, sprzyjających wielostronnej aktywności uczniów w wyniku czego w ich świadomości powstaje całościowy obraz poznawanego świata, a jednocześnie rozwijać się będą zainteresowania, zdolności, kształtować odpowiednie postawy i przekonania. W takim ujęciu termin integracji na gruncie pedagogiki wyodrębnia trzy aspekty jej interpretacji: 1. Pierwszy dotyczy nauczania początkowego, polega na wprowadzaniu dziecka 2. w całościowe układy treści otaczającej rzeczywistości, w wybrane sytuacje, w których dziecko poznaje treści z różnych dyscyplin naukowych na drodze od cech zewnętrznych przedmiotów i zjawisk do stopniowego wnikania w ich istotę, dostrzegania ich funkcji ze strukturą i uchwycenia cech istotnych. 3. Drugi aspekt integracji odnosi się do wyższego poziomu kształcenia, polega na scalaniu wiadomości zdobytych w toku nauki poszczególnych przedmiotów. 4. Trzeci aspekt integracji w kształceniu ukazuje się w scalaniu kształtowania na różnych treściach specjalistycznych. Polega na scalaniu różnych dróg poznania. Wyodrębnione aspekty integracji świadczą o tym, że dotyczyć może ona problemów nauczania wczesnoszkolnego, może mieć swoje odniesienie do wyższego poziomu kształcenia, a może również oznaczać scalanie różnych dróg scalania i porozumienia świata. Integracja w kształceniu wczesnoszkolnym może być różnie ujmowana. Może dotyczyć zarówno treści jaki metod nauczania. Integracja treści oznacza scalanie ich albo w obrębie tego samego przedmiotu - integracja wewnątrzprzedmiotowa, albo scalanie treści różnych przedmiotów nauczania - integracja międzyprzedmiotowa. Najpełniej integracja wyraża się w układzie treści kształcenia: - pionowym, tj. gdy każdy kolejny element treści stanowi dalszy ciąg poprzedniego, - koncentrycznym, gdy poszczególne elementy treści zogniskowane są wokół jednego lub kilku problemów, - spiralnym, który polega na tym, że istnieje możliwość powracania do uprzednio poznanych treści, ale już na coraz wyższym poziomie i w szerszym zakresie. Tego typu układ zapewniający integrację treści należących do różnych kierunków umożliwia równocześnie wiązanie nauczania, uczenia się i samowychowania w jednolitym procesie kształcenia. Integracja działalności dydaktyczno-wychowawczej wymaga uwzględnienia kilku płaszczyzn, których istotą jest scalanie procesów, czynności i wpływów. Integracja to łączenie różnorodnych działań poznawczo-opiekuńczo-wychowawczych oraz czynności scalających treści kształcenia w aspekcie środowiskowym. Można wyróżnić pięć głównych płaszczyzn integracji pracy dydaktyczno-wychowawczej: - integracja procesu dydaktyczno-wychowawczego, - integracja międzyprzedmiotowa (przy zachowaniu odrębności przedmiotów), - integracja wewnątrzprzedmiotowa (zakłada równoległą realizację poszczególnych działów w ramach przedmiotów), - integracja pracy przedszkola ze szkołą, - integracja oddziaływań w środowiskowym systemie wychowania. Każda z wymienionych płaszczyzn ma swoje odrębne teoretyczne uzasadnienie. Można więc stwierdzić, iż stosowanie integracji w systemie wczesnoszkolnym jest wielokierunkowe, przenika różne jego elementy. W kształceniu małego dziecka w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym, środowisko stanowi główne źródło treści nauczania oraz sytuacji uspołeczniających, umożliwia wprowadzanie w zintegrowaną rzeczywistość, wskazywanie na różne jej aspekty i podłoża stopniowego wyodrębniania przedmiotów nauczania. Podstawową formą organizacyjną dla realizacji założeń teoretycznych nauczania integralnego w klasach początkowych są tzw. "integralne jednostki tematyczne" . Taka jednostka obejmuje szereg godzin lekcyjnych jednego lub nawet kilku dni i różnych przedmiotów, podporządkowanych nadrzędnemu tematowi. Do każdej jednostki tematycznej nauczyciel dobiera wszechstronne cele wychowania i nauczania. Tok danej jednostki tematycznej powinien przewidywać wszechstronne formy działalności dzieci oraz różnorodne zadania dla nich. Wdrażanie dzieci do wykonywania zadań jako głównych czynności w trakcie realizacji integralnej jednostki tematycznej, dokonuje się przy przestrzeganiu następujących zasad: - różnorodności zadań, - różnej organizacji zadań, - aktywizacji wszystkich uczniów, - motywacji, - ideowości, - zespołowości, - udziału wychowawcy. Wykonując odpowiednie zadania dzieci powinny być wdrażane do podstawowych rodzajów działalności człowieka, jak praca, działalność poznawcza, samoobsługowa, porządkowa, gospodarcza, produkcyjna, rozrywkowo-zabawowa, twórcza, artystyczna, konsumpcyjna na odbiór treści emocjonalnych. Realizacja każdej integralnej jednostki tematycznej przebiegać powinna przy przestrzeganiu następujących zasad: - ciągłości czasowej, - urozmaicenia formy zajęć, - płynności zajęć. Odejście od przedmiotowego rozdrobnienia treści kształcenia i ujęcie ich w formie zintegrowanych jednostek tematycznych, których celem powinno być wdrażanie do pełnienia ról społecznych oraz łączenie w całość metodyczną materiału wychowania i nauczania polega na głębszym i bardziej wszechstronnym realizowaniu programu nauczania przez różnorodnie motywowaną działalność dzieci i zastosowanie bogatych form pracy. Proces integralnego wychowania i nauczania organizowany przez wychowawcę klasowego zmierza więc do wszechstronnego rozwijania osobowości dziecka i przygotowania go do twórczego uczestnictwa w życiu społeczności i to stopniowo w coraz większym zakresie. Opracowanie: Jolanta Grezer Wyświetleń: 12668
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |