Katalog

Agnieszka Fałczyńska, Helena Borkowska
Matematyka, Program nauczania

Program pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie

- n +

Program pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie

Spis treści:

1. Wstęp
2. Cele ogólne
3. Praca z uczniem uzdolnionym matematycznie na lekcjach matematyki
4. Praca z uczniem uzdolnionym matematycznie na zajęciach pozalekcyjnych
5. Ocena programu przez autorów i innych nauczycieli
6. Ewaluacja
7. Załączniki
1) Przykładowa praca klasowa
2) Zestawy zadań z konkursów matematycznych

1. WSTĘP

Praca z uczniem zdolnym odbywać się musi na każdej lekcji, na zajęciach pozalekcyjnych i spotkaniach indywidualnych ucznia z nauczycielem. Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja kształtowaniu osobowości i rozwijaniu zainteresowań. W różnorodnych zajęciach każdy uczeń powinien mieć możliwość rozwijania swych zdolności i zainteresowań. Zajęcia pozalekcyjne pozwalają nauczycielowi lepiej poznać uczniów, ich zdolności i predyspozycje. Wspólna praca nauczyciela i ucznia na zasadach partnerskich przynosi korzyści: uczniowie są zainteresowani przedmiotem, uczą się chętniej, a na lekcjach są efektywniejsi. Zajęcia z uczniem zdolnym nie powinny być przedłużeniem tradycyjnych metod i form lekcji. Potrzebna jest tu swoboda, samodzielność, właściwy klimat poszukiwań twórczych, dyskretna inspiracja i kierowanie przez nauczyciela rozwojem ucznia, jego zainteresowaniami i zdolnościami.

2. CELE OGÓLNE:

a. Rozwijanie zainteresowań matematycznych,
b. Popularyzacja wiedzy matematycznej,
c. Stworzenie uczniom możliwości konfrontacji swoich umiejętności i wiadomości z rówieśnikami.

3. PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM NA LEKCJACH MATEMATYKI

Praca z uczniem zdolnym na lekcjach matematyki realizuje się poprzez:
a. Krótkie, kilkuminutowe rozmowy nauczyciela z uczniem, zwykle komentując w sposób rozszerzający bieżący materiał lub kończące się sformułowaniem problemu, a potem rozwiązaniem go,
b. Zadawanie dodatkowych zadań podczas prac klasowych i domowych (ZAŁĄCZNIK 1)
c. Przygotowanie przez ucznia referatu po przeczytaniu odpowiedniej literatury,
d. Korygowanie błędów kolegów (szukanie błędów w rozumowaniu),
e. Prowadzenie przez ucznia fragmentów lekcji,
f. Zwiększanie wymagań co do ścisłości i precyzji ich wypowiedzi,
g. Stworzenie uczniom najzdolniejszym okazji do swobodnego wyboru zadań trudniejszych, swobodnej decyzji w podejmowaniu dodatkowych zadań.

4. PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH

Treści:
A. Twierdzenie Pitagorasa
- Wysokość trójkąta równobocznego,
- Przekątna kwadratu,
- Obliczanie boków w trójkącie prostokątnym.
B. Liczba Π.
C. Długość okręgu i pole koła
D. Rozwiązywanie zadań z konkursów matematycznych

Metody:
A. Wykład,
B. Dyskusja
- O problemach zmierzająca do stworzenia projektu rozwiązania,
- O poprawności rozwiązań zadania.
C Praca z tekstem matematycznym
- Referaty uczniów uwzględniające ciekawostki matematyczne i nietypowe rozwiązania,
- Wspólne rozwiązywanie problemów na podstawie tekstu zadania.
D. Ćwiczenia
- Objaśnianie przez nauczyciela sposobów rozwiązywania zadań, dowodzenia twierdzeń,
- Rozwiązywanie zadań problemowych i utrwalających,
- Zawody matematyczne (ZAŁĄCZNIK 2).
E. Projektowanie
- Wyznaczanie liczby Π.

Załącznik nr 1

Praca klasowa Nr rząd II

Instrukcja do zadań. Wszystkie zadania muszą mieć rozwiązanie zapisane w sposób pisemny. Brak działań pisemnych do konkretnego zadanie powoduje brak zaliczenia punktów za ten przykład

Zad. 1. Oblicz pisemnie. Pamiętaj o odpowiednim zapisie działania pisemnego oraz o odpowiednim ustawieniu przecinka.
a) 0,079 x 5.965 =
b) 6,952 + 4,6372 =
c) 9,564 - 7,693 =
d) 20,1852 / 5,34 =

Zad. 2. Rozwiąż równanie
b) y - 2,15 = 5,31

Zad. 3. Oblicz
0,675 z liczby 15

Zad. 4. Oblicz. Pamiętaj o kolejności wykonywania działań. Wszystkie obliczenia pisemne muszą być pokazane w rozwiązaniu.
135,04:3,2+4,6*8,2=

Zad. 5. Rozwiąż zadanie. Pamiętaj o danych, rozwiązaniu i pisemnej odpowiedzi całym zdaniem.
Pani Ania zrobiła zakupy: Kupiła 0,6kg rodzynek, 1,5 kg bananów, 1,25 kg jabłek. Ile zapłaciła za zakupy, jeżeli rodzynki są po 6,50zł/kg, banany po 2,05 zł/kg a jabłka po 1,5 zł/kg.

Zad. 6*.
Ilu uczniów jest w klasie 5b, jeżeli pewnego dnia 0,5 klasy nie odrobiła pracy domowej, 0,2 uczniów klasy gadało przez całą lekcję a 9 uczniów uciekło z lekcji.

Załącznik nr 2

MIĘDZYSZKOLNY KONKURS MATEMATYCZNY KLAS VI

1. Podaj trzycyfrową liczbę a b c taką, że a1 + b2 + c3 =a b c
2. Suma dwóch liczb jest równa 34 845. Jedna z tych liczb kończy się dwoma zerami. Jeżeli skreślimy te zera, to otrzymamy drugą liczbę. Jakie to liczby?
3. Państwo Kowalscy zapłacili za wycieczkę swoich dzieci 180 zł. Dzieci otrzymały 128 zł kieszonkowego, 12 jabłek i 27 cukierków. Dzieci stwierdziły, że brakuje im 1 cukierka do równego podziału. Ile dzieci państwo Kowalscy wysłali na wycieczkę?
4. Kukułka w zegarze ściennym oznajmia godziny wydając dźwięki, których liczba zależy od wskazywanej godziny. Każdą połowę godziny oznajmia jednym "kuknięciem". Ile razy kukułka kuka:
a) w ciągu doby,
b) w ciągu tygodnia.
5. Rozszyfruj to dodawanie (litery zastępują cyfry). Podaj dwa rozwiązania.

JAŚ
+ ALA
PARA
6. Rozmowa telefoniczna kosztuje 36 gr. za każde rozpoczęte 3 minuty połączenia. Jaki jest koszt 25 minutowej rozmowy?
7. Darek napisał liczbę trzycyfrową i zauważył, że jeśli tę liczbę powiększy o 3, to suma jej cyfr zmniejszy się trzykrotnie. Jaka to liczba?
8. Jedenastu przyjaciół siedziało przy okrągłym stole w kawiarni. Umówili się, że co drugi z nich będzie opuszczał lokal, a ostatni zapłaci za wszystkich. Jeśli pierwszy wyszedł przyjaciel nr 1, to kto zapłaci rachunek?
 

Opracowanie: mgr Helena Borkowska
mgr Agnieszka Fałczyńska

Wyświetleń: 5597


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.