![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Aldona Mormul Lekcja wychowawcza, Konspekty Jednostka i grupa - czy potrafię być asertywny i bronić swoich postaw?Jednostka i grupa - czy potrafię być asertywny i bronić swoich postaw?Czas zajęć 45 minutUmiejętności - przypomnienie pojęcia asertywności oraz jego znaczenia, - poznanie swoich zachowań w sytuacjach zmuszających do podjęcia kroków związanych z obrona swoich praw i przekonań, - wdrażanie do ochrony swoich praw w grupie, do pozostawania sobą zyskując jednocześnie sympatię i szacunek innych, do pełnego wyrażania siebie bez konieczności bycia agresywnym i narzucaniu innym siłą swojej woli, - dostrzeganie potrzeb własnych i innych ludzi, - wyrażanie swoich uczuć. Metody - słowna (instruktaż) - ćwiczenia praktyczne - drama Pomoce dydaktyczne - tablica z definicją asertywności - ankieta - karteczki z instrukcjami do dramy Tok lekcji - Przywitanie uczniów. - Zapis tematu na tablicy: Jednostka i grupa - czy potrafię być asertywny i bronić swoich postaw? - Przypomnienie co to jest asertywność - uczniowie znają ten termin z lekcji języka polskiego. - Swobodne wypowiedzi na temat postępowania dzieci gdy nie potrafią poradzić sobie z problemem. - Rozmowa z uczniami czy uważają się za asertywnych. Podanie przez nich przykładów swoich zachowań. - Rozdanie dzieciom ankiety dotyczącej asertywności. Można ją opracować samemu ja skorzystałam z gotowej, która pojawiła się w jednym z pism młodzieżowych. - Omówienie wyników ankiety. Uczniowie dowiadują się czy potrafią być asertywni. - Podział uczniów na grupy. Rozdanie dzieciom karteczek, na których wypisane są problemy, z którymi spotykają się w szkole i poza nią. - Poszczególne grupy przedstawiają dramę, podczas której ujawniają się ich postawy. - Klasa ocenia każdą grupę. Omawia jak uczniowie zachowali się w różnych sytuacjach. 1. Powinieneś nosić okulary. Cała klasa się z ciebie śmieje. 2. Rodzice kupili ci spodnie. Są niezbyt modne ale na takie było ich stać. 3. Jesteście w sklepie. Na ladzie leży baton. Nikt nie widzi, a kolega namawia ciebie do kradzieży. 4. Uczeń z młodszej klasy zostawił na twojej ławce ładny piórnik. Koleżanka namawia ciebie abyś coś z niego wzięła. 5. Koledzy namawiają ciebie abyś nie bawił się z Dominikiem mimo iż on ci nic nie zrobił. 6. W szatni zostały czyjeś buty. Kolega proponuje aby nimi trochę porzucać. 7. Jesteś na wycieczce. Koledzy proponują ci papierosy. 8. Koleżanka nie nauczyła się na sprawdzian. Proponuje ci wagary. 9. Dostałeś uwagę w zeszycie. Rodzice mają ja podpisać. Kolega proponuje, że podrobi podpis. 10. Odrabiałeś zadanie domowe. Spędziłeś nad nim wiele czasu, a kolega chce je od ciebie odpisać. 11. Kolega ciebie przezywa. Jak zareagujesz? Czy będziesz go bił? 12. Rodzice nie mieli pieniędzy i na święta dostałeś skromny prezent. Cała klasa chwali się drogimi prezentami. Uwaga Drama może dzieciom zająć zbyt dużo czasu, gdyż każda sytuacja będzie omawiana przez klasę. Jeżeli nie wszystkie dzieci zdążą przedstawić dramę to lekcja zostanie dokończona podczas następnej lekcji wychowawczej. Opracowanie: Aldona Mormul Zgłoś błąd Wyświetleń: 4105
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |