Katalog Irena Reś Pedagogika, Artykuły Podstawowe metody diagnozowania uczniów i ich przydatność w procesie poznawania dzieci i młodzieżyPodstawowe metody diagnozowania uczniów i ich przydatność w procesie poznawania dzieci i młodzieżyBardzo ważną sprawą dla każdego pedagoga, nauczyciela, wychowawcy powinno być poznawanie uczniów. Cele poznawania uczniów mogą być różnorodne np. diagnoza zjawisk budzących niepokój, informacje o środowisku wychowawczym, poznanie zainteresowań, zdolności wychowanków, a nawet samopoznanie wśród uczniów.Istotne są również dziedziny, w których warto prowadzić działanie rozpoznawcze. Może to być wiedza o zespole wychowanków, poszczególnych uczniach, ich stosunku do szkoły, ich życiu pozaszkolnym. Do najbardziej znanych sposobów poznawania uczniów (diagnozowania) należą: 1. Obserwacje jako gromadzenie informacji polegające na rejestrowaniu zachowań osoby obserwowanej. Może to być obserwacja: - Luźna - Celowa z wyraźnie sprecyzowanym celem obserwacji - Obserwacja znaczących zdarzeń - Obserwacja skategoryzowana 2. Badania ankietowe, w których uczniowie otrzymują zestawy pytań, na które udzielają odpowiedzi. Pytania ankietowe mają być: jasne, dostosowane do wieku intelektualnego, nie mogą sugerować odpowiedzi, powinny mieć formę grzecznościową 3. Wywiad, gdy chodzi o uzyskanie wiedzy o przyczynach jakiegoś zjawiska, czynników, które doprowadziły do powstania problemu. Wywiad powinien być interesujący, bezstresowy, szczery. Wywiad może być: - Swobodny - Kierowany (przygotowane pytania) - Mieszany 4. Socjometria - metoda polegająca na zadawaniu pytań i wyciąganiu wniosków z odpowiedzi. Bada społeczne zachowania ludzi, wychowanków i wzajemne stosunki wewnątrzklasowe. Należałoby również podkreślić sprawę warunków skutecznego poznawania uczniów. Sądzę, że na czoło wysuwa się przede wszystkim szczerość, zaufanie, empatia, rozumienie kontaktów niewerbalnych (czasami porozumiewanie z wychowawcami powinno odbywać się za pomocą gestów, min itp.) Każdy nauczyciel, pedagog musi poznać swojego wychowanka by proces wychowania był owocny, skuteczny. Istotne powinno być kim jest uczeń, z jakiego środowiska się wywodzi, jakie są jego predyspozycje, zdolności, aspiracje. Właściwe poznanie uczniów pozwala stosować odpowiednio skuteczne metody nauczania, formy pracy i środki dydaktyczne.
Opracowanie: mgr Irena Reś Wyświetleń: 1343
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |