![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Cieślak Muzyka, Scenariusze Zabawy dawniej a dziśScenariusz zajęcia z zakresu edukacji muzycznejTemat kompleksowy: "Zabawy dawniej a dziś".Temat szczegółowy: "Zabawy dawniej a dziś" Prowadząca: Małgorzata Cieślak, nauczycielka w Miejskim Przedszkolu Nr1 "Bajka" w Szczytnie. Grupa 5 - latków "Żabki Rechotki". Cele ogólne: - stworzenie dzieciom warunków do realizowania potrzeby ruchu i zabawy - integrowanie dzieci i rodziców - dostarczenie dzieciom radości płynącej z kontaktu z muzyką i tańcem Cele operacyjne: - dziecko wie jaka jest pora roku - rozpoznaje zabawki po usłyszanym odgłosie - naśladuje ruchy zaprezentowane przez nauczyciela i jedno z dzieci - dopasowuje poszczególne elementy podczas składania całości z części - przypomina sobie zabawy: "Deszczyk", "Ojciec Wergiliusz", "Samolot" "Syp Simeon". "Paluszek". Metody: czynne, słowne, oglądowe Formy pracy: zbiorowa i indywidualna Środki dydaktyczne: ilustracja jesieni, woreczek z zabawkami, pocięte elementy do składania, chusteczki, kartki z wykropkowanymi obrazkami, kaseta magnetofonowa, opaski na głowy... PRZEBIEG ZAJĘCIA I. Wytworzenie sytuacji inspirującej zabawy integrujące dzieci i rodziców 1. Zapraszam rodziców do wspólnej zabawy. Rodzice i dzieci poruszają się po całej Sali przy muzyce z magnetofonu. Na przerwę w muzyce podają sobie jak największą ilość rąk (witają się ze sobą). 2. Rodzice wspólnie z dziećmi siadają na dywanie II. Określenie przedmiotu aktywności. 1. Rozmowa nawiązująca do pory roku (jesień). Dzieci opisują zjawiska atmosferyczne, występujące jesienią: deszcz, wiatr, burza, szaruga, opadające liście... 2. Zabawa inscenizowana przy piosence "Deszczyk". Dzieci i rodzice naśladują ruchy zaprezentowane przez nauczycielkę: deszcz, wiatr, błyskawice, grzmoty. Poszczególne ruchy wykonują przy muzyce. 3. Rozmowa na temat zabaw rodziców. Rodzice opowiadają jak bawili się w przeszłości, a dzieci jak bawią się teraz. 4. Nauczycielka zaprasza wszystkich do wspólnych zabaw. III. Wielokierunkowa aktywność edukacyjna. 1. "Zaczarowany worek" - dzieci rozpoznają i nazywają usłyszane odgłosy różnych zabawek ukrytych w worku. 2. Zagadki na temat zabawek - dziecko odgaduje zagadkę i wybiera odpowiedni obrazek. 3, "Ojciec Wergiliusz" - zabawa naśladowcza. 4. "Płynie rzeka" - rodzice masują plecy dzieci wykonując określone ruchy i odwrotnie. 5. "Samolot" - zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci i rodzice poruszają się po całej Sali, naśladują lot samolotu, start, unoszenie się do góry, obroty, wirowanie i lądowanie. 6. "Samochód" - składanie całości z części. Dziecko dopasowuje do siebie poszczególne elementy (ilość elementów zależy od umiejętności dzieci). 7. "Mam chusteczkę haftowaną" - zabawa z chustkami. Dzieci i rodzice tańczą parami, pojedynczo, wymachują chusteczkami, wymieniają podczas tańca pary. 8. "Syp Simeon" - zabawa zręcznościowa przy muzyce, naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczycielkę: uderzanie rękami o uda, klaskanie, wykonywanie ruchu wymijania dłoni (prawa wysoko, lewa nisko i odwrotnie), uderzanie piąstkami jedną o drugą itp. 9. Śpiew na samogłoskach: a, o, i, e. Dzieci śpiewając głoski podnoszą się coraz wyżej i opuszczają coraz niżej. 10. "Kominiarz" - zabawa manualna. Dzieci łączą poszczególne palce dłoni prawej i lewej ręki. 11. "Kaczuchy" - zabawa taneczna. Wykonywanie ruchów: poruszania palcami dłoni, "skrzydełkami", "kuperkiem", taniec w małych kółeczkach. 12. Łączenie linii wykropkowanych - po połączeniu powstaje obrazek przedstawiający jakąś zabawkę. IV. Podsumowanie i ewaluacja zajęć. Rozmowa z dziećmi na temat zajęci. Jakie zabawy podobały im się najbardziej. Dzieci kończą zdanie "Najbardziej lubię..." V. Zakończenie zajęć, wspólne pożegnanie. Opracowanie: Małgorzata Cieślak Wyświetleń: 4113
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |