AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Martyna Krawczyk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Umiem poradzić sobie w sytuacji stresowej

- n +

Umiem poradzić sobie w sytuacji stresowej

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWCZEJ

ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA:
Uczeń:

- potrafi wyjaśnić, co to jest stres,
- wie, jakie sytuacje są dla niego stresujące,
- uświadamia sobie, w których częściach ciała odczuwa stres,
- wie, jak można pomóc sobie w trudnej sytuacji,
- rozumie, że stosując odpowiednie ćwiczenia można zmniejszyć objawy stresu,
- potrafi wymienić niepożądane objawy występujące u niego w czasie stresu (reakcje fizjologiczne organizmu),
- umie zastosować ćwiczenia pozwalające zmniejszyć objawy stresu,
- potrafi określić, co przeżywa w danej sytuacji

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ:
45 minut

METODY I TECHNIKI PRACY:

- pogadanka wprowadzająca nowe wiadomości,
- burza mózgów,
- wizualizacja,
- metoda symulacyjna,
- metoda ćwiczebna,
- metoda ekspresyjna.

FORMY PRACY:

praca zbiorowa - jednolita
praca indywidualna - jednolita

MATERIAŁY:

schemat ciała ludzkiego rozrysowany na kartkach, karta z przykładowymi objawami stresu, czyste kartki, karty pracy, kartki z zapisanymi sposobami radzenia sobie w sytuacji stresowej, długopisy, flamastry, słownik ortograficzny, kaseta magnetofonowa z muzyką relaksacyjną, magnetofon.

UWAGI:
Lekcja przeprowadzona została w kl. I gimnazjum.

PRZEBIEG LEKCJI:

I Wprowadzenie:

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

II Właściwa część lekcji:

1. Wprowadzenie do zagadnienia stanowiącego tematykę zajęć.
- Nauczyciel rozdaje uczniom czyste kartki i zapowiada dyktando (zaaranżowanie sytuacji stresowej).
- Pytania nauczyciela skierowane do uczniów:
- Co przeżywaliście, gdy zapowiedziane zostało dyktando?
- Czy ta sytuacja była przyjemna dla was?
- Nauczyciel objaśnia uczniom, że to, co odczuwali, gdy zapowiedziane zostało dyktando to był STRES.

Dalsze pytania nauczyciela:
- Co to jest stres?
- Jakie sytuacje wywołują u was stres?
2. Podanie tematu lekcji przez nauczyciela, zapisanie na tablicy: "UMIEM PORADZIĆ SOBIE W SYTUACJI STRESOWEJ".
2. Na przygotowanych kartach z przykładowymi objawami stresu uczniowie zaznaczają te objawy, które wywołuje u nich sytuacja stresowa:

Załącznik nr 1: OBJAWY STRESU

3. Na kartach przedstawiających schemat ciała ludzkiego uczniowie krzyżykami zaznaczają miejsca lokalizacji stresu.

Załącznik nr 2: SCHEMAT CIAŁA LUDZKIEGO

4. Burza mózgów-podawanie przez uczniów sposobów na stres, zapisywanie pomysłów na tablicy, weryfikacja rozwiązań-wybieranie najlepszych pomysłów.
5. Wykonywanie ćwiczeń ułatwiających radzenie sobie z sytuacją stresową: uczniowie wykonują ćwiczenia po dokładnym objaśnieniu nauczyciela:
a) ćwiczenia oddechowe przy muzyce relaksacyjnej: głęboki wdech, wolne liczenie do trzech na wydechu
(ćwiczenie to odpręża ciało i umysł),
b) wypisywanie na kartce lęków związanych ze szkołą, z domem; podarcie kartki i wyrzucenie do kosza
(ćwiczenie to pozwala uwolnić się od lęków, które stworzyła wyobraźnia),
c) jednoczesne rysowanie obiema rękami na dwóch częściach kartki
(ćwiczenie to rozluźnia napięcie mięśni i uspokaja umysł),
d) zapisywanie na kartce swoich umiejętności oraz ulubionych czynności
(ćwiczenie to pozwala uwierzyć, że można poradzić sobie z wieloma problemami)

Załącznik nr 3: KARTA PRACY UCZNIA

III Podsumowanie lekcji:

1. Pytania pomocnicze skierowane do uczniów:
- Co to jest stres?
- Jakie sytuacje mogą wywołać stres?
- Jak zachowuje się nasz organizm w sytuacji stresowej?
- W jaki sposób możemy zmniejszyć objawy stresu?
- Nauczyciel wyjaśnia uczniom, iż stres jest czasami potrzebny. Mobilizuje organizm do działania, np. do uczenia się. Jednak zbyt silny stres wpływa niekorzystnie na człowieka, powoduje tzw. pustkę w głowie.
2. Wręczenie uczniom kartek z zapisanymi sposobami radzenia sobie ze stresem.

Załącznik nr 4: SPOSOBY RADZENIA SOBIE ZE STRESEM

ZAŁĄCZNIKI:


Załącznik nr 1: OBJAWY STRESU

- mam pustkę w głowie,
- czuję suchość w gardle,
- mam suche ręce,
- mam spocone ręce,
- kołacze mi serce,
- mam szybki oddech,
- czuję uścisk w klatce piersiowej,
- czerwienię się,
- jestem blady,
- drżą mi ręce,
- czuję ucisk w żołądku,
- drżą mi nogi

Załącznik nr 2: SCHEMAT CIAŁA LUDZKIEGO


Załącznik nr 3: KARTA PRACY UCZNIA
 
MOJE UMIEJĘTNOŚCI MOJE ULUBIONE CZYNNOŚCI
   
   
   
   
   


Załącznik nr 4: SPOSOBY RADZENIA SOBIE ZE STRESEM

1. Rozluźniaj poszczególne części ciała.
2. Wykonuj ćwiczenia oddechowe.
3. Myśl pozytywnie.
4. Pamiętaj o aktywności fizycznej.

BIBLIOGRAFIA:

1. Trancer T., Stres. Wszystko o przyczynach, mechanizmach i skutkach napięć nerwowych,
Warszawa 1992
2. Pietrasiński Z., Sztuka uczenia się, Warszawa 1990
3. Sadowska E., Lekcje wychowawcze. Opracowanie dla nauczycieli gimnazjum,
Warszawa 1999
4. Gruszka M., Janiak I., Prarat J., Scenariusze godzin wychowawczych dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, Gdańsk 2002
 

Opracowanie: Martyna Krawczyk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5057


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.