Katalog

Ewa Hasik
Matematyka, Konspekty

Konspekt lekcji matematyki: Obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu.

- n +

Obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu.
Konspekt

Obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu.

Klasa 4c, SP 75 w Poznaniu
Czas: 45 min

Lekcję planuję przeprowadzić w klasie czwartej. Uczniowie będą pracować w grupach. Każdy uczeń dostanie zestaw zadań, każda grupa otrzyma instrukcję.

Etapy lekcji Przebieg lekcji Umiejętności kluczowe Uwagi
Zaangażowanie
  • podział na grupy (losowy);
  • uczniowie w zespołach przydzielają sobie role;
  • powtórzenie materiału (wg załącznika 1) (opis sześcianu, prostopadłościanu, definicja siatki figury przestrzennej) wspólnie w grupie i przedstawienie przez prezenterów;
  • komunikacja: nauczyciel-klasa, uczeń-uczniowie;
  • wewnętrzna samoorganizacja grupy;
  • organizowanie i planowanie własnego uczenia się;
Rozdaję polecenia i zadania
Badanie
  • uczniowie rozwiązują w grupie poszczególne zadania - obliczają pola powierzchni prostopadłościanów korzystając z rysunku siatki, modelu bryły, a następnie negocjują ustalenie reguł obliczania pola;
  • moja rola w tej fazie lekcji ograniczy się do obserwacji pracy uczniów i wyjaśniania ewentualnych wątpliwości;
  • planowanie i właściwy dobór metod;
  • sprawne i skuteczne porozumiewanie się uczniów w grupie;
Każdy uczeń pracuje z własnym zestawem zadań.
Przekształcanie
  • oczekuję, że grupy będą zaangażowane w pracę i każdy uczeń odkryje dla siebie regułę (sposób obliczania pola powierzchni prostopadłościanu);
  • moja rola w tej fazie lekcji ograniczy się do obserwacji pracy uczniów;
  • praca w zespole;
  • komunikacja;
  • rozwiązywanie problemów;
  • organizacja własnej pracy;
  • wypełnianie powierzanych ról;
 
Prezentacja
  • wytypowani prezenterzy przedstawią rezultat pracy swojej grupy;
  • zadaniem domowym będzie obliczenie pól powierzchni wybranych sześcianów;
  • komunikacja: grupa-uczeń-nauczyciel;
  • odpowiedzialność za przedstawienie rezultatów pracy;
  • wypełnienie powierzonej roli sprawozdawcy;
Reszta klasy sprawuje rolę grupy kontrolującej poprawność odpowiedzi prezenterów.
Refleksja
  • uczniowie określają co im pomagało w pracy w grupie, co przeszkadzało;
  • wybrana osoba podsumowuje pracę swojej grupy;
  • uzasadnianie swoich sądów;
  • komunikowanie się;
Na podstawie tego ćwiczenia omawiamy role w grupie.

Komentarz: Lekcję pt. "Obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu"przeprowadzam zwykle na 2-3 jednostkach lekcyjnych. Dlatego też zadanie nr 3 ,w przypadku wolniejszego tempa pracy uczniów, może być zrealizowane na następnych lekcjach lub spełnić rolę zadania domowego. Pełny komentarz podam po przeprowadzeniu lekcji.

Materiały dla uczniów

Wyznaczcie między uczniów waszej grupy funkcje:

  • lidera
  • prezentera

Przeczytajcie pytania powtórkowe i przygotujcie się do prezentacji.

Pytania powtórkowe

  1. Jak obliczamy pole powierzchni kwadratu i prostokąta?
  2. Opisz sześcian.
  3. Opisz prostopadłościan.
  4. Co to jest siatka figury przestrzennej (sześcianu, prostopadłościanu)?

Zadanie 1

a)

Poniżej narysowana jest siatka prostopadłościanu. Oblicz pole powierzchni tego prostopadłościanu.

Pola ścian
nr 1 ........................................cm2
nr 2 ........................................cm2
nr 3 .........................................cm2
nr 4 ........................................cm2
nr 5 ........................................cm2
nr 6 ........................................cm2
pole.........................................cm2

b)

Oblicz pole powierzchni tego prostopadłościanu

Pole = ..................................................................

c)

Spróbuj powiedzieć w jaki sposób obliczałeś pole powierzchni prostopadłościanu? Czy potrafisz wyciągnąć jakieś wnioski?

Zadanie 2

a)

Oblicz pole powierzchni prostopadłościanu przedstawionego na rysunku (bez mierzenia długości - dane odczytaj z rysunku)

Pole = ........................................................

Jeżeli masz problem, skorzystaj z metody z zadania 1a.

b)

Wyjaśnij jak wykonałeś zadanie 2a. Zaprezentuj swoje wnioski.

c)

Czy możesz podać temat lekcji?

Zadanie 3

Oblicz pole powierzchni prostopadłościanu o wymiarach:

  1. 10 cm, 5 cm, 2 cm;
  2. 7 cm, 6 cm, 5 cm;
  3. * 2,4 cm; 2 cm; 1/2 cm.

Zadanie domowe

1.

Oblicz pole powierzchni sześcianu, którego krawędź ma długość 1 cm.

Pole = ..........................

2.

Uzupełnij tabelkę

Długość krawędzi sześcianu 2 cm 10 cm 5 mm * a cm
Pole powierzchni sześcianu        

*) dla chętnych

Opracowanie: Ewa Hasik

Wyświetleń: 25838


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.