Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Rozumieć i stosować podstawowe pojęcia dotyczące gruntów budowlanych |
x |
|
2. Klasyfikować grunty ze względu na pochodzenia i trudność odspajania. |
x |
|
3. Scharakteryzować sposoby pobierania próbek i badania gruntów budowlanych |
|
x |
4. Scharakteryzować właściwości fizyczne gruntów budowla |
x |
|
5. Scharakteryzować właściwości mechaniczne gruntów budowlanych |
x |
|
6. Określać przydatność różnych rodzajów gruntów do posadawiania na nich budynków |
|
x |
7. Określać stopień trudności prowadzenia robót ziemnych w różnych rodzajach gruntów |
|
x |
8. Charakteryzować sposoby wzmacniania gruntów budowlanych |
x |
|
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Wyjaśnić cele wykonywania robót ziemnych |
x |
|
2. Klasyfikować roboty ziemne według różnych kryteriów (położenie względem powierzchni terenu, kształt, wymiary) |
x |
|
3. Nazywać elementy nasypu i wykopu |
x |
|
4. Znać zastosowanie narzędzi do ręcznego wykonywania robót ziemnych |
x |
|
5. Znać zastosowanie sprzętu do mechanicznego wykonywania robót ziemnych |
x |
|
6. Dobierać narzędzia i maszyny w zależności od rodzaju gruntu i charakteru i wielkości robót |
|
x |
7. Wyszczególnić zakres robót przygotowawczych |
x |
|
8. Znać zasady wytyczania wykopów i nasypów |
|
x |
9. Scharakteryzować sposoby wykonywania wykopów |
x |
|
10. Dobierać sposób wykonywania wykopu do jego wymiarów |
|
x |
11. Scharakteryzować sposoby zabezpieczania ścian wykopów w zależności od rodzaju gruntu, głębokości i szerokości wykopu |
x |
|
12. Dobierać sposób zabezpieczenia ścian wykopu dla podanych warunków gruntowo-wodnych i rodzaju robót |
|
x |
13. Scharakteryzować sposoby wykonywania nasypów |
x |
|
14. Dobierać metody wykonywania nasypu do podanej budowli ziemnej i warunków terenowych |
|
x |
15. Wyjaśnić sposoby zabezpieczenia skarp nasypów |
x |
|
16. Znać zasady zabezpieczania wykopów przed wodami gruntowymi i powierzchniowymi |
x |
|
17. Obliczać objętość robót ziemnych |
|
x |
18. Projektować transport mas ziemnych |
|
x |
19. Wymieniać podstawowe zasady wykonywania i odbioru robót ziemnych |
x |
|
20. Wyjaśniać zasady bhp obowiązujące podczas wykonywania robót ziemnych |
x |
|
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Określać funkcje fundamentu w budynku |
x |
|
2. Klasyfikować fundamenty według różnych kryteriów |
x |
|
3. Wyjaśnia zasadę pracy fundamentu |
|
x |
4. Określać przyczyny nierównomiernego osiadania budynków |
x |
|
5. Rozróżniać fundamenty |
x |
|
6. Zaproponować głębokość posadowienia i rodzaj fundamentu dla danych warunków gruntowo-wodnych, ciężaru i charakteru budynku |
x |
|
7. Scharakteryzować technologię wykonania ław fundamentowych betonowych i żelbetowych monolitycznych |
x |
|
8. Scharakteryzować technologię wykonania ław fundamentowych żelbetowych prefabrykowanych |
|
x |
9. Scharakteryzować technologię wykonania stóp fundamentowych betonowych i żelbetowych |
x |
|
10. Scharakteryzować technologię wykonania stóp fundamentowych żelbetowych prefabrykowanych i grupowych |
|
x |
11. Scharakteryzować technologię wykonania rusztu fundamentowego |
x |
|
12. Scharakteryzować technologię wykonania płyt fundamentowych |
|
x |
13. Opisać budowę i zastosowanie skrzyni fundamentowej |
|
x |
14. Wymienić rodzaje i zastosowanie fundamentów głębokich |
x |
|
15. Analizować sposoby przekazywania obciążeń z pala fundamentowego na grunt |
|
x |
16. Rysować i opisywać technologię wykonania pali fundamentowych gotowych |
x |
|
17. Rysować i opisywać etapy wykonywania pali fundamentowych żelbetowych monolitycznych |
x |
|
18. Zaplanować rozmieszczenie pali fundamentowych pod budynkiem |
|
x |
19. Rysować i opisywać etapy wykonywania studni fundamentowych |
x |
|
20. Zaplanować rozmieszczenie studni fundamentowych pod budynkiem |
x |
|
21. Rysować i opisywać etapy wykonywania fundamentu na kesonie |
|
x |
22. Przewidywać zagrożenia związane z pracą w kesonie |
|
x |
23. Scharakteryzować budowę i zasadę pracy fundamentów pod maszyny |
|
x |
24. Wymienić podstawowe zasady wykonania i odbioru robót fundamentowych |
x |
|
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Objaśniać właściwości mieszanki betonowej w zależności od zastosowanych dodatków |
x |
|
2. Proponować domieszki do betonu w zależności od pory roku i charakteru robót |
|
x |
3. Planować pielęgnację mieszanki betonowej |
x |
|
4. Scharakteryzować właściwości betonów lekkich, zwykłych i ciężkich |
x |
|
5. Projektować skład betonu zwykłego |
|
x |
6. Wyjaśnić zasady bhp podczas robót betoniarskich |
x |
|
7. Wyszczególnić zakres robót zbrojarskich |
x |
|
8. Scharakteryzować poszczególne etapy przygotowania stali (czyszczenie, prostowanie, cięcie, gięcie) |
x |
|
9. Wymieniać sposoby łączenia szkieletów zbrojeniowych |
x |
|
10. Scharakteryzować sposoby łączenia szkieletów zbrojeniowych |
|
x |
11. Zaproponować sposób i przebieg montażu zbrojenia w zależności od jego przeznaczenia (płyty, słupy, belki...) |
|
x |
12. Zaproponować stanowiska robocze w małej wytwórni zbrojenia |
|
x |
13. Wyjaśnić zasady bhp podczas wykonywania robót zbrojarskich |
x |
|
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Definiować ściany i ich funkcje w budynku |
x |
|
2. Klasyfikować ściany według różnych kryteriów (funkcja, budowa, technologia wykonania...) |
x |
|
Ściany drewniane |
1. Wymienić zalety i wady ścian drewnianych |
x |
|
2. Charakteryzować budowę ścian drewnianych wieńcowych i ich oparcie na fundamencie |
x |
|
3. Nazywać elementy ścian drewnianych szkieletowych |
x |
|
4. Szkicować i charakteryzować budowę ścian drewnianych szkieletowych |
|
x |
5. Charakteryzować budowę ścian drewnianych płytowych |
x |
|
6. Wymienić warunki sprzyjające rozwojowi grzyba domowego (budowlanego) i zagrzybieniu |
x |
|
7. Wyjaśnić pojęcie impregnacji i cel jej stosowania |
x |
|
8. Opisać sposoby impregnacji drewna |
|
x |
9. Rozumieć i stosować pojęcia związane z obróbką drewna |
x |
|
10. Rozróżniać narzędzia i sprzęt do prac ciesielskich |
x |
|
11. Wymieniać sposoby łączenia elementów drewnianych |
x |
|
12. Charakteryzować poszczególne sposoby łączenia elementów |
|
x |
13. Wyjaśniać zasady bhp podczas robót ciesielskich |
x |
|
Ściany murowane |
1. Rozróżniać różne rodzaje murów z kamienia |
x |
|
2. Wymienić zasady łączenia i układania drobnych elementów w murze |
x |
|
3. Wyjaśnić pojęcie "wiązania" muru |
x |
|
4. Rozróżniać wiązania po wyglądzie lica muru |
|
x |
5. Szkicować układy cegieł w murze |
|
x |
6. Wykonywać fragment muru na modelu zgodnie z zasadami murowania |
x |
|
7. Szkicować układ cegieł w narożnikach i skrzyżowaniach murów (lub wykonać na modelu) |
|
x |
8. Szkicować układ cegieł w węgarkach, pilastrach i filarach (lub wykonać na modelu) |
|
x |
9. Charakteryzować rodzaje kanałów występujących w ścianach |
x |
|
10. Szkicować układ cegieł w murze z kanałami (lub wykonać na modelu) |
|
x |
11. Wyjaśnić funkcję nadproży w ścianie |
x |
|
12. Klasyfikować nadproża |
|
x |
13. Wymienić etapy wykonania oraz zalety i wady podstawowych typów nadproży (żelbetowe monolityczne i prefabrykowane, ceglane, kształtki nadprożowe) |
x |
|
14. Wskazać w budynku i na rysunku gzymsy i cokoły, wymienić ich rodzaje oraz funkcję |
x |
|
15. Wymienić wymagania stawiane ściankom działowym |
x |
|
16. Charakteryzować sposób wznoszenia ścian działowych z różnych materiałów |
|
x |
17. Dobierać materiał na ścianę działową w zależności od konstrukcji budynku i jego przeznaczenia |
|
x |
Roboty murarskie
1. Rozróżniać narzędzia i sprzęt do robót murarskich |
x |
|
2. Charakteryzować różne rodzaje rusztowań |
x |
|
3. Dobierać rusztowania do robót murarskich na różnych wysokościach |
|
x |
4. Planować transport materiałów |
x |
|
5. Charakteryzować sposoby murowania |
x |
|
6. Planować roboty murowe zimą |
|
x |
7. Wymienić zasady dobrej organizacji robót murarskich |
x |
|
8. Zaplanować roboty murarskie w zależności od frontu robót i liczby murarzy i pomocników |
|
x |
9. Wyjaśnić zasady bhp podczas robót murarskich |
x |
|
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Wymieniać materiały stosowane na izolacje cieplne i akustyczne |
x |
|
2. Wskazać miejsca w budynku, w których wymagana jest izolacja termiczna |
x |
|
3. Wskazać miejsca w budynku, w których wymagana jest izolacja akustyczna |
x |
|
4. Podać wzór na obliczenie współczynnika k |
x |
|
5. Wymienić czynniki wpływające na wymianę ciepła przez przegrodę |
|
x |
6. Obliczyć współczynnik k dla przegrody |
x |
|
7. Przedstawić na wykresie rozkład temperatur w przegrodzie |
|
x |
8. Zaprojektować przegrodę spełniającą wymagania normy cieplnej |
|
x |
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Definiować stropy i ich funkcje |
x |
|
2. Klasyfikować stropy |
x |
|
3. Nazywać elementy stropów drewnianych |
x |
|
4. Podawać sposoby impregnacji drewna |
x |
|
5. Charakteryzować sposoby impregnacji drewna |
|
x |
6. Opisywać etapy wykonywania stropów drewnianych |
x |
|
7. Wykonywać rysunki przekrojów i szczegółów stropów drewnianych |
|
x |
8. Zaproponować zastosowanie stropów drewnianych |
|
x |
9. Wskazywać sytuacje, które nie pozwalają na zastosowanie stropów drewnianych |
x |
|
10. Klasyfikować i rozróżniać stropy żelbetowe |
x |
|
11. Opisywać etapy wykonywania stropów |
x |
|
12. Wykonywać rysunki przekrojów i szczegółów stropów |
|
x |
13. Zaproponować rodzaj schodów w budynku o określonym przeznaczeniu i rozstawie ścian konstrukcyjnych |
|
x |
14. Scharakteryzować technologie wykonywania balkonów |
x |
|
15. Uzasadniać przebieg zbrojenia w płycie balkonowej żelbetowej |
|
x |
16. Prawidłowo sytuować ocieplenie muru z balkonem |
x |
|
17. Charakteryzować konstrukcje galerii i lodżii |
|
x |
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Opisywać funkcje schodów |
x |
|
2. Klasyfikować schody |
x |
|
3. Nazywać elementy schodów |
x |
|
4. Odczytywać z normy wymagania stawiane elementom schodów i klatki schodowej |
x |
|
5. Zaprojektować wymiary stopnia i klatki schodowej |
|
x |
6. Charakteryzować budowę schodów (belkowych, płytowych, belkowo-płytowych) |
x |
|
7. Rysować schody w widoku |
|
x |
8. Opisywać technologię wykonania schodów (belkowych, płytowych, belkowo-płytowych) |
x |
|
9. Analizować zbrojenie schodów w zależności od konstrukcji |
|
x |
10. Charakteryzować budowę schodów prefabrykowanych |
x |
|
11. Wymieniać kolejność czynności przy montażu schodów prefabrykowanych |
x |
|
12. Klasyfikować schody drewniane |
x |
|
13. Nazywać elementy w schodach drewnianych |
x |
|
14. Charakteryzować konstrukcję schodów drewnianych |
x |
|
15. Charakteryzować budowę schodów kamiennych i ceglanych |
|
x |
16. Rozróżniać rodzaje schodów metalowych |
x |
|
17. Wskazywać elementy schodów metalowych |
x |
|
18. Wymienić wymagania stawiane schodom zewnętrznym |
x |
|
19. Rysować schody zewnętrzne o różnej konstrukcji |
|
x |
20. Zaproponować materiały do wykończenia schodów |
|
x |
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Podać funkcje dachu |
x |
|
2. Wskazać i nazwać elementy dachu |
x |
|
3. Rozróżniać typy dachów |
x |
|
4. Rysować konstrukcje dachów |
|
x |
5. Dobierać typ dachu do rozpiętości ścian konstrukcyjnych i przeznaczenia budynku |
|
x |
6. Wymieniać etapy wykonywania więźb dachowych |
x |
|
7. Rozróżniać dźwigary drewniane |
x |
|
8. Nazywać elementy w dźwigarze drewnianym |
x |
|
9. Rysować konstrukcje dźwigarów drewnianych |
|
x |
10. Stosować dźwigary drewniane |
|
x |
11. Rozróżniać dachy o konstrukcji żelbetowej |
x |
|
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Definiować stropodachy i tarasy |
x |
|
2. Wymieniać funkcje stropodachu |
x |
|
3. Charakteryzować budowę stropodachów (nie ocieplonego, ocieplonego pełnego, ocieplonego odpowietrzanego i wentylowanego) |
x |
|
4. Rozróżniać stropodachy |
x |
|
5. Wskazywać elementy stropodachu i określać ich funkcje |
x |
|
6. Proponować układ warstw w stropodachu |
|
x |
7. Dobierać stropodach do funkcji budynku |
|
x |
8. Rysować konstrukcje i układ warstw w stropodachach |
|
x |
9. Wymienić warstwy występujące w konstrukcji tarasu |
x |
|
10. Wymienić ewentualne problemy związane z eksploatacją tarasu |
|
x |
11. Zaproponować rozwiązanie systemowe konstrukcji tarasu |
|
x |
12. Rysować przekrój pionowy przez warstwy tarasu |
|
x |
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Wymieniać materiały stosowane na pokrycia dachowe |
x |
|
2. Wymieniać kolejność czynności podczas wykonywania pokrycia (z papy na różnych podłożach, blachy, blachodachówki, dachówek ceramicznych, cementowych i bitumicznych) |
x |
|
3. Charakteryzować inne pokrycia |
|
x |
4. Rysować układy warstw w dachach o różnych pokryciach |
|
x |
5. Podać rodzaje i funkcje rynien i rur spustowych |
x |
|
6. Wskazać elementy rynien i rur spustowych |
x |
|
7. Wskazać na rysunkach szczegółów lub modelach elementy obróbek blacharskich |
x |
|
8. Przedstawić na rysunkach szczegóły obróbek blacharskich |
|
x |
9. Wyjaśnić zasady bhp obowiązujące podczas prac dekarskich |
x |
|
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Wymienić materiały stosowne na izolacje w/w |
x |
|
2. Wymienić przyczyny zawilgocenia budowli |
x |
|
3. Wymienić metody zapobiegania wilgoci w budynku |
x |
|
4. Omówić izolowanie fundamentów w budynkach nie podpiwniczonych |
x |
|
5. Omówić izolowanie fundamentów w budynkach podpiwniczonych |
x |
|
6. Wymienić warstwy występujące na tarasach i balkonach oraz podać ich funkcje |
x |
|
7. Przedstawić na rysunku szczegóły wykonywania tarasów i balkonów w wybranym systemie |
|
x |
8. Analizować przyczyny przeciekania tarasów |
|
x |
9. Wymienić przyczyny występowania wody w piwnicy |
x |
|
10. Wymienić sposoby pozbycia się wody z piwnicy |
x |
|
11. Wskazać materiały i technologie zabezpieczające piwnice przed wodą gruntową |
|
x |
12. Scharakteryzować zasadę działania drenażu opaskowego |
x |
|
13. Przedstawić na rysunku przebieg drenażu opaskowego dla zaproponowanego budynku |
|
x |
14. Scharakteryzować zasadę działania drenażu powierzchniowego |
x |
|
15. Przedstawić na rysunku przebieg drenażu powierzchniowego dla zaproponowanego budynku |
|
x |
16. Wymienić metody osuszania budynków |
x |
|
17. Scharakteryzować metody osuszania budynków |
|
x |
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Wymienić funkcje stolarki otworowej |
x |
|
2. Wskazać elementy stolarki otworowej |
x |
|
3. Wymienić i zdefiniować najważniejsze cechy techniczno-użytkowe okien |
|
x |
4. Wymienić rodzaje okien ze względu na ich konstrukcję |
x |
|
5. Wymienić zasady wbudowywania stolarki okiennej |
x |
|
6. Porównać stolarkę okienną z różnych materiałów |
|
x |
7. Wymienić zasady poprawnego użytkowania stolarki okiennej |
x |
|
8. Wymienić rodzaje drzwi drewnianych ze względu na ich budowę |
x |
|
9. Wymienić rodzaje okuć drzwi drewnianych i podać ich funkcje |
x |
|
10. Wymienić zasady wbudowywania stolarki drzwiowej |
x |
|
11. Wymienić najczęściej popełniane błędy podczas montażu drzwi |
|
x |
12. Porównać budowę drzwi z różnych materiałów |
|
x |
13. Podać sposoby osadzania krat w murze |
x |
|
14. Podać sposoby łączenia prętów w kracie okiennej |
|
x |
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
Roboty tynkarskie |
1. Klasyfikować tynki |
x |
|
2. Charakteryzować przygotowanie podłoży z różnych materiałów pod tynki |
x |
|
3. Wymienić sposoby wykonywania tynków |
x |
|
4. Omówić technologię ręcznego wykonywania tynków |
|
x |
5. Charakteryzować wykonywanie tynków mechanicznie |
|
x |
6. Dobierać rodzaj tynku w zależności od miejsca usytuowania i zastosowania pomieszczenia |
|
x |
7. Wymienić rusztowania stosowane do robót tynkarskich |
x |
|
8. Wymienić elementy i czynności podlegające odbiorowi podczas wykonywania robót tynkarskich |
x |
|
9. Wymienić przepisy BHP dotyczące robót tynkarskich |
x |
|
Roboty posadzkarskie |
1. Wymienić wymagania stawiane podłogom |
x |
|
2. Wymienić warstwy podłogi |
x |
|
3. Narysować przekrój przez warstwy stropu i podłogi |
|
x |
4. Dobrać konstrukcję podłogi do jej umiejscowienia w budynku |
|
x |
5. Wymienić wymagania stawiane podłożom pod podłogi |
x |
|
6. Podać rodzaje oraz cel stosowania izolacji w podłogach |
x |
|
7. Wymienić rodzaje i zadanie podkładów pod posadzki |
x |
|
8. Charakteryzować podkłady pod posadzki |
|
x |
9. Wymienić rodzaje posadzek ze względu na użyty materiał |
x |
|
10. Scharakteryzować technologie wykonywania posadzek z różnych materiałów |
|
x |
11. Wymienić elementy i czynności podlegające odbiorowi podczas wykonywania robót podłogowych |
x |
|
12. Wymienić przepisy BHP dotyczące robót posadzkowych |
x |
|
Roboty malarskie |
1. Klasyfikować techniki malarskie |
x |
|
2. Wymienić materiały malarskie |
x |
|
3. Charakteryzować materiały malarskie i zakres ich stosowania |
x |
|
4. Charakteryzować przygotowanie podłoży z różnych materiałów pod malowanie i tapetowanie |
x |
|
5. Rozróżniać narzędzia i sprzęt do robót malarskich |
x |
|
6. Rozróżniać zmechanizowane narzędzia malarskie |
|
x |
7. Charakteryzować technologie wykonywania powłok malarskich |
x |
|
8. Planować organizację robót malarskich |
|
x |
9. Wymienić elementy i czynności podlegające odbiorowi podczas wykonywania robót malarskich |
|
x |
10. Wymienić przepisy BHP dotyczące robót malarskich |
x |
|
Roboty okładzinowe |
1. Klasyfikować okładziny |
x |
|
2. Charakteryzować technologie wykonywania okładzin z różnych materiałów |
x |
|
3. Wymienić elementy i czynności podlegające odbiorowi podczas wykonywania robót okładzinowych |
|
x |
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Rozumieć i stosować podstawowe pojęcia z zakresu uprzemysłowienia budownictwa i prefabrykacji |
x |
|
2. Wyjaśnić istotę budynków z elementów wielkowymiarowych |
x |
|
3. Wymienić etapy formowania prefabrykatów |
x |
|
4. Scharakteryzować produkcję prefabrykatów sprężonych |
|
x |
5. Wymienić zasady składowania elementów prefabrykowanych |
x |
|
6. Rozróżniać konstrukcje budynków halowych |
x |
|
7. Rozróżniać sprzęt montażowy |
x |
|
8. Dobierać sprzęt montażowy do wielkości elementów i charakteru robót |
|
x |
9. Planować organizację robót montażowych |
|
x |
10. Wymienić elementy i czynności podlegające kontroli jakości produkcji i odbiorowi technicznemu |
x |
|
11. Wymienić przepisy BHP dotyczące robót montażowych |
x |
|
Układ umiejętności (uczeń powinien) |
Poziom wymagań |
podstawowy |
ponadpodstawowy |
1. Podać kilka przykładów budowli inżynierskich |
x |
|
2. Wyjaśnić zastosowanie poszczególnych budowli inżynierskich |
x |
|
3. Wymienić etapy projektowania drogi |
x |
|
4. Wymienić rodzaje nawierzchni dróg |
x |
|
5. Scharakteryzować nawierzchnie dróg i ich wykonanie |
|
x |
6. Rozróżniać mosty od wiaduktów |
x |
|
7. Wskazywać i nazywać elementy mostów i wiaduktów |
x |
|
8. Charakteryzować konstrukcje mostów |
|
x |
9. Przedstawić na rysunku elementy mostu (podpory i przęsła) |
|
x |
10. Wymienić sposoby wykonywania budowli podziemnych |
x |
|
11. Scharakteryzować sposoby wykonywania budowli podziemnych |
|
x |
12. Wymienić problemy związane z wykonywaniem budowli podziemnych |
x |
|
Opracowanie: Ewa Hartman
Wyświetleń: 3457
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.