Katalog

Tomasz Madej
Zawodowe, Artykuły

Mechatronika w programach edukacyjnych

- n +

Mechatronika w programach edukacyjnych

Zainteresowanie przemysłu kształceniem specjalistów-mechatroników dotyczy zarówno poziomu uniwersyteckiego, jak i poziomu kształcenia średniego w szkołach zawodowych i innych wyspecjalizowanych placówkach edukacyjnych. O ile jednak niektóre polskie uczelnie kształcą inżynierów posiadających umiejętności mechatroniczne, model kształcenia w zawodzie monter-mechatronik i technik-mechatronik jest dopiero tworzony.

W wielu krajach Europy Zachodniej wielu zwolenników znajduje koncepcja kształcenia modułowego zapoczątkowana w USA przez J. Dewey'a. Jest ona zorientowana na ucznia i jego potrzeby.

Obecnie kształcenie modułowe realizowane jest w większości państw Unii Europejskiej, zarówno w procesie kształcenia dorosłych, jak i młodzieży szkolnej i akademickiej. Konstrukcja programów dydaktycznych Festo Didactic ma również charakter modułowy.

W Polsce koncepcja kształcenia modułowego jest coraz bardziej znana. Na uwagę zasługują programy o budowie modułowej opracowane w ramach programów PHARE /IMPROVE, programy szkolenia dorosłych opracowane w ramach projektu Banku Światowego Szkolenie dorosłych, jak również programy na potrzeby eksperymentu pedagogicznego liceum technicznego i szkoły policealnej.

Obecnie w Polsce poglądy na temat kształcenia modułowego krystalizują się i zmierzają do usuwania sprzeczności i niejasności zarówno w terminologii jak i procedurach i technikach projektowania metod i narzędzi kształcenia.

Kształcenie modułowe ma szereg zalet, które wydają się być bardzo przydatne przy nauczaniu i mechatroniki.

Kształcenie modułowe:
- opiera się na idei integracji wiedzy i umiejętności z wyraźnym nastawieniem na kształtowanie umiejętności;
- stymuluje aktywność intelektualną i motoryczną ucznia, pozwala na indywidualizację procesu nauczania, w większym stopniu na dostosowanie się do indywidualnych możliwości ucznia i jego zainteresowań;
- pozwala na integrację wiedzy z różnych dyscyplin naukowych przez co zbliża się do holistycznej teorii poznania;
- preferuje aktywizujące metody nauczania, które z jednej strony wyzwalają aktywność ucznia, kreatywność i zdolność do samooceny, z drugiej zaś zmieniają rolę nauczyciela-instruktora, który staje się doradcą i partnerem organizującym proces dydaktyczny.

Wieloletnie doświadczenie Festo Didactic w zakresie wytwarzania, dystrybucji i użytkowania sprzętu techno-dydaktycznego oraz tworzenia metod i programów nauczania, umożliwiło opracowanie koncepcji kształcenia w ramach mechatroniki, rozpoczynającej cały proces od jej podstaw (elektrotechnika, elektronika, techniki regulacyjne, technika sterowania, podstawy technik automatyzacji), poprzez wyspecjalizowane zagadnienia z wybranych dziedzin (pneumatyka, hydraulika, sterowanie mikroprocesorowe, robotyka), aż do problematyki złożonych układów mechatroniki (MPS) czy sterowania procesami ciągłymi (PCS).

Według podstawy programowej w profilach kształcenia ogólnozawodowego, uczniowie mogą kształcić się w liceum o profilu mechatronicznym, w oparciu o elementy składowe (moduły) bloków tematycznych profilu. W przygotowaniu jest podstawa programowa dla specjalizacji mechatronicznej w technikum oraz podstawy programowe dla różnego typu szkół policealnych.

W procesie kształcenia ogólnozawodowego szczególnie ważne jest przygotowanie ucznia do samodzielnego uczenia się, w tym do samodzielnego wyszukiwania informacji o technologiach wytwarzania, rozwiązaniach organizacyjnych, urządzeniach i komponentach oraz samodzielnego kształtowania umiejętności niezbędnych w nowych sytuacjach zawodowych. Absolwent liceum o profilu mechatronicznym lub technikum mechatronicznego ma wszelkie szanse nabycia tych umiejętniści i uzyskania niezbędnych kwalifikacji zawodowych, co postawi go w uprzywilejowanej sytuacji na rynku pracy.

Dostarczane przez Festo Didactic urządzenia, sprzęt i oprogramowanie, pozwalają na wyposażenie każdej pracowni mechatroniki, począwszy od wirtualnej pracowni projektowania do rzeczywistego, kompletnego laboratorium marzeń. Pozwalają też na wiele rozwiązań pośrednich i stopniowe, systematyczne wyposażanie pracowni w urządzenia i oprogramowanie, według aktualnych możliwości zainteresowanych szkół i innych ośrodków edukacyjnych.

W szczególności możliwe jest projektowanie i tworzenie specjalistycznych pracowni w zakresie, np.:
- mechatroniki obróbki skrawaniem,
- mechatroniki samochodowej (autotroniki),
- mechatroniki ochrony środowiska (ekotroniki),
- mechatroniki paramedycznej,
- mechatroniki procesów przemysłowych,
- mechatroniki rolniczej,
- oraz innej tematyce dotyczącej wielu innych dziedzin przemysłu i gospodarki.
 

Opracowanie: mgr inż. Tomasz Madej
Nauczyciel Zespołu Szkół Technicznych w Radomiu

Wyświetleń: 977


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.