Katalog

Ewa Grymek
Informatyka, Scenariusze

Elementy informatyki: Arkusz kalkulacyjny Excel. Adresowanie bezwględne i mieszane - scenariusz lekcji z ćwiczeniami.

- n +

Elementy informatyki: Arkusz kalkulacyjny Excel. Adresowanie bezwględne i mieszane.
Scenariusz

Elementy informatyki: Arkusz kalkulacyjny Excel. Adresowanie bezwględne i mieszane

Klasa: II Technikum Hotelarskie Zespołu Szkół Gastronomicznych Nr 1 w Krakowie
Zawód: technik hotelarz
Temat jednostki metodycznej: Arkusz kalkulacyjny Excel
Temat jednostki lekcyjnej: Adresowanie bezwzględne i mieszane
Czas trwania lekcji: 45 min

Cele lekcji

Poznawczy

  • zapoznanie uczniów z adresowaniem bezwzględnym i mieszanym;

Kształcący

  • kształtowanie umiejętności wykorzystywania adresowania bezwzględnego oraz mieszanego, korzystania z poznanych funkcji;

Wychowawczy

  • świadome wykorzystanie możliwości programów komputerowych do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin życia zawodowego i społecznego;
  • kształtowanie umiejętności pracy w zespole;
  • dbałości o rzetelność i estetykę wykonywanych ćwiczeń;
  • wskazanie na konieczność dokonywania ciągłych wyborów oraz na ich skutki.

Metody nauczania

  • elementy wykładu;
  • pogadanka;
  • pokaz;
  • ćwiczenia.

Środki dydaktyczne

  • komputery;
  • dyskietki;
  • program Arkusz Kalkulacyjny Excel;
  • plik z ćwiczeniami do wykonania;
  • polecenia do wykonania ćwiczeń.

Przebieg lekcji

  1. Sprawy organizacyjne - sprawdzenie obecności, zapis tematu lekcji;
  2. Nawiązanie do tematu poprzednich lekcji - czyli do adresowania względnego
    Przypominam adresowanie względne wykorzystując do tego celu ćwiczenia, które już kiedyś uczniowie wykonywali.
    Zobacz - ćwiczenie adresowanie względne.
  3. Omówienie adresowania bezwzględnego i mieszanego.
    Omawiam wykorzystując do tego celu ćwiczenia.
    Zobacz - ćwiczenie adresowanie bezwzględne
    Zobacz - ćwiczenie adresowanie mieszane
  4. Omówienie ćwiczeń do samodzielnego wykonania przez uczniów. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie.
    Zobacz - ćwiczenie hotel
  5. Określenie wymagań na ocenę bdb:
    • wyniki mają być rzetelnie obliczone;
    • tabela obramowana;
    • tytuł, nagłówki wyróżnione, rozmieszczone na środku w pionie i w poziomie, uczeń ma wykorzystać polecenie zawijaj tekst;
    • szerokość kolumn dopasowana do treści.
  6. Podanie wymagań na ocenę celującą:
  7. Wykonywanie ćwiczeń przez uczniów.
  8. Samoocena uczniów.
  9. Podsumowanie lekcji, wnioski.
  10. Excel rozróżnia 3 sposoby adresowania komórek:
    • Adresowanie względne, np. A1
    • Adresowanie bezwzględne, np. $A$1
    • Adresowanie mieszane, np. $A1, lub A$1

    Sposób adresowania jest bardzo istotny przy kopiowaniu wyrażeń arytmetycznych do innych komórek arkusza. Excel domyślnie stosuje adresowanie względne. Adresowanie względne umożliwia automatyczną zmianę wzoru w zależności od kierunku kopiowania:

    • przy kopiowaniu w dół Excel zmienia numer wiersza (ćwicz. kalkulacja ciasta biszkoptowego)
    • przy kopiowaniu w bok Excel zmienia literę kolumny (ćwicz. wyniki sprzedaży)

    Przed tymi zmianami zabezpiecza znak $.

    Klawisz F4 umożliwia łatwą zmianę sposobu adresowania: należy wskazać komórkę, nacisnąć F2, a następnie naciskamy klawisz F4 od 1 do 4 razy zmieniając adresowanie na odpowiadające naszym potrzebom. Należałoby zwrócić jeszcze uwagę na fakt niezmiernie istotny; w życiu swoim, czy to prywatnym, czy zawodowym każdy spotka się z wieloma zadaniami do rozwiązania - znajomość programów komputerowych ma ułatwić życie, a już na pewno oszczędzić czas. Gdyby zadanie, które wykonywane było za pomocą excela dot. przeliczania złotówek na różne waluty trzebaby było wykonać za pomocą ołówka, kartki i chociażby kalkulatora - zajęłoby to co najmniej pół godziny, a w excelu to zadanie wykonać można za 5 min. pod warunkiem, że prawidłowo wpisze się formułę i nie dość tego, to w razie zmiany kursu walut - potrzebne będzie najwyżej pół minutki na wprowadzenie aktualnych kursów, a excel sam dokona automatycznej aktualizacji. Na kartce papieru trzeba byłoby powtórzyć dokładnie wszystkie przeliczenia po kolei.

  11. Zadanie domowe
  12. Uczniowie mają przemyśleć, w jakich sytuacjach (do rozwiązania jaich problemów) można by wykorzystać poznane na lekcji adresowanie bezwzględne i mieszane.
    Ćwiczenia do pobrania (30 KB)

Opracowanie: Ewa Grymek
nauczyciel informatyki w Zespole Szkół Gastronomicznych Nr 1 w Krakowie

Wyświetleń: 15498


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.