AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Maria Kinka
Matematyka, Scenariusze

Omówienie wymagań i zasad pracy na lekcji

- n +

Omówienie wymagań i zasad pracy na lekcji

Przedstawiam propozycję scenariusza lekcji do wykorzystania w klasie IV szkoły podstawowej, realizowanej w ramach jednej jednostki lekcyjnej.

Zastosowałam zasadę: każdy pomysł jest dobry, żadnego pomysłu nie krytykujemy.

Tak przeprowadzona lekcja pozwoliła nie tylko na wyzwolenie aktywności uczniów, ale także na prezentację własnych poglądów oraz nawiązywanie kontaktów.

Chciałam, aby uczniowie pierwszą lekcję matematyki przeżyli bezstresowo.

W konstrukcji scenariusza położono nacisk na wykorzystanie aktywnych metod w nauczaniu.

Pozwala to na pełną realizację formułowanych operatywnie celów nauczania oraz kształtowanie kompetencji określonych zgodnie z wymaganiami nowego systemu edukacji.

* temat lekcji
Omówienie wymagań i zasad pracy na lekcji.
* poziom nauczania
szkoła podstawowa, klasa IV
* czas
jedna jednostka lekcyjna - 45 minut
* kompetencje
- argumentowanie, wnioskowanie
- aktywna postawa wobec zadań
- porozumiewanie się i autoprezentacja
* cele
uczeń:
- analizuje sytuację opisaną werbalnie
- formułuje zasady zachowania na lekcji
- nawiązuje kontakt z nauczycielem
* środki dydaktyczne:
karty pracy, zestawy podręczników, plakat "Zasady burzy mózgów", duży arkusz papieru,
szpilki, duża kostka do gry, pisaki
* metody pracy
elementy burzy mózgów
* formy
praca indywidualna, praca z całą klasą

Rozpoczynamy zajęcia od ustawienia stolików w taki sposób, aby uczniowie mogli usiąść na
krzesłach tworząc krąg.
1. Poznajmy się (omówienie z uczniami sposobu udzielania odpowiedzi i celu wypełniania kart pracy).
- rozdanie kart pracy (załącznik 1)
- wypełnianie
- przypięcie do ubrań za pomocą szpilek
- prezentacja (uczniowie indywidualnie odczytują dane z kart kolegów i nauczyciela)
2. Zapoznanie z podręcznikiem
- omówienie działów
- prezentacja zeszytów ćwiczeń
3. Ustalenie zasad, które będą obowiązywać na zajęciach
- prezentacja przez nauczyciela plakatu "Zasady burzy mózgów" (załącznik 2)
- formułowanie kontraktu (Kontrakt między nauczycielem i uczniem)
a) zapisanie na tablicy propozycji uczniów
b) uporządkowanie i zapisanie zasad na dużym arkuszu papieru
c) podpisanie kontraktu przez uczniów i nauczyciela
(przykładowy kontrakt- załącznik 3)
4. Ewaluacja
- uczniowie rzucając kostką do gry losują pytanie na które udzielają odpowiedzi
(każde pytanie zostało napisane na oddzielnej kartce- załącznik 4)

Załącznik 1



Załącznik 2

ZASADY BURZY MÓZGÓW

1. Każdy pomysł jest dobry, nawet ten najbardziej szalony.
2. Ważniejsza jest liczba pomysłów niż ich jakość.
3. Każdy pomysł zapisujemy w formie podanej przez autora.
4. Nie komentujemy pomysłów.
5. Nie wtrącamy własnych propozycji do pomysłów innych.
6. Zabieramy głos na znak nauczyciela.
7. Wszyscy na równych prawach bierzemy udział w zgłaszaniu pomysłów.
8. Zgłaszamy pomysły przez 5 minut.

Załącznik 3


PRZYKŁADOWY KONTRAKT MIĘDZY NAUCZYCIELEM I UCZNIEM

1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Oceny są jawne.
3. Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
4. Każdą pracę klasową można poprawić. Poprawa jest dobrowolna. Brana jest pod uwagę ocena lepsza.
5. Krótkie sprawdziany (kartkówki), nie mogą być poprawiane.
6. Uczeń ma prawo do ferii wolnych od zadań domowych.
7. Współpracujemy ze sobą.
8. Gdy jeden mówi inny słucha.
9. Jesteśmy zdyscyplinowani.
10. Nie śmiejemy się z innych.

Załącznik 4

1. Czy według Ciebie lekcja była ciekawa?
2. Czy dobrze Ci się pracowało w grupie?
3. Czy miałeś trudności z wykonywaniem zadań?
4. Czy masz pytania do prowadzącego zajęcia?
5. Czy wszyscy pracowali pilnie?
6. Czy czułeś się swobodnie na zajęciach?
 

Opracowanie: Maria Kinka - nauczycielka Zespołu Szkół nr 6
Bydgoszcz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5616


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.