Katalog Monika Magot Uroczystości, Scenariusze Express do wiedzy - scenariusz z okazji Dnia Edukacji NarodowejScenariusz z okazji "Dnia Edukacji Narodowej" pt. "Express do wiedzy"Scenariusz z okazji uświetnienia "Dnia Nauczyciela", a zarazem doskonała okazja do zaprezentowania w sposób zabawny klimatu lat minionych.Scenografia: Dobór piosenek: według własnego uznania (tematycznie związane z "Dniem Nauczyciela") Wystrój sceny: budka zawiadowcy, lokomotywa z napisem "EXPRESS DO WIEDZY", wagony wykonane z krzeseł ustawionych na długim dywanie, do krzeseł przyczepione koła; w tle biało-czerwone flagi; 2 zawiadowców- chłopiec w budce, dziewczyna obok budki; 3 konduktorów z biletami, którzy podprowadzają nauczycieli do wagonów; zawiadowcy i konduktorzy ubrani w stroje PKP czapki, krawaty; z tyłu chór. CZĘŚĆ I Piosenka na rozpoczęcie: Chór Recytator: (parafraza "Lokomotywy" J. Tuwima) Stoi na stacji lokomotywa, Ciężka, ogromna i pot z niej spływa- Tłusta oliwa. Stoi i sapie, dyszy i dmucha, Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:(dym zza lokomotywy, ewentualnie światła) Buch, jak gorąco! Uch, jak gorąco! Puff, jak gorąco! Uff, jak gorąco! Wagony do niej podoczepiali Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali. Lecz pusto, niestety, w każdym wagonie, A już wakacje dawno skończone. Do szkoły! Do szkoły! Do wiedzy już czas! Przedmioty do szkoły dowieźć na czas! Do taktu turkoce i puka, i stuka to: Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to.... Uczniowie gimnazjum uczyć się chcą. Lecz sami nie wiedzą, jak pojąć wiedzę tą. Szukają, pytają Adresów nie znają. A gdzie to to, a co to to, a kto to to... A jak? Zatem lokomotywę uczniowie wysłali, Aby przedmioty swych nauczycieli poznajdowały. A tak to to, tak to to, tak to to, tak to to....... Niestety, biedna maszyna ruszyć nie może. Bez maszynisty? O żadnej porze! Bo któż nauczycieli odnaleźć zdoła? Jak nie ich dyrektor. Przecież to ta sama szkoła! Zawiadowca II-dziewczyna: (w tym czasie jeden z konduktorów zanosi bilet ulgowy panu dyrektorowi, wręcza czapkę maszynisty, lizak i podprowadza pana dyrektora do lokomotywy) W imieniu całej społeczności szkolnej prosimy pana dyrektora o zajęcie honorowego miejsca w lokomotywie i odnalezienie naszych nauczycieli. Zawiadowca I- chłopak: Panie Dyrektorze! Prosimy o podniesienie lizaka w górę, aby dać sygnał do odjazdu pociągu! Wszyscy: (brawa) Zawiadowca II: (naśladuje gwizdkiem odjazd pociągu i stoi od tej pory przy budce) Recytator: Nagle- gwizd! Nagle- świst! Para- buch! Koła- w ruch! Najpierw powoli jak żółw ociężale Ruszyła maszyna po szynach ospale, Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem. I kręci się, kręci się koło za kołem, I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej, I dudni, i stuka, łomoce i pędzi, A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost! Refren: (chór) (parafraza piosenki Rynkowskiego "Jedzie pociąg z daleka") Jedzie pociąg do wiedzy Maszynista już siedzi. Dyrektorze łaskawy Zawieź wiedzę do sławy. (2 razy) (refren po każdej stacji) I. Zawiadowca II: (naśladuje gwizdkiem przyjazd pociągu, podnosi znak stacji) "Matematyka" Zawiadowca I: (stuka o szklankę) Właśnie nadjechał "Express do wiedzy". Prosimy wszystkich nauczycieli, którzy posiadają bilet ulgowy o zajęcie miejsca w przedziale "matematyka". Dziękujemy! Życzymy miłej podróży! (konduktorzy roznoszą bilety i podprowadzają matematyków do wagonu) Wszyscy: (brawa) Zawiadowca II: (gwizdek) Refren: (chór) Jedzie pociąg do wiedzy, Maszynista już siedzi. Dyrektorze łaskawy Zawieź wiedzę do sławy. II. Zawiadowca II: (gwizdek, znak) "Język polski" Zawiadowca I: (stuka o szklankę) Witamy na stacji "Język polski". Prosimy o odebranie biletów ulgowych i zajęcie miejsca w wagonie nr 2. (konduktorzy roznoszą bilety) Wszyscy: (brawa) Zawiadowca II: (gwizdek) Refren: (chór) III. Zawiadowca I: Tu stacja "Języki obce" Herzlich wellkomen Sie! Prosimy nauczycieli j. niemieckiego i angielskiego o zajęcie miejsc w wagonie trzecim. Danke schon! IV. Zawiadowca I: Witamy na stacji "BIOLCHEM". Prosimy odsunąć się od torów, ponieważ nadjeżdża wagon eksperymentalno- doświadczalny. Pilnie poszukujemy odważnych nauczycieli biologii i chemii. Nieupoważnionym wstęp wzbroniony- grozi wybuchem! V. Zawiadowca I: Oto stacja "HISTORIA"! Poszukujemy dwóch nauczycieli historii, którzy nie boją się głosić prawdy i tylko prawdy o czasach minionych. Życzymy udanej podróży! VI. Zawiadowca I: "Fizyka & Geografia" Prosimy o zajęcie miejsc w specjalnym pociągu do wiedzy nauczycieli fizyki i geografii. VII: Zawiadowca I: Oto stacja "Wychowanie fizyczne". W zdrowym ciele- zdrowy duch. I tego przedmiotu nie może zabraknąć w pociągu do wiedzy. Uczniowie gimnazjum czekają na nauczycieli wf-u. Zapraszamy! VIII. Zawiadowca I: Serdecznie witamy na stacji "Arka Noego". Uczniowie gimnazjum poszukują pilnie nauczycieli sztuki i religii, aby pomogli im uwierzyć, iż każdy śpiewać może...... IX. Zawiadowca I: "Obsługa pociągu" Szkoła nie mogłaby funkcjonować bez pracowników obsługi. Serdecznie prosimy o zajęcie miejsc w wagonie IX. X. Zawiadowca I-prowadzący "GIMGAL" (ściąga czapkę zawiadowcy i wychodzi z budki) Uwaga! Uwaga! Obywatele! Proszę odsunąć się od torów. Na stację GIMGAL dojeżdża właśnie w Dniu Edukacji Narodowej długo oczekiwany Express do wiedzy. Na peron tłumnie przybyli uczniowie galewickiego gimnazjum, aby przywitać dostojnych gości. Proszę Państwa! Cóż to za historyczna chwila. Widok ten sprawia, że łza kręci się w oku. Prosimy wszystkich o powstanie i powitanie radosnym okrzykiem: Wszyscy: Chip, chip, hurra.... Muzyka: orkiestra dęta (uczniowie na powitanie machają kwiatkami, z tyłu ukazują się transparenty) Zawiadowca I: A teraz na cześć przemiłych gości odśpiewajmy uroczyste "100 lat". Wszyscy: 100 lat....(piosenka) Przemówienie powitalne: Obywatele i Obywatelki- czcigodni nauczyciele! Mam zaszczyt powitać Was w dniu Waszego Święta na tej małej stacyjce, jakim jest Gim w Galewicach. W imieniu całej społeczności uczniowskiej pragnę podziękować Obywatelom i Obywatelkom za trud włożony w kształcenie i wychowywanie nowego pokolenia- gimnazjalistów. Pragniemy również w tak uroczystym dniu zaprosić Was na uroczystą akademię w wykonaniu naszej przecudnej młodzieży i złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia: zdrowia, szczęścia i wszelkiej pomyślności w pracy zawodowej i w życiu osobistym. W dowód wdzięczności przyjmijcie od nas te symboliczne kwiaty. Wręczenie kwiatów, orkiestra dęta (wręczenie kwiatów, w tle orkiestra dęta, odprowadzenie nauczycieli na miejsce przez uczniów wręczających kwiaty, zaproszenie na uroczystą akademię) CZĘSĆ II Zawiadowca II- prowadzący II: Z okazji tak wiekopomnej chwili, jakim jest przybycie naszych przemiłych nauczycieli, jak i dla uczczenia dzisiejszego święta uczniowie naszego gimnazjum przygotowali oficjalną akademię. Serdecznie zapraszamy! Transparenty: (ukazują się przed lokomotywą, na czerwonym tle, flagi narodowe) "Niech się święci Dzień Edukacji Narodowej" - dwóch uczniów "Wiwat Nauczyciele" - dwóch uczniów Piosenka (chór) (wchodzi 5 uczniów w czerwonych krawatach) Recytator I: Wiele pięknych kwiatów znamy- Tulipanów, róż i bzów. My dla naszej Pani mamy Najpiękniejsze kwiaty słów. Wiele gwiazd na niebie błyszczy I srebrzysty płonie nów. Dziś dla Pani mamy wszyscy Najpiękniejsze gwiazdki słów. (Cz. Janczarski "Słowa dla naszej Pani") Wszyscy: Słowo - miłość za Jej troski, Słowo - wdzięczność za Jej trud. Dar to skromny, dar uczniowski Wyśpiewany z serc jak z nut. (Cz. Janczarski "Słowa dla naszej Pani") Recytator II: Miłować wiosnę, ziemię, zieleń Uczyli mnie nauczyciele. Oni mówili mi, jak kochać Słońce nad Polską i obłoki. Przed nimi schylę nisko głowę, Pozdrowię ich serdecznym słowem I podziękuję dziś, przy święcie, Za wiedzę, miłość i za szczęście. Janusz Laskowski ("Podziękowanie dla nauczycieli") Wszyscy: Słowo- miłość za Jej troski... Recytator III: Gdy odrobione są lekcje wszystkie I gdy już sobie od dawna śpicie, Gdy śpią spokojnie książki w tornistrze, Ktoś wam zadania sprawdza w zeszycie. Ktoś za zeszytem przegląda zeszyt, Choć jest zmęczony- jeszcze pracuje. Gdy piątkę stawia- bardzo się cieszy! Bardzo mu przykro- gdy stawia dwóję. Bo chciałby przecież, by same piątki Gęsiego biegły jedna za drugą, Więc co dzień w szkole jest już przed dzwonkiem, Więc wieczorami nie śpi tak długo. (J. Ficowski "Ktoś, kto was kocha") Wszyscy: Słowo- miłość za Jej troski... Recytator IV: Za to, że wiemy dokąd Wisła płynie I gdzie się mieści Tatr najwyższy grzbiet, I jakie nosił król Sobieski imię, Że "rzekę" trzeba pisać przez "er zet"... Za to, że wiemy, co Kopernik zdziałał I ile to jest siedem razy trzy... Gdzie Rzym, gdzie Krym, gdzie Niedźwiedzica Mała... Że rok ma trzysta sześćdziesiąt pięć dni... Że tak dokładnie pamiętamy przecież O tym, że woda przy stu stopniach wrze, Że polskie statki płyną z portu Szczecin, Że na wieży Mariackiej strażak w trąbkę dmie... Za to wszystko, co jeszcze dla nas tajemnicą (przed nami jeszcze sporo szkolnych lat), Za to składamy Wam dziś wiele życzeń Z nimi jesienny, najpiękniejszy kwiat. (T. Śliwiak "Kwiaty dla nauczycieli") Piosenka "Wiwat szkoła i nauczyciele" (uczniowie maszerują machając rękami) Wniesienie symbolicznych goździków (dwóch uczniów wnosi kosz z goździkami, dochodzi do recytatorów, ukłon, zejście ze sceny) Przykładowa scenografia
Opracowanie: Monika Magot Wyświetleń: 9679
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |