![]() |
![]() |
Katalog Dorota Sosin Różne, Artykuły Telewizja w życiu dzieckaTelewizja w życiu dzieckaCzas wolny, jaki mają do swojej dyspozycji dzieci wypełniony może być różnymi ich zachowaniami, czynnościami, które występują codziennie, stale lub też rzadko, od czasu do czasu. J. Izdebska wyodrębnia trzy podstawowe kategorie w budżecie czasu dziecka:- czynności biologiczno- higieniczne, - czynności obowiązkowe związane z nauką szkolną, pracami na rzecz domu, rodziny, - czynności czasu wolnego związane z odpoczynkiem, rozrywką; rozwojem zainteresowań. Najczęstszym sposobem spędzania czasu wolnego przez wiele dzieci jest oglądanie programów telewizyjnych. Zdarza się bardzo często, że rodzice - chcąc zaoszczędzić czas wyręczają się telewizorem, zamiast zająć się dziećmi. Nie jest to na dłuższą metę dobre wyjście. Zgodnie z zaleceniami pediatrów, psychologów i nauczycieli zadaniem rodziców jest ograniczenie oglądania telewizji przez dzieci. Chcąc urzeczywistnić ten cel, musimy zmienić przede wszystkim własne przyzwyczajenia. Jednym z poważnych problemów w rodzinach jest nadużywanie telewizji przez osoby dorosłe. Nie można nauczyć dzieci czegoś czego samemu się nie praktykuje. Zachęcam więc do wprowadzenia zmian w tym zakresie w naszych domach pamiętając, że: - Dostarczamy dzieciom wzorców zachowań. Jeżeli ktoś poświęca telewizji więcej niż 15 godzin tygodniowo to przekazuje swoim dzieciom wzorzec nałogu telewizyjnego, narażając je jednocześnie na bierne oglądanie nieodpowiednich programów. - Ograniczając dzieciom dostęp do telewizji i oglądając ją bez umiaru możemy oczekiwać, że dzieci słusznie zakwestionują nasze polecenia. Dojdą przy tym do wniosku że nasze słowa nie mają pokrycia w tym co robimy. Zamiast zgodnego i skutecznego wysiłku całej rodziny powstaną konflikty. Nasz czas jest ich czasem. Im więcej czasu spędzamy na oglądaniu seriali, meczów, tym mniej poświęcamy go dziecku. Zastanówmy się nad tym! Jak więc zorganizować oglądanie różnych programów telewizyjnych, by odbywało się to z korzyścią dla naszego dziecka? Rodzice powinni kontrolować oglądanie różnych programów telewizyjnych, wybierać te, które uznają za najbardziej odpowiednie. Zdaniem fachowców dzieci do lat 3 nie powinny w ogóle oglądać telewizji gdyż zakłóca to ich rozwój hamuje fantazję i szkodzi wzrokowi. Małe dzieci potrzebują więcej czasu, aby dostrzec i obejrzeć jakąś scenę, a w telewizji widzą tylko miganie barw i postaci. To je fascynuje, nie przynosi jednak żadnej korzyści - wręcz przeciwnie! Dzieci w wieku 3-5 lat mogą oglądać krótkie programy, najlepiej tylko dobranocki. 5-9 latki mogą oglądać telewizję do 45 minut, nie częściej niż 3-4 razy w tygodniu. 9-14 latki mogą tygodniowo spędzić przed telewizorem od 4-5 godzin. Potrafią one oglądać w skupieniu film nie dłużej niż godzinę. Dlatego nie powinny przed ekranem spędzać więcej czasu. Oglądając telewizję, dzieci są po pewnym czasie zmęczone i otumanione nadmiarem bodźców. Szczególnie szkodliwe jest oglądanie scen przemocy i gwałtu. W dziecku z czasem powstaje przekonanie, że przemoc jest w życiu czymś normalnym. Najbardziej szkodliwa jest przemoc prezentowana przez akceptowaną postać lub ukazywana w kontekście humorystycznym. Takie sceny mogą znieczulić dziecko na agresję, a także wytworzyć w nim przekonanie że świat jest zagrożeniem. Dobrze więc sprawować kontrolę nad tym co dziecko ogląda, a jeśli to możliwe - obejrzeć program razem z dzieckiem, a następnie porozmawiać z nim o tym, co widzi na ekranie telewizora. Budzi to refleksyjność i krytycyzm dziecka, które nie powinno przejmować ślepo oglądanych w filmach wzorów. Oglądanie telewizji ogranicza potrzebny dzieciom ruch, a długie wpatrywanie się w szybko zmieniające się obrazy męczy wzrok, zniekształca sylwetkę. Dzieci przesiadujące długo przed telewizorem i rzadko rozmawiające z rodzicami mają kłopoty z wysławianiem się. Jak więc ograniczyć czas spędzany przez dzieci przed telewizorem? (rady dla rodziców) - zachęć dziecko do innych form aktywności - spacery, wycieczki, książki itp. - znajdź czas na wspólne rozmowy, wypady, gry planszowe itp. - zachęcaj do podtrzymywania kontaktów rówieśniczych, - nie pozwalaj na oglądanie telewizji w trakcie spotkań towarzyskich, spotkań rodzinnych, - rozmawiaj z dzieckiem o skutkach i spustoszeniach jakie może wywołać zbyt częste oglądanie telewizji, - dziel się własnymi wspomnieniami i pomysłami na ciekawe spędzanie wolnego czasu. Nie można jednoznacznie ocenić, że telewizja to samo zło. Ma również swoje zalety. Na zakończenie przedstawię teraz jakie mocne i słabe strony telewizji dostrzegły Państwa dzieci. Propozycje argumentów Telewizja ma dobre strony, ponieważ: - pozwala się dowiedzieć wielu nowych rzeczy, - mile przy niej spędzam czas, - pozwala "zwiedzić" świat bez wychodzenia z domu, - rozwija moje zainteresowania - programy sportowe, przyrodnicze itp. - przenosi mnie w świat baśni. Telewizja ma złe strony, ponieważ: - pokazuje głównie wiadomości: katastrofy, pożary, powodzie, morderstwa, przemoc,... - zabiera mi czas, który mógłbym wykorzystać ciekawiej, - uzależnia mnie od siebie - nie mogę bez niej żyć! - często wywołuje mój strach, gniew, złość,... - pokazuje wielu złych bohaterów filmowych, - powoduje problemy ze wzrokiem, słuchem itp. Jak Państwo widzą dzieci potrafią określić pozytywny i negatywny wpływ telewizji na ich życie. Ale czy do końca są świadome niebezpieczeństw! Literatura: 1. J. Izdebska: "Rodzina Dziecko Telewizja" > "Szanse wychowawcze i zagrożenie telewizji" Białystok 1996r. 2. A. Tchorzewski: "Rodzina - przeszłość - teraźniejszość" Bydgoszcz 1998r. Na grzbiecie mam................................grzywę. Ogon............................, zakończony "miotełką". Moimi smakołykami są jabłka. powolnym, szara, czarną, długi, uparty Załącznik nr 2 (Bank przymiotników) Prosiaczek różowy, sprytny, tchórzliwy, brązowy, silny, wielki, mały, ruchliwy, wszystkożerny, leniwy, długi, duży Kubuś wesoły, głodny, żółciutki, mały, silny, leniwy, wielki, łakomy, odważny, szybki, długi, ruchliwy Sowa mała, mądra, leniwa, silna, głodna, nieruchoma, szara, głupia, długa, łakoma, ruchliwa, niewidoczna Królik Roślinożerny, szary, różowy, sprytny, spostrzegawczy, szybki, długi, leniwy, mniejszy, zielony, smutny, silny Kangur Szybki, roślinożerny, ruchliwy, powolny, troskliwy, głodny, duży, leniwy, mały, uparty, niewidoczny, żółty Osiołek Smutny, cierpliwy, wytrzymały, ruchliwy, szybki, wielki, uparty, szary, powolny, niebieski, zaradny, łakomy Opracowanie: mgr Dorota Sosin Wyświetleń: 1090
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |