Reklama jest jak klamka - to ona otwiera Ci drzwi rynku.
Konspekt
Reklama jest jak klamka - to ona otwiera Ci drzwi rynku
Etapy lekcji |
Zadania do pracy w zespołach |
KU |
uwagi |
Zaangażowanie |
Lekcję rozpoczęłam od przedstawienia tematu zajęć. Wyjaśniłam, że dzisiaj będziemy rozmawiać o reklamie. Następnie podzieliłam uczniów na grupy. Każdej z nich dałam kartkę zawierającą zasady organizowania pracy grupy. |
Komunikacja: nauczyciel-klasa. Zaangażowanie zespołu i ustalenie zasad współdziałania grupy |
Załącznik nr 1 |
Analiza materiałów |
Badanie |
Przejrzyjcie otrzymane materiały.
- Odczytajcie głośno tekst o reklamie.
- Zbadajcie, jakie cechy językowe dadzą się wyodrębnić w tekstach poszczególnych reklam:
najczęściej występujące słowa, zwroty, konstrukcje gramatyczne i składniowe.
- Rozważcie, co decyduje o sile reklamy?
z załącznika nr 2 wybierzcie to, co waszym zdaniem jest istotne; odrzućcie to, co nie jest. Możecie również zapisać swoje propozycje
|
Komunikowanie się uczeń-uczeń. Rozwiązywanie problemu we współpracy z innymi.
Planowanie własnego uczenia się, uzgadnianie, uzasadnianie, przekonywanie |
Załącznik nr 2
Załącznik nr 5
Załącznik nr 4 |
Przekształcanie |
Pogrupujcie analizowane reklamy (wycinki prasowe) i przyporządkujcie do nazw wg proponowanego podziału.
Dyskusja i tworzenie
Wyciągnijcie wnioski z powyższych rozważań i ułóżcie 2 - 3 hasła reklamowe na dowolny temat. |
Komunikowanie się uczeń-uczeń. Rozwiązywanie problemu we współpracy z innymi |
|
Prezentacja |
Uczniowie prezentują hasła reklamowe |
Komunikacja: nauczyciel-uczeń oraz pomiędzy uczniami |
|
Refleksja |
Praca indywidualna:
- zastanów się i oceń własny udział w pracy zespołu;
- pomyśł, czego się nauczyłeś na lekcji;
- czy potrafisz dostrzec charakterystyczne w sposobach oddziaływania reklamy?
|
Dostrzeganie własnych osiągnięć i planowanie uczenia się |
|
Rola
Jesteście ekspertami badającymi zasady powstawania i funkcjonowania reklam oraz oceniającymi skuteczność ich oddziaływania.
Materiał
Otrzymujecie
Jak rozpocząć pracę?
- Przejrzyjcie otrzymane materiały.
- odczytajcię głośno tekst o reklamie (załącznik nr 2);
- zbadajcie, jakie cechy językowe dadzą się wyodrębnić w tekstach poszczególnych, reklam (załącznik nr 5) - budowę zdań (wypowiedzi), najczęściej występujące słowa (części mowy), zwroty itp.;
- zastanówcie się, co decyduje o sile reklamy (uzupełnijcie załącznik nr 2);
- pogrupujcie analizowane reklamy i przyporządkujcie do nazw wg proponowanego podziału (załącznik nr 4);
- Wyciągnijcie wnioski z powyższych rozważań i ułóżcie 2 - 3 hasła reklamowe na dowolny temat.
Powodzenia!
czas pracy: 30 min
Zasady pracy w grupie
- wybierzcie spośród siebie lidera, sekretarza oraz sprawozdawcę;
- pamiętajcie, że lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, lecz nie dominuje, nie narzuca swych poglądów. Dba, żeby wszyscy mogli się wypowiedzieć, ustala kolejność wypowiedzi. Stara się, by wszyscy pracowali, by każdy miał udział w rozwiązywaniu zadania. Pilnuje, aby grupa pracowała nad zadaniem, nie tracąc czasu na kwestie uboczne;
- sekretarz pilnuje, by nie umknęły uwadze i pamięci ciekawe pomysły zgłaszane w czasie pracy nad rozwiązaniem problemu;
- sprawozdawca stara się odnotowywać w trakcie pracy zespołu ważne ustalenia, uzgadnia z grupą stanowisko i przedstawia efekt pracy zespołu publicznie;
- każdy członek zespołu stara się pracować intensywnie, dba osiągnięcie wspólnego celu; uważnie słucha, co mają do powiedzenia inni, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń.
Reklama jest jak klamka - to ona otwiera Ci drzwi rynku.
Jeśli chcesz być przedsiębiorczy i mieć wymierne z tego stanu korzyści, musisz umieć zareklamować to, co robisz lub będziesz robił, co będziesz produkował, tworzył, sprzedawał. Reklama może mieć postacie najrozmaitsze. Mogą to być hasła, wezwania, które będziesz umieszczał na ulicy, w prasie, radiu, telewizji, może to być piosenka, mała historyjka zabawna lub zadziwiająca, festyn czy bal; może to być darowizna na szczytny cel, która przyniesie Ci nie tylko rozgłos, ale i osobistą satysfakcję. A może też mieć całkiem odmienną postać happeningu.
Amerykański magik Houdini - człowiek, który potrafił uwolnić się z każdego zamknięcia, z każdych więzów - rozwiązywał sprawę reklamy po prostu genialnie. Po przyjeździe na występy do kolejnego miasta pierwsze swe kroki kierował do... miejscowego komisariatu policji, prosząc funkcjonariuszy o dokładne zakucie go w kajdany i zamknięcie w celi. Był człowiekiem z gumy i nadzwyczajnym mistrzem zręczności, zatem zawsze potrafił się uwolnić, tak więc jego pierwszymi admiratorami (czyli osobami podziwiającymi) byli ludzie najbardziej wiarygodni w odniesieniu do kajdanek, tj. panowie policjanci.
Siła reklamy
Co decyduje o sile reklamy?
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
Informacyjna |
Zachwalająco-nakłaniająca |
Najczęściej występujące słowa / zwroty:
|
Najczęściej występujące słowa / zwroty:
|
Części mowy:
|
Części mowy:
|
Rodzaje zdań:
|
Rodzaje zdań:
|
Wybrane z prasy wycinki reklam
Opracowanie: Ewa Kruczkowska-Komenda