Katalog

Bogusława Chałupa
Edukacja czytelnicza, Ankiety

Czytelnictwo czasopism wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej

- n +

Czytelnictwo czasopism wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej

Szybki rozwój techniki komputerowej, coraz większa jej powszechność i dostępność w życiu codziennym ucznia powoduje, że obraz zaczyna wygrywać ze słowem drukowanym.. Warto więc poświęcić więcej czasu, aby promować wynalazek Gutenberga i nauczyć dzieci i młodzież właściwego odbioru słowa drukowanego.

W naszej czytelni jest niedużo czasopism. Bogata i zróżnicowana oferta rynku prasowego wymaga ode mnie jako bibliotekarza mądrych decyzji przy wyborze określonych tytułów czasopism przeznaczonych dla uczniów szkoły podstawowej, tym bardziej, że możliwości prenumeraty są ograniczone. Często wydaje nam się, że jak położymy na regale same "mądre" czasopisma, to będziemy mieli mądrych uczniów, a i sama biblioteka trochę przez to "zmądrzeje". To nie prawda.. Jeżeli dzieci najmłodsze nie mogą w szkolnej czytelni znaleźć żadnego ze swoich ulubionych czasopism, to już od początku swojego szkolnego życia nabierają przekonania, że za drzwiami z napisem "biblioteka" jest same "nudziarstwo" i trudno je potem przekonać, że jest inaczej. Bibliotekarz powinien zadbać o to, by w czytelni znalazły się tytuły dla wszystkich grup wiekowych i na różnych poziomach.

Periodyki, które uczeń może przeczytać w szkole, powinny uczyć dostarczać kulturalnej rozrywki. Możliwości nauczenia właściwego wyboru i odbioru gazet i czasopism stwarza tematyka ścieżki czytelniczej i medialnej, jak i praca pedagogiczna z młodym czytelnikiem. Podczas zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej uczniowie poznają historię prasy, podział gazet i czasopism ze względu na częstotliwość ukazywania się, treść odbiorców. Uczą się krytycznego spojrzenia na zawartość czasopism młodzieżowych i doboru tytułów, zgodnych z potrzebami i zainteresowaniami oraz reklamy ulubionego periodyku. Zapoznają się z funkcjonowaniem prasy jako środka masowego przekazu. Poruszając różnorodną tematykę związaną z prasą stwarza się uczniom możliwość stawania się świadomymi odbiorcami i twórcami komunikatów prasowych.

W ciągu ostatnich kilku lat rynek prasowy w Polsce zalała ogromna fala nowych tytułów. Przebogata oferta czasopism eksponowanych w kioskach, witrynach sklepowych kusi intrygującym tytułem, kolorową okładką, ciekawą winietą. Obok ogólnokrajowych pojawiły się również wydawnictwa lokalne i sublokalne- może nie najwyższego lotu ale doskonale wypełniające lukę na terenie swego oddziaływania. Z tej różnorodnej oferty tylko wytrawny czytelnik potrafi wyłowić wartościowy tytuł prasowy.Większość niestety zadawala się pismami komercyjnymi, które nastawione na tanią sensację mają przynieść właścicielom duży zysk.

Chcąc rozpoznać zainteresowania prasą uczniów szkoły podstawowej przeprowadziłam wśród uczniów szkoły podstawowej, przeprowadziłam z nimi rozmowy-wywiady. Wyniki rozmów miały posłużyć do sformułowania odpowiedzi na pytania:
1. Jakie tytuły zamówić w prenumeracie do biblioteki szkolnej, by zachęcić uczniów do częstszego korzystania z czasopism?
2. Które czasopisma wprowadzić do tematu lekcji "Czasopisma dla dzieci i młodzieży" - by lekcja stała się atrakcyjna, odpowiadała rzeczywistym zainteresowaniom uczniów, a jednocześnie bez moralizatorstwa sugerowała czasopisma interesujące, wartościowe, wskazane dla dzieci w wieku 10-13 lat. Pytania dotyczyły tytułów ulubionych czasopism, regularności kupowania, ulubionych rubryk, co czytają rodzice. Odpowiedzi dały ciekawy obraz zainteresowań czytelniczych dzieci, które największym uznaniem darzą prasę przeznaczoną dla starszych kolegów i koleżanek. Najczęściej wymieniane tytuły to: Bravo, Twist, Tele Tydzień, Dziewczyna, Motor, Piłka Nożna. Najczęściej są czytane przez uczniów rubryki: horoskop, muzyczna, sportowa, listy do redakcji, humory, artykuły o gwiazdach filmowych, o modzie.

Do biblioteki szkolnej według odpowiedzi uczniów powinny być prenumerowane: Bravo Girl, Dziewczyna, Twist, Tele Tydzień, Dziewczyna.

Z relacji uczniów wynika, że rodzice najczęściej czytają prasę z obszernym programem telewizyjnym- Tele Tydzień, również dzieci wskazały ten tytuł jako jeden z ulubionych. Ponadto w domach rodzinnych czyta się prasę regionalną: " Kurier Gołdapski", "Z bliska", oraz pisma ogólnokrajowe, z których największą popularnością cieszą się: Pani domu, Gazeta Wyborcza, Tina, Gazeta Olsztyńska.

W bogatej ofercie czasopism uczniowie nie odnaleźli niestety tytułów właściwych ich wiekowi, rozwojowi emocjonalnemu i psychicznemu oraz zainteresowaniom. Czytane są czasopisma typowo młodzieżowe. Motywem skłaniającym do kupowania ich, obok ulubionych rubryk, są również "niespodzianki" zamieszczane w numerach: plakaty, znaczki, wisiorki, chustki itp. Pozytywne wydaje się jednak to, że 103 zapytane osoby wymieniły 54 różnych tytułów. Świadczyć to może krystalizujących się zainteresowaniach uczniów, którzy jeszcze nieśmiało, sporadycznie, ale już sięgają po czasopisma odpowiadające ich indywidualnym zainteresowaniom. Może zaczną wreszcie doceniać: National Geographik czy Juniora.
 

Opracowanie: Bogusława Chałupa

Wyświetleń: 2837


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.