![]() |
![]() |
Katalog Wojciech Burdzanowski WOS, Program nauczania Bezpieczne wakacjeProgram eduacyjny - bezpieczne wakacjeI. Wstęp - charakterystyka programu.Dzieci i młodzież mieszkająca na wsi w okresie wakacji ma z wielu względów utrudnioną możliwość wyjazdów wakacyjnych. Główne źródła tych trudności to przede wszystkim ograniczone możliwości finansowe rodziców i potrzeba pomocy rodzicom w pracach polowych. Bezpieczne, radosne i pouczające wakacje mogą dać możliwość pełniejszego wypoczynku młodzieży. Dostrzegając te różnorodne aspekty opracowałem program edukacyjny, który łączy bezpieczny wypoczynek, naukę i integrację dzieci i młodzieży z różnych środowisk. II. Cele edukacyjne 1. Przekazanie dzieciom i młodzieży zasad bezpieczeństwa w czasie wypoczynku. 2. Przekazanie bogatego zasobu wiedzy o wartościach historycznych i przyrodniczych występujących na Lubelszczyźnie. 3. Kształtowanie postaw poszanowania różnych kultur oraz rozróżniania ich. 4. Pogłębienie tożsamości kulturowej i narodowej z zachowaniem świadomości wspólnoty kulturowej narodów Europy. a) cele kształcenia Wiadomości: Uczeń: - zna położenie Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego, - opisuje typowe formy ukształtowania terenu, - określa charakter gospodarczy Lubelszczyzny, - pamięta podstawowe informacje związane z historią regionu. Umiejętności Uczeń - porównuje warunki pracy rodziców i ludności z terenów na, których przebywał, - analizuje pozyskiwane informacje, - dopasowuje formy działań do okoliczności, w których realizuje przedsięwzięcia, - nabywa cech zorganizowanego działania w grupie. b) cele wychowania Uczeń - buduje szacunek dla pracy człowieka, - kształtuje postawę poszanowania przyrody, - pogłębia umiejętność współpracy z rówieśnikami, - nabywa odpowiedzialności. Treści merytoryczne programu 1. Lubelszczyzna jako środowisko przyrodnicze. 2. Uwarunkowania rozwoju gospodarczego 3. Historia regionu 4. Walory turystyczne Lubelszczyzny. 5. Gry i zabawy sportowe. III. Procedury osiągania celów. W realizacji programu bierze udział młodzież w różnym wieku. Warunki przestrzenne realizacji programu wymuszają dobór form, które na pierwszym miejscu stawiają bezpieczeństwo. Można posłużyć się takimi sposobami uczestnictwa jak: biwak, wyjazd rowerowy. W realizacji programu sprawdzą się jako metody: pogadanka, obserwacja dyskusja, wspólne śpiewanie przy ognisku, spotkanie z ciekawym człowiekiem. IV. Założone osiągnięcia ucznia: - znajomość zasad bezpiecznego wypoczynku, - umiejętność funkcjonowania w utrudnionych warunkach, - kształtowanie odpowiedzialności za innych, - bliższe poznanie terenu na, który mieszkam, - pogłębienie wiedzy o kulturze Lubelszczyzny, - integracja młodzieży, - nabywanie odpowiedzialnej postawy wobec środowiska przyrodniczego. V. Ewaluacja Program zrealizowany został dwukrotnie. W roku 2000 w postaci biwaku zorganizowanego w miejscowości Nielisz koło Zamościa. Natomiast w roku 2001 na Pojezierzu Łęczyńsko-Włodawskim nad Jeziorem Piaseczno. We wskazanych sytuacjach program całkowicie się sprawdził. Warto nadmienić, że jednym z organizatorów obu wyjazdów była Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działająca przy Urzędzie Gminy w Mełgwi. VI. Wnioski: - program jest ciekawy dla uczestników wyjazdu - znaczącą wartością jest jego niska cena - daje młodzieży możliwość poznania tego co ciekawe i jest blisko - uatrakcyjnia wakacje dla młodzież mieszkającej na wsi - zapewnia i uczy bezpiecznej zabawy i wypoczynku warto aby program był kontynuowany.
Opracowanie: Wojciech Burdzanowski Wyświetleń: 2422
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |