Czynności lekcji - ogniwa |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Środki dydaktyczne |
Ocena skuteczności |
Docelowe |
Zadania |
Wstępna |
Przygotowanie do lekcji |
- powitanie z nauczycielem;
- rozpakowanie się oraz przygotowanie stanowiska pracy - włączenie i zalogowanie komputera;
|
- przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności;
- wydanie polecenia włączenia komputerów oraz przygotowania się do lekcji;
|
podręcznik do historii, zeszyt, zestaw komputerowy |
Uczniowie przygotowani do lekcji. Prawidłowo zalogowane komputery |
Wprowadzenie do tematu lekcji |
Udzielają indywidualnie odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania posiłkując się zeszytem przedmiotowym oraz podręcznikiem |
Rekapitulacja wtórna jako wprowadzenie do nowego tematu lekcji. Pomoc uczniom w powtórzeniu przez postawienie pytań:
- jakie organizacje wojskowe powstały u boku Napoleona, kto je utworzył i w jakim celu?
- kto był twórcą "MazurkaDąbrowskiego"?
- co było przyczyną zawiązania się opozycji w Królestwie Polskim?
- wymień te organizacje;
|
zeszyt, podręcznik |
Uczniowie udzielają prawidłowych odpowiedzi |
Główna |
Poznanie tematu lekcji |
Zapisują temat lekcji w zeszytach przedmiotowych |
Podanie i zapisanie nowe go tematu lekcji |
Zeszyt przedmiotowy |
|
Powtórzenie wiadomości |
Uczniowie prowadzą z nauczycielem rozmowę, udzielają prawidłowych odpowiedzi posiłkując się podręcznikiem oraz zeszytem przedmiotowym. |
- zagajenie w jaki sposób Polacy chcieli odzyskać niepodległość;
- wymieńcie powstania narodowe wywołane przez Polaków, mające na celu oswobodzić kraj spod zaborów;
- kto wywołał te powstania, dowódcy, ważniejsze bitwy;
- jak zakończyły się te bitwy?;
- jaki los spotkał powstańców?;
|
Podręcznik do historii |
Uczniowie udzielając odpowiedzi systematyzują oraz utrwalają wcześniej zdobyte wiadomości |
Prawidłowe wykonanie zadania. |
Uruchamiają edytory i wykonują zadania w zespołach według wyznaczonej kolejności |
Postawienie przed uczniami zadania:
- uruchom edytor tekstu MS Word;
- zatytułuj swoją stronę "Drogi do niepodległości";
- przepisz dwie zwrotki (z refrenem) Mazurka Dąbrowskiego;
- sformatuj tekst: rozmiar czcionki: 14; krój: Arial, kursywa, wyśrodkuj, kolor zielony;
- uruchom edytor grafiki Paint;
- narysuj polską flagę i umieść ją pod tekstem hymnu;
- ułóż i napisz pod flagą pytania związane z powtórzonym materiałem do krzyżówki, której hasłem będzie wolność;
- narysuj krzyzówkę i rozwiąż ją;
|
Kartki z kolejnymi zadaniami, zestaw komputerowy, dyskietka 3,5" |
Uczniowie w odpowiednim tempie wykonują polecenia. Posiadają zapisany wynik swej pracy. Potrafią wykorzystać wiedzę i umiejętności zdobyte podczas lekcji informatyki na lekcjach historii. |
Końcowa |
|
|
- zapisz wykonane zadanie na dyskietkę 3,5";
- wydrukuj pracę (jeśli pozwoli na to czas);
|
Zestaw komputerowy, dyskietka 3,5" |
|
Praca domowa |
Podstawowa |
Wklej wydrukowaną pracę do zeszytu |
Ponadpodstawowa |
Wklej wydrukowaną pracę do zeszytu. Narysuj wymyślony symbol walk powwstanczych. |
Ocena lekcji |
Dobre aspekty |
Uczniowie uczą się łączyć wiedzę i umiejętności, atrakcyjność lekcji. |
Złe aspekty |
Nie wszyscy uczniowie potrafią biegle posługiwać się edytorami. |
Wnioski |
|