Katalog

Barbara Żak
Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Wprowadzenie gamy u dzieci 6-letnich na zjęciach umuzykalniających w przedszkolu o rozszerzonej działalności artystycznej

- n +

Konspekt do zajęć z umuzykalnienia

PROWADZONY: w Miejskim Przedszkolu nr 9 im. W. Chotomskiej w Oświęcimiu w grupie dzieci 6-letnich.

TEMAT ZAJĘCIA: Na podstawie piosenki pt. "Polka - fasolka" muz. Krystyna Kwiatkowska, sł. Stanisław Karaszewski wprowadzenie pojęcia gamy jako rodziny siedmiu dźwięków i ósmego powtórzonego, pozostających ze sobą w nie zmienionym stosunku wzajemnych odległości.

CELE OGÓLNE:
- zapoznanie z pojęciem gama,
- zapoznanie z melodią i treścią piosenki pt. "Polska - fasolka".

CELE OPERACYJNE:
- dzieci potrafią słuchać piosenki,
- dzieci umieją bawić się przy piosence,
- dzieci wiedzą co to jest gama,
- dzieci potrafią rozpoznać brzmienie gamy,
- dzieci potrafią nazwać poszczególne dźwięki gamy przy pomocy solmizacji,
- dzieci wiedzą, że gama może wznosić się i opadać,
- dzieci wiedzą z ilu dźwięków składa się gama,
- dzieci potrafią zagrać gamę na cymbałkach.

ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA: fasola, doniczka z ziemią, cymbałki, pianino, flet, instrumenty perkusyjne.

PRZEBIEG:

1. Słuchanie piosenki pt. "Polka - fasolka" śpiewanej przez nauczycielkę z towarzyszeniem podkładu z magnetofonu - krótka rozmowa na temat piosenki:
- Jakie osoby występują w piosence? - (pan Jeremi i jego żona)
- Co sadził pan Jeremi? - (fasolę)
- Jak sadził tę fasolę? - (po ziarenku)
- Ile fasolek zasadził? - (dzieci liczą fasolki - jest ich 8)
- Czy pamiętacie jak nazywały się fasolki? - (dzieci nazywają nazwami solmizacji - wymieniają tyle nazw, ile zapamiętały)
- Spróbujcie razem ze mną zaśpiewać refren piosenki, a wtedy wymienimy nazwy wszystkich fasolek - (dzieci śpiewają refren piosenki wspólnie z nauczycielką)
- Fasolki noszą nazwy dźwięków gamy, z których zbudowane są wszystkie piosenki. Co to więc jest gama?

2. Wyjaśnienie pojęcia gamy i umieszczenie na pięciolinii dźwięków gamy w kształcie fasolek oraz nazw solmizacji pod każdą nutką - fasolką oraz napisu "gama". Gama - to rodzina ośmiu dźwięków, przy czym dokładnie jest ich siedem, a ósmy jest powtórzony - (dzieci słuchają wyjaśnień nauczycielki, która równocześnie umieszcza poszczególne dźwięki - fasolki na pięciolinii.)

3. Śpiew gamy przy pomocy solmizacji w górę i w dół - skoro wiemy już, co to jest gama i jak ją zapisujemy na pięciolinii, to spróbujemy ją teraz zaśpiewać - (dzieci śpiewają razem z nauczycielką dźwięki gamy w górę i w dół).

4. Zabawa z reakcją na gamę - dzieci maszerują po sali w takt muzyki, gdy usłyszą gamę przystają i śpiewają ją z uprzednio nauczonym tekstem ilustrującym wznoszenie się i opadanie, np. przy gamie wznoszącej się dzieci śpiewają "już fasola nam wyrasta" pokazując stopniowy wzrost rośliny z zaznaczeniem każdego dźwięku gamy. Gdy zaś gama opada dzieci śpiewają "trzeba zerwać ją i basta" naśladując zrywanie strąków fasoli z góry w dół w linii prostej przed sobą, zaznaczając również każdy dźwięk gamy.

5. Wybór instrumentów, na których można zagrać gamę - dzieci przyglądają się przygotowanym instrumentom i wybierają te, na których można zagrać gamę - są to instrumenty melodyczne - pianino, flet, cymbałki. Nauczycielka gra gamę na wybranych poprawnie instrumentach, w tym także na cymbałkach pokazując jak należy zagrać gamę w górę i w dół, po czym dzieli dzieci na dwie grupy.

6. Gra gamy przez dzieci na cymbałkach - nauczycielka rozdaje cymbałki dzieciom z jednej grupy i dzieci te próbują grać gamę wznoszącą się - druga grupa słucha i nagradza wykonane zadanie brawami, potem następuje zmiana i dzieci grają gamę opadającą.

7. Zabawa przy piosence - dzieci dobierają się parami i stają naprzeciwko siebie. Przy pierwszej zwrotce naśladują na zmianę sadzenie fasoli po cztery w linii prostej w poziomie od lewej strony do prawej. Dziecko drugie w parze rozpoczyna od miejsca, gdzie pierwsze skończyło "sadzenie". Przy refrenie wszyscy naśladują pnącą się w górę fasolę zaznaczając każdy dźwięk. Przy drugiej zwrotce dzieci znowu w parach na zmianę pokazują wzrost fasoli - pierwsze dziecko o cztery stopnie w górę, a drugie również o cztery lecz od punktu, w którym ukończyło pierwsze dziecko z pary - dzieci wykonują ruchy w linii prostej z dołu do góry. Przy trzeciej zwrotce dzieci ilustrują tekst piosenki kłaniając się i naśladując mieszanie gotującej się fasoli w garnku.

8. Sadzenie ziaren fasoli - na zakończenie zajęć wspólnie z dziećmi sadzimy ziarna fasoli do doniczki z ziemią, podpisując każde ziarno nazwami dźwięków gamy - solmizacją, zachęcając równocześnie do obserwacji ich wzrostu.

9. Podziękowanie za wspólną zabawę i pożegnanie - na zakończenie dziękuję dzieciom za wspólną zabawę i na pożegnanie rozdaję każdemu dziecku wycięte ziarno fasoli z napisem "gama".
 

Opracowanie: Barbara Żak

Wyświetleń: 7303


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.