AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jarosław Raczkowski
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Poznajemy się i prezentujemy siebie - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

"Poznajemy się i prezentujemy siebie"

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie pierwszej gimnazjum przeprowadzonej w dniu 5 września 2002 r. w ramach zajęć integracyjno-adaptacyjnych prowadzonych przez wychowawcę klasy Jarosława Raczkowskiego.

Cele lekcji:

- Przygotowanie do pracy w grupach z elementami warsztatowymi,
- Wzajemne bliższe poznanie się uczniów i wychowawcy klasy,
- Przełamanie bariery wstydu w wypowiadaniu własnych sądów, wrażeń i odczuć,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości, uczenie się pozytywnego myślenia o sobie
- Zachęcanie uczniów do swobodnego wypowiadania się na forum klasy,

Środki dydaktyczne:
arkusze papieru, mazaki, małe kolorowe karteczki, szpileczki, kartki papieru A4

Przebieg lekcji:

I.

Na początku zajęć wychowawca przypomina zasady pracy w klasie (może odwołać się do kontraktu)

II.
Uczniowie i wychowawca siadają w kole:
a) i każdy głośno wypowiada swoje imię, pozostali wykrzykują usłyszane imiona
b) Następnie każdy wchodzi do koła i wykonuje jakiś ruch, a wszyscy uczestnicy powtarzają go
c) Siedząc w kole każda osoba przedstawia się mówiąc swoje imię, ale powtarza imiona osób, które się przedstawiły przed nią

III.

Nauczyciel rozdaje kolorowe karteczki, mazaki i prosi, aby uczniowie napisali na niej swoje imiona, a potem każdy przypina wykonana wizytówkę w widocznym miejscu na sobie.

IV.
W celu przełamania onieśmielenia wobec grupy wychowawca proponuje zabawę
- Tunel oczu:
a) dzieli klasę na dwie grupy:
młodzież ustawia się w szpalerze, twarzami do siebie, każda osoba przechodzi powoli przez środek szpaleru, pozostali w milczeniu wpatrują się w nią odprowadzając wzrokiem na koniec rzędu.
Jest to symulacja sytuacji z jaką uczniowie spotykają się na każdym kroku idąc przez korytarz szkolny.
- Tunel rąk:
b) uczniowie są ustawieni podobnie jak w ćwiczeniu a, wszyscy kładą sobie wzajemnie ręce na barki, każdy przechodzi przez tunel w dowolnie wybrany sposób;

- Pokaz mody:
c) młodzież ustawiona tak jak w ćwiczeniach "a" i "b", każdy prezentuje się jako model(ka) na wybiegu, grupa ma prawo zachęcać, bić brawo, zachęcać okrzykami.

Po zakończeniu tej zabawy uczniowie wspólnie z nauczycielem dzielą się wrażeniami: co czuli w trakcie poszczególnych ćwiczeń, co dla nich było trudne.

V.
Ostatnim dzisiaj ćwiczeniem będzie ćwiczenie o tytule: "Spotkajmy się".
Celem tej zabawy jest rozładowanie napięcia z poprzednich zabaw i jednocześnie poznawanie się.
Wszyscy poruszają się w klasie w taki sposób, aby spotkać się z każdym uczestnikiem. W momencie spotkania obowiązkowo witają się serdecznie.

VI.
Nauczyciel dziękuje za wspólną pracę, życzy powodzenia na następne lekcje i dni.
Prosi, aby wychodząc uczniowie kredą na tablicy wyrazili swoje zdanie na temat dzisiejszych zajęć (może to być +, -, wizerunek buźki......)
W ten sposób uczniowie "zostawiają" swoje emocje w danej klasie przechodząc do innych zajęć, a wychowawca obserwując swoich wychowanków i ich malunki na tablicy kontroluje ich emocje, należy je zapisać.

Wyniki:
Na 32 osoby namalowały uśmiechnięte buźki - 18;
smutne- 5
gryzmoły- pozostałe 9

WNIOSEK:
JESZCZE SPORA GRUPA DZIECI CZUJE SIĘ NIEPEWNIE W TEJ GRUPIE, MUSZĘ ZWRÓCIĆ NA NIE UWAGĘ, POMÓC W DELIKATNY SPOSÓB.
 

Opracowanie: Jarosław Raczkowski

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6964


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.