Katalog Irena Stadnik Pedagogika, Artykuły Terapeutyczne walory muzykiTerapeutyczne walory muzykiMuzyka jak żadna ze sztuk jest wyjątkowo związana z życiem człowieka. Oprócz swej najważniejszej funkcji: estetycznej - pełni też szereg innych funkcji, m.in. terapeutyczną.Związek muzyki z medycyną dostrzegli już starożytni, jednakże dopiero na przełomie XIX i XX w. rozwinęły się badania nad terapeutycznymi właściwościami muzyki. Wtedy to zwrócono uwagę na fakt, że muzyka wywiera pozytywny wpływ na organizm i psychikę człowieka, a odpowiednio dobrane utwory mogą zmieniać napięcie mięśni, zmniejszając uczucie niepokoju, pomóc wyciszyć się lub podnieść sprawność intelektualną. Mogą też przyczyniać się do przeciwstawienia się chorobie lub dawać odprężenie - dotyczy to zwłaszcza schorzeń nerwicowych, ogólnego przemęczenia. Obecnie muzykę jako środek terapeutyczny stosuje się w szpitalach, w celu złagodzenia takich zaburzeń jak: neurologiczne, kardiologiczne, oddechowe, kinestetyczne; w czasie rehabilitacji po przebytych urazach oraz w profilaktyce i resocjalizacji. Szczególne miejsce muzyka zajmuje w pedagogice, gdzie pełni funkcję dydaktyczną i terapeutyczną. Coraz więcej dzieci przejawia zachowania nerwicowe, ma obniżone procesy hamowania, słabo kontroluje swoje emocje; są nadruchliwe, impulsywne, często agresywne. Poprzez zajęcia z muzyki możemy odpowiednio ukierunkować aktywność tych dzieci, pomóc im się wyciszyć, zrelaksować, uczyć prawidłowych zachowań i reakcji. Z kolei dzieci nieśmiałe, bierne, z obniżoną aktywnością, niesamodzielne, dzięki muzykoterapii odblokowują się, czują się bardziej dowartościowane, przełamują bariery w kontaktach z innymi. Poprzez muzykę możemy też korygować zaburzone funkcje u dziecka. Ważny jest tutaj odpowiedni dobór repertuaru muzycznego, ćwiczeń rehabilitacyjnych oraz orientacja prowadzącego w zakresie danego schorzenia. Wiadomo jednak, że wszystkie formy aktywności muzycznej działają na dziecko z deficytami rozwojowymi pozytywnie, angażując analizator słuchowy, ruchowy, wzrokowy, dotykowy, co daje nie tylko poprawę sprawności fizycznej, pomaga w koncentracji uwagi, ale pozwala też na uzewnętrznianie różnych nastrojów. Profilaktyka i terapia poprzez stosowanie różnych form zajęć umuzykalniających umożliwia zmniejszenie napięć psychofizycznych u dzieci, odprężenie; rozładowanie zablokowanej energii powoduje łagodzenie agresji u dzieci z zagrożonym poczuciem bezpieczeństwa oraz poprawia słuch fonematyczny, aparat oddechowy i artykulacyjny. Przede wszystkim jednak dostarcza dzieciom radości i zadowolenia wywołanego własną aktywnością, a wspólna zabawa i muzykowanie wyrabiają poczucie więzi koleżeńskiej, samokontroli i samodyscypliny oraz uczą wyrażania emocji pozytywnych i negatywnych. Tak więc oprócz działania relaksującego, muzyka pobudza też do aktywności władze umysłowe i uczucia, a u dzieci, które od najmłodszych lat mają kontakt z muzyką zaowocuje to w przyszłości większą wrażliwością nie tylko muzyczną. Bibliografia: I. Dębicka: Muzykoterapia w przedszkolu Wychowanie Muzyczne w Szkole 3/1997 J. Stadnicka: Terapia dzieci muzyką, ruchem, mową. Opracowanie: Irena Stadnik Wyświetleń: 1602
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |