Katalog

Ewa Kruczkowska-Komenda
Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji j. polskiego - Reklama jest jak klamka - to ona otwiera Ci drzwi rynku.

- n +

Reklama jest jak klamka - to ona otwiera Ci drzwi rynku.
Konspekt

Reklama jest jak klamka - to ona otwiera Ci drzwi rynku

Etapy lekcji Zadania do pracy w zespołach KU uwagi
Zaangażowanie Lekcję rozpoczęłam od przedstawienia tematu zajęć. Wyjaśniłam, że dzisiaj będziemy rozmawiać o reklamie. Następnie podzieliłam uczniów na grupy. Każdej z nich dałam kartkę zawierającą zasady organizowania pracy grupy. Komunikacja: nauczyciel-klasa. Zaangażowanie zespołu i ustalenie zasad współdziałania grupy Załącznik nr 1
Analiza materiałów
Badanie Przejrzyjcie otrzymane materiały.
  1. Odczytajcie głośno tekst o reklamie.
  2. Zbadajcie, jakie cechy językowe dadzą się wyodrębnić w tekstach poszczególnych reklam:
    najczęściej występujące słowa, zwroty, konstrukcje gramatyczne i składniowe.
  3. Rozważcie, co decyduje o sile reklamy?
    z załącznika nr 2 wybierzcie to, co waszym zdaniem jest istotne; odrzućcie to, co nie jest. Możecie również zapisać swoje propozycje
Komunikowanie się uczeń-uczeń. Rozwiązywanie problemu we współpracy z innymi.

Planowanie własnego uczenia się, uzgadnianie, uzasadnianie, przekonywanie
Załącznik nr 2

Załącznik nr 5

Załącznik nr 4
Przekształcanie Pogrupujcie analizowane reklamy (wycinki prasowe) i przyporządkujcie do nazw wg proponowanego podziału.

Dyskusja i tworzenie
Wyciągnijcie wnioski z powyższych rozważań i ułóżcie 2 - 3 hasła reklamowe na dowolny temat.
Komunikowanie się uczeń-uczeń. Rozwiązywanie problemu we współpracy z innymi  
Prezentacja Uczniowie prezentują hasła reklamowe Komunikacja: nauczyciel-uczeń oraz pomiędzy uczniami  
Refleksja Praca indywidualna:
  • zastanów się i oceń własny udział w pracy zespołu;
  • pomyśł, czego się nauczyłeś na lekcji;
  • czy potrafisz dostrzec charakterystyczne w sposobach oddziaływania reklamy?
Dostrzeganie własnych osiągnięć i planowanie uczenia się  

Rola

Jesteście ekspertami badającymi zasady powstawania i funkcjonowania reklam oraz oceniającymi skuteczność ich oddziaływania.

Materiał

Otrzymujecie

Jak rozpocząć pracę?

  1. Przejrzyjcie otrzymane materiały.
    1. odczytajcię głośno tekst o reklamie (załącznik nr 2);
    2. zbadajcie, jakie cechy językowe dadzą się wyodrębnić w tekstach poszczególnych, reklam (załącznik nr 5) - budowę zdań (wypowiedzi), najczęściej występujące słowa (części mowy), zwroty itp.;
    3. zastanówcie się, co decyduje o sile reklamy (uzupełnijcie załącznik nr 2);
    4. pogrupujcie analizowane reklamy i przyporządkujcie do nazw wg proponowanego podziału (załącznik nr 4);
  2. Wyciągnijcie wnioski z powyższych rozważań i ułóżcie 2 - 3 hasła reklamowe na dowolny temat.

Powodzenia!

czas pracy: 30 min

Załącznik nr 1

Zasady pracy w grupie

  • wybierzcie spośród siebie lidera, sekretarza oraz sprawozdawcę;
  • pamiętajcie, że lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, lecz nie dominuje, nie narzuca swych poglądów. Dba, żeby wszyscy mogli się wypowiedzieć, ustala kolejność wypowiedzi. Stara się, by wszyscy pracowali, by każdy miał udział w rozwiązywaniu zadania. Pilnuje, aby grupa pracowała nad zadaniem, nie tracąc czasu na kwestie uboczne;
  • sekretarz pilnuje, by nie umknęły uwadze i pamięci ciekawe pomysły zgłaszane w czasie pracy nad rozwiązaniem problemu;
  • sprawozdawca stara się odnotowywać w trakcie pracy zespołu ważne ustalenia, uzgadnia z grupą stanowisko i przedstawia efekt pracy zespołu publicznie;
  • każdy członek zespołu stara się pracować intensywnie, dba osiągnięcie wspólnego celu; uważnie słucha, co mają do powiedzenia inni, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń.

Załącznik nr 2

Reklama jest jak klamka - to ona otwiera Ci drzwi rynku.

Jeśli chcesz być przedsiębiorczy i mieć wymierne z tego stanu korzyści, musisz umieć zareklamować to, co robisz lub będziesz robił, co będziesz produkował, tworzył, sprzedawał. Reklama może mieć postacie najrozmaitsze. Mogą to być hasła, wezwania, które będziesz umieszczał na ulicy, w prasie, radiu, telewizji, może to być piosenka, mała historyjka zabawna lub zadziwiająca, festyn czy bal; może to być darowizna na szczytny cel, która przyniesie Ci nie tylko rozgłos, ale i osobistą satysfakcję. A może też mieć całkiem odmienną postać happeningu.

Amerykański magik Houdini - człowiek, który potrafił uwolnić się z każdego zamknięcia, z każdych więzów - rozwiązywał sprawę reklamy po prostu genialnie. Po przyjeździe na występy do kolejnego miasta pierwsze swe kroki kierował do... miejscowego komisariatu policji, prosząc funkcjonariuszy o dokładne zakucie go w kajdany i zamknięcie w celi. Był człowiekiem z gumy i nadzwyczajnym mistrzem zręczności, zatem zawsze potrafił się uwolnić, tak więc jego pierwszymi admiratorami (czyli osobami podziwiającymi) byli ludzie najbardziej wiarygodni w odniesieniu do kajdanek, tj. panowie policjanci.

Załącznik nr 3

Siła reklamy

Co decyduje o sile reklamy?
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................

Załącznik nr 4

Informacyjna Zachwalająco-nakłaniająca
Najczęściej występujące słowa / zwroty:





Najczęściej występujące słowa / zwroty:





Części mowy:





Części mowy:





Rodzaje zdań:





Rodzaje zdań:





Załącznik nr 5

Wybrane z prasy wycinki reklam

Opracowanie: Ewa Kruczkowska-Komenda

Wyświetleń: 5894


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.