Katalog

Ewa Hartman
Zawodowe, Różne

Wymagania edukacyjne z przedmiotu: budownictwo z technologią.

- n +

Wymagania edukacyjne z przedmiotu: budownictwo z technologią
Różne

Wymagania edukacyjne z przedmiotu: budownictwo z technologią

dla klas technikum 5 - letniego, dla zawodu technik budownictwa, wg programu 2103 (T-5, T-3, SP / MEN / 1997.06.09)

Cykl nauki 1999/2000 - 2003/2004

Wiadomości ogólne

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Rozumieć i stosować podstawowe pojęcia z zakresu budownictwa x  
2. Wskazywać i nazywać elementy konstrukcyjne i nie konstrukcyjne w budynku x  
3. Wymienić rodzaje obciążeń działających na budynek x  
4. Charakteryzować obciążenia działające na budynek   x
5. Rozpoznawać układy konstrukcyjne na rysunkach x  
6. Charakteryzować układy konstrukcyjne na rysunkach   x
7. Określać liczbę traktów w budynku x  
8. Rozumieć i stosować podstawowe pojęcia z zakresu ochrony ppoż x  

Grunty budowlane

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Rozumieć i stosować podstawowe pojęcia dotyczące gruntów budowlanych x  
2. Klasyfikować grunty ze względu na pochodzenia i trudność odspajania. x  
3. Scharakteryzować sposoby pobierania próbek i badania gruntów budowlanych   x
4. Scharakteryzować właściwości fizyczne gruntów budowla x  
5. Scharakteryzować właściwości mechaniczne gruntów budowlanych x  
6. Określać przydatność różnych rodzajów gruntów do posadawiania na nich budynków   x
7. Określać stopień trudności prowadzenia robót ziemnych w różnych rodzajach gruntów   x
8. Charakteryzować sposoby wzmacniania gruntów budowlanych x  

Roboty ziemne

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Wyjaśnić cele wykonywania robót ziemnych x  
2. Klasyfikować roboty ziemne według różnych kryteriów (położenie względem powierzchni terenu, kształt, wymiary) x  
3. Nazywać elementy nasypu i wykopu x  
4. Znać zastosowanie narzędzi do ręcznego wykonywania robót ziemnych x  
5. Znać zastosowanie sprzętu do mechanicznego wykonywania robót ziemnych x  
6. Dobierać narzędzia i maszyny w zależności od rodzaju gruntu i charakteru i wielkości robót   x
7. Wyszczególnić zakres robót przygotowawczych x  
8. Znać zasady wytyczania wykopów i nasypów   x
9. Scharakteryzować sposoby wykonywania wykopów x  
10. Dobierać sposób wykonywania wykopu do jego wymiarów   x
11. Scharakteryzować sposoby zabezpieczania ścian wykopów w zależności od rodzaju gruntu, głębokości i szerokości wykopu x  
12. Dobierać sposób zabezpieczenia ścian wykopu dla podanych warunków gruntowo-wodnych i rodzaju robót   x
13. Scharakteryzować sposoby wykonywania nasypów x  
14. Dobierać metody wykonywania nasypu do podanej budowli ziemnej i warunków terenowych   x
15. Wyjaśnić sposoby zabezpieczenia skarp nasypów x  
16. Znać zasady zabezpieczania wykopów przed wodami gruntowymi i powierzchniowymi x  
17. Obliczać objętość robót ziemnych   x
18. Projektować transport mas ziemnych   x
19. Wymieniać podstawowe zasady wykonywania i odbioru robót ziemnych x  
20. Wyjaśniać zasady bhp obowiązujące podczas wykonywania robót ziemnych x  

Fundamenty

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Określać funkcje fundamentu w budynku x  
2. Klasyfikować fundamenty według różnych kryteriów x  
3. Wyjaśnia zasadę pracy fundamentu   x
4. Określać przyczyny nierównomiernego osiadania budynków x  
5. Rozróżniać fundamenty x  
6. Zaproponować głębokość posadowienia i rodzaj fundamentu dla danych warunków gruntowo-wodnych, ciężaru i charakteru budynku x  
7. Scharakteryzować technologię wykonania ław fundamentowych betonowych i żelbetowych monolitycznych x  
8. Scharakteryzować technologię wykonania ław fundamentowych żelbetowych prefabrykowanych   x
9. Scharakteryzować technologię wykonania stóp fundamentowych betonowych i żelbetowych x  
10. Scharakteryzować technologię wykonania stóp fundamentowych żelbetowych prefabrykowanych i grupowych   x
11. Scharakteryzować technologię wykonania rusztu fundamentowego x  
12. Scharakteryzować technologię wykonania płyt fundamentowych   x
13. Opisać budowę i zastosowanie skrzyni fundamentowej   x
14. Wymienić rodzaje i zastosowanie fundamentów głębokich x  
15. Analizować sposoby przekazywania obciążeń z pala fundamentowego na grunt   x
16. Rysować i opisywać technologię wykonania pali fundamentowych gotowych x  
17. Rysować i opisywać etapy wykonywania pali fundamentowych żelbetowych monolitycznych x  
18. Zaplanować rozmieszczenie pali fundamentowych pod budynkiem   x
19. Rysować i opisywać etapy wykonywania studni fundamentowych x  
20. Zaplanować rozmieszczenie studni fundamentowych pod budynkiem x  
21. Rysować i opisywać etapy wykonywania fundamentu na kesonie   x
22. Przewidywać zagrożenia związane z pracą w kesonie   x
23. Scharakteryzować budowę i zasadę pracy fundamentów pod maszyny   x
24. Wymienić podstawowe zasady wykonania i odbioru robót fundamentowych x  

Roboty betoniarskie i zbrojarskie

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Objaśniać właściwości mieszanki betonowej w zależności od zastosowanych dodatków x  
2. Proponować domieszki do betonu w zależności od pory roku i charakteru robót   x
3. Planować pielęgnację mieszanki betonowej x  
4. Scharakteryzować właściwości betonów lekkich, zwykłych i ciężkich x  
5. Projektować skład betonu zwykłego   x
6. Wyjaśnić zasady bhp podczas robót betoniarskich x  
7. Wyszczególnić zakres robót zbrojarskich x  
8. Scharakteryzować poszczególne etapy przygotowania stali (czyszczenie, prostowanie, cięcie, gięcie) x  
9. Wymieniać sposoby łączenia szkieletów zbrojeniowych x  
10. Scharakteryzować sposoby łączenia szkieletów zbrojeniowych   x
11. Zaproponować sposób i przebieg montażu zbrojenia w zależności od jego przeznaczenia (płyty, słupy, belki...)   x
12. Zaproponować stanowiska robocze w małej wytwórni zbrojenia   x
13. Wyjaśnić zasady bhp podczas wykonywania robót zbrojarskich x  

Ściany

Roboty murarskie
Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Definiować ściany i ich funkcje w budynku x  
2. Klasyfikować ściany według różnych kryteriów (funkcja, budowa, technologia wykonania...) x  
Ściany drewniane
1. Wymienić zalety i wady ścian drewnianych x  
2. Charakteryzować budowę ścian drewnianych wieńcowych i ich oparcie na fundamencie x  
3. Nazywać elementy ścian drewnianych szkieletowych x  
4. Szkicować i charakteryzować budowę ścian drewnianych szkieletowych   x
5. Charakteryzować budowę ścian drewnianych płytowych x  
6. Wymienić warunki sprzyjające rozwojowi grzyba domowego (budowlanego) i zagrzybieniu x  
7. Wyjaśnić pojęcie impregnacji i cel jej stosowania x  
8. Opisać sposoby impregnacji drewna   x
9. Rozumieć i stosować pojęcia związane z obróbką drewna x  
10. Rozróżniać narzędzia i sprzęt do prac ciesielskich x  
11. Wymieniać sposoby łączenia elementów drewnianych x  
12. Charakteryzować poszczególne sposoby łączenia elementów   x
13. Wyjaśniać zasady bhp podczas robót ciesielskich x  
Ściany murowane
1. Rozróżniać różne rodzaje murów z kamienia x  
2. Wymienić zasady łączenia i układania drobnych elementów w murze x  
3. Wyjaśnić pojęcie "wiązania" muru x  
4. Rozróżniać wiązania po wyglądzie lica muru   x
5. Szkicować układy cegieł w murze   x
6. Wykonywać fragment muru na modelu zgodnie z zasadami murowania x  
7. Szkicować układ cegieł w narożnikach i skrzyżowaniach murów (lub wykonać na modelu)   x
8. Szkicować układ cegieł w węgarkach, pilastrach i filarach (lub wykonać na modelu)   x
9. Charakteryzować rodzaje kanałów występujących w ścianach x  
10. Szkicować układ cegieł w murze z kanałami (lub wykonać na modelu)   x
11. Wyjaśnić funkcję nadproży w ścianie x  
12. Klasyfikować nadproża   x
13. Wymienić etapy wykonania oraz zalety i wady podstawowych typów nadproży (żelbetowe monolityczne i prefabrykowane, ceglane, kształtki nadprożowe) x  
14. Wskazać w budynku i na rysunku gzymsy i cokoły, wymienić ich rodzaje oraz funkcję x  
15. Wymienić wymagania stawiane ściankom działowym x  
16. Charakteryzować sposób wznoszenia ścian działowych z różnych materiałów   x
17. Dobierać materiał na ścianę działową w zależności od konstrukcji budynku i jego przeznaczenia   x
1. Rozróżniać narzędzia i sprzęt do robót murarskich x  
2. Charakteryzować różne rodzaje rusztowań x  
3. Dobierać rusztowania do robót murarskich na różnych wysokościach   x
4. Planować transport materiałów x  
5. Charakteryzować sposoby murowania x  
6. Planować roboty murowe zimą   x
7. Wymienić zasady dobrej organizacji robót murarskich x  
8. Zaplanować roboty murarskie w zależności od frontu robót i liczby murarzy i pomocników   x
9. Wyjaśnić zasady bhp podczas robót murarskich x  

Izolacje cieplne i akustyczne

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Wymieniać materiały stosowane na izolacje cieplne i akustyczne x  
2. Wskazać miejsca w budynku, w których wymagana jest izolacja termiczna x  
3. Wskazać miejsca w budynku, w których wymagana jest izolacja akustyczna x  
4. Podać wzór na obliczenie współczynnika k x  
5. Wymienić czynniki wpływające na wymianę ciepła przez przegrodę   x
6. Obliczyć współczynnik k dla przegrody x  
7. Przedstawić na wykresie rozkład temperatur w przegrodzie   x
8. Zaprojektować przegrodę spełniającą wymagania normy cieplnej   x

Stropy

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Definiować stropy i ich funkcje x  
2. Klasyfikować stropy x  
3. Nazywać elementy stropów drewnianych x  
4. Podawać sposoby impregnacji drewna x  
5. Charakteryzować sposoby impregnacji drewna   x
6. Opisywać etapy wykonywania stropów drewnianych x  
7. Wykonywać rysunki przekrojów i szczegółów stropów drewnianych   x
8. Zaproponować zastosowanie stropów drewnianych   x
9. Wskazywać sytuacje, które nie pozwalają na zastosowanie stropów drewnianych x  
10. Klasyfikować i rozróżniać stropy żelbetowe x  
11. Opisywać etapy wykonywania stropów x  
12. Wykonywać rysunki przekrojów i szczegółów stropów   x
13. Zaproponować rodzaj schodów w budynku o określonym przeznaczeniu i rozstawie ścian konstrukcyjnych   x
14. Scharakteryzować technologie wykonywania balkonów x  
15. Uzasadniać przebieg zbrojenia w płycie balkonowej żelbetowej   x
16. Prawidłowo sytuować ocieplenie muru z balkonem x  
17. Charakteryzować konstrukcje galerii i lodżii   x

Schody

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Opisywać funkcje schodów x  
2. Klasyfikować schody x  
3. Nazywać elementy schodów x  
4. Odczytywać z normy wymagania stawiane elementom schodów i klatki schodowej x  
5. Zaprojektować wymiary stopnia i klatki schodowej   x
6. Charakteryzować budowę schodów (belkowych, płytowych, belkowo-płytowych) x  
7. Rysować schody w widoku   x
8. Opisywać technologię wykonania schodów (belkowych, płytowych, belkowo-płytowych) x  
9. Analizować zbrojenie schodów w zależności od konstrukcji   x
10. Charakteryzować budowę schodów prefabrykowanych x  
11. Wymieniać kolejność czynności przy montażu schodów prefabrykowanych x  
12. Klasyfikować schody drewniane x  
13. Nazywać elementy w schodach drewnianych x  
14. Charakteryzować konstrukcję schodów drewnianych x  
15. Charakteryzować budowę schodów kamiennych i ceglanych   x
16. Rozróżniać rodzaje schodów metalowych x  
17. Wskazywać elementy schodów metalowych x  
18. Wymienić wymagania stawiane schodom zewnętrznym x  
19. Rysować schody zewnętrzne o różnej konstrukcji   x
20. Zaproponować materiały do wykończenia schodów   x

Dachy

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Podać funkcje dachu x  
2. Wskazać i nazwać elementy dachu x  
3. Rozróżniać typy dachów x  
4. Rysować konstrukcje dachów   x
5. Dobierać typ dachu do rozpiętości ścian konstrukcyjnych i przeznaczenia budynku   x
6. Wymieniać etapy wykonywania więźb dachowych x  
7. Rozróżniać dźwigary drewniane x  
8. Nazywać elementy w dźwigarze drewnianym x  
9. Rysować konstrukcje dźwigarów drewnianych   x
10. Stosować dźwigary drewniane   x
11. Rozróżniać dachy o konstrukcji żelbetowej x  

Stropodachy

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Definiować stropodachy i tarasy x  
2. Wymieniać funkcje stropodachu x  
3. Charakteryzować budowę stropodachów (nie ocieplonego, ocieplonego pełnego, ocieplonego odpowietrzanego i wentylowanego) x  
4. Rozróżniać stropodachy x  
5. Wskazywać elementy stropodachu i określać ich funkcje x  
6. Proponować układ warstw w stropodachu   x
7. Dobierać stropodach do funkcji budynku   x
8. Rysować konstrukcje i układ warstw w stropodachach   x
9. Wymienić warstwy występujące w konstrukcji tarasu x  
10. Wymienić ewentualne problemy związane z eksploatacją tarasu   x
11. Zaproponować rozwiązanie systemowe konstrukcji tarasu   x
12. Rysować przekrój pionowy przez warstwy tarasu   x

Pokrycia dachowe

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Wymieniać materiały stosowane na pokrycia dachowe x  
2. Wymieniać kolejność czynności podczas wykonywania pokrycia (z papy na różnych podłożach, blachy, blachodachówki, dachówek ceramicznych, cementowych i bitumicznych) x  
3. Charakteryzować inne pokrycia   x
4. Rysować układy warstw w dachach o różnych pokryciach   x
5. Podać rodzaje i funkcje rynien i rur spustowych x  
6. Wskazać elementy rynien i rur spustowych x  
7. Wskazać na rysunkach szczegółów lub modelach elementy obróbek blacharskich x  
8. Przedstawić na rysunkach szczegóły obróbek blacharskich   x
9. Wyjaśnić zasady bhp obowiązujące podczas prac dekarskich x  

Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Wymienić materiały stosowne na izolacje w/w x  
2. Wymienić przyczyny zawilgocenia budowli x  
3. Wymienić metody zapobiegania wilgoci w budynku x  
4. Omówić izolowanie fundamentów w budynkach nie podpiwniczonych x  
5. Omówić izolowanie fundamentów w budynkach podpiwniczonych x  
6. Wymienić warstwy występujące na tarasach i balkonach oraz podać ich funkcje x  
7. Przedstawić na rysunku szczegóły wykonywania tarasów i balkonów w wybranym systemie   x
8. Analizować przyczyny przeciekania tarasów   x
9. Wymienić przyczyny występowania wody w piwnicy x  
10. Wymienić sposoby pozbycia się wody z piwnicy x  
11. Wskazać materiały i technologie zabezpieczające piwnice przed wodą gruntową   x
12. Scharakteryzować zasadę działania drenażu opaskowego x  
13. Przedstawić na rysunku przebieg drenażu opaskowego dla zaproponowanego budynku   x
14. Scharakteryzować zasadę działania drenażu powierzchniowego x  
15. Przedstawić na rysunku przebieg drenażu powierzchniowego dla zaproponowanego budynku   x
16. Wymienić metody osuszania budynków x  
17. Scharakteryzować metody osuszania budynków   x

Stolarka i ślusarka

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Wymienić funkcje stolarki otworowej x  
2. Wskazać elementy stolarki otworowej x  
3. Wymienić i zdefiniować najważniejsze cechy techniczno-użytkowe okien   x
4. Wymienić rodzaje okien ze względu na ich konstrukcję x  
5. Wymienić zasady wbudowywania stolarki okiennej x  
6. Porównać stolarkę okienną z różnych materiałów   x
7. Wymienić zasady poprawnego użytkowania stolarki okiennej x  
8. Wymienić rodzaje drzwi drewnianych ze względu na ich budowę x  
9. Wymienić rodzaje okuć drzwi drewnianych i podać ich funkcje x  
10. Wymienić zasady wbudowywania stolarki drzwiowej x  
11. Wymienić najczęściej popełniane błędy podczas montażu drzwi   x
12. Porównać budowę drzwi z różnych materiałów   x
13. Podać sposoby osadzania krat w murze x  
14. Podać sposoby łączenia prętów w kracie okiennej   x

Roboty wykończeniowe

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
Roboty tynkarskie
1. Klasyfikować tynki x  
2. Charakteryzować przygotowanie podłoży z różnych materiałów pod tynki x  
3. Wymienić sposoby wykonywania tynków x  
4. Omówić technologię ręcznego wykonywania tynków   x
5. Charakteryzować wykonywanie tynków mechanicznie   x
6. Dobierać rodzaj tynku w zależności od miejsca usytuowania i zastosowania pomieszczenia   x
7. Wymienić rusztowania stosowane do robót tynkarskich x  
8. Wymienić elementy i czynności podlegające odbiorowi podczas wykonywania robót tynkarskich x  
9. Wymienić przepisy BHP dotyczące robót tynkarskich x  
Roboty posadzkarskie
1. Wymienić wymagania stawiane podłogom x  
2. Wymienić warstwy podłogi x  
3. Narysować przekrój przez warstwy stropu i podłogi   x
4. Dobrać konstrukcję podłogi do jej umiejscowienia w budynku   x
5. Wymienić wymagania stawiane podłożom pod podłogi x  
6. Podać rodzaje oraz cel stosowania izolacji w podłogach x  
7. Wymienić rodzaje i zadanie podkładów pod posadzki x  
8. Charakteryzować podkłady pod posadzki   x
9. Wymienić rodzaje posadzek ze względu na użyty materiał x  
10. Scharakteryzować technologie wykonywania posadzek z różnych materiałów   x
11. Wymienić elementy i czynności podlegające odbiorowi podczas wykonywania robót podłogowych x  
12. Wymienić przepisy BHP dotyczące robót posadzkowych x  
Roboty malarskie
1. Klasyfikować techniki malarskie x  
2. Wymienić materiały malarskie x  
3. Charakteryzować materiały malarskie i zakres ich stosowania x  
4. Charakteryzować przygotowanie podłoży z różnych materiałów pod malowanie i tapetowanie x  
5. Rozróżniać narzędzia i sprzęt do robót malarskich x  
6. Rozróżniać zmechanizowane narzędzia malarskie   x
7. Charakteryzować technologie wykonywania powłok malarskich x  
8. Planować organizację robót malarskich   x
9. Wymienić elementy i czynności podlegające odbiorowi podczas wykonywania robót malarskich   x
10. Wymienić przepisy BHP dotyczące robót malarskich x  
Roboty okładzinowe
1. Klasyfikować okładziny x  
2. Charakteryzować technologie wykonywania okładzin z różnych materiałów x  
3. Wymienić elementy i czynności podlegające odbiorowi podczas wykonywania robót okładzinowych   x

Budownictwo uprzemysłowione i prefabrykacja

Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Rozumieć i stosować podstawowe pojęcia z zakresu uprzemysłowienia budownictwa i prefabrykacji x  
2. Wyjaśnić istotę budynków z elementów wielkowymiarowych x  
3. Wymienić etapy formowania prefabrykatów x  
4. Scharakteryzować produkcję prefabrykatów sprężonych   x
5. Wymienić zasady składowania elementów prefabrykowanych x  
6. Rozróżniać konstrukcje budynków halowych x  
7. Rozróżniać sprzęt montażowy x  
8. Dobierać sprzęt montażowy do wielkości elementów i charakteru robót   x
9. Planować organizację robót montażowych   x
10. Wymienić elementy i czynności podlegające kontroli jakości produkcji i odbiorowi technicznemu x  
11. Wymienić przepisy BHP dotyczące robót montażowych x  

Budowle inżynierskie

Opracowanie: Ewa Hartman

Wyświetleń: 3457


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.
Układ umiejętności (uczeń powinien) Poziom wymagań
podstawowy ponadpodstawowy
1. Podać kilka przykładów budowli inżynierskich x  
2. Wyjaśnić zastosowanie poszczególnych budowli inżynierskich x  
3. Wymienić etapy projektowania drogi x  
4. Wymienić rodzaje nawierzchni dróg x  
5. Scharakteryzować nawierzchnie dróg i ich wykonanie   x
6. Rozróżniać mosty od wiaduktów x  
7. Wskazywać i nazywać elementy mostów i wiaduktów x  
8. Charakteryzować konstrukcje mostów   x
9. Przedstawić na rysunku elementy mostu (podpory i przęsła)   x
10. Wymienić sposoby wykonywania budowli podziemnych x  
11. Scharakteryzować sposoby wykonywania budowli podziemnych   x
12. Wymienić problemy związane z wykonywaniem budowli podziemnych x