Katalog

Cecylia Waścińska
Różne, Artykuły

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży.

- n +

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży.
Artykuł

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży

Zainteresowanie czytelnicze wyraża się w zapotrzebowaniu na określony typ lub temat literatury. Na ukształtowanie się gustów czytelniczych wywiera wpływ zakres kontaktów czytelniczych, możliwości korzystania z literatury. Im są one szersze - upodobania czytelnicze są bardziej dojrzałe.

Analiza zainteresowań i gustów czytelniczych stanowi próbę pokazania postaw i zapotrzebowań ludzi, których oddziaływanie kulturowe obejmuje, jest więc relacją społeczną dokonywanych zabiegów organizacyjnych.1

Termin "zainteresowanie czytelnicze" wiąże się bezpośrednio z rozumieniem samego pojęcia "zainteresowanie". Książka może być traktowana jako przedmiot zainteresowań. Gromadzenie własnej biblioteki rozpoczyna się od "zaczytywania się książkami pod ławką", pożyczanie ich pocztą "pantoflową". Taka postawa może być uważana za wyraz upodobań czytelniczych, w których nie tyle treść doznanych przeżyć, ile sposób ich powstawania odgrywa decydującą rolę i wywołuje zadowolenie.

Książka stanowi przedmiot rozwijających się zainteresowań, ale również formę ich realizacji. Jest ona elementem konfrontującym czytelnika z życiem (pogłębianie, uświadamianie nasuwanych problemów życiowych lub jako drogę ucieczki od nich). Powiązanie zainteresowań czytelniczych z fazami rozwoju psychicznego młodego czytelnika jest bardzo ważne. W czasie 1 i 2 roku życia dziecko zdobywa wiedzę istotną dla cywilizowanego człowieka, zdobywa ją za pośrednictwem dorosłych. Tak samo jest z użytkownikiem książki. Otrzymawszy ją do rąk pod koniec 1 roku życia dziecko powita ją z radością i potraktuje jako jeszcze jeden przedmiot do zabawy.

Do poznania właściwej funkcji książki prowadzi długa droga. Około 3 roku życia dziecka, gdy formułuje zdania, powstaje szansa na pierwszy świadomy kontakt ze słowem drukowanym.

Pojęcia i terminy przekazywane dziecku muszą wywodzić się z kręgu znanych i bliskich faktów. Świat wyobraźni dziecka powoli się rozszerza (od ogółu do szczegółu, od pojęć prostych do złożonych). W miarę jak dziecko poznaje i przyswaja sobie krąg otaczających rzeczy i pojęć lektura zaczyna zaspokajać nieco inne zapotrzebowania. Wprowadza dziecko w świat fantazji. Baśnie i bajki oparte o realistyczny, bliski dziecku sposób widzenia świata, uczą dostrzegać takie związki, których istnienie było do tej pory zupełnie nieznane. Dziecko 5-letnie z zapartym tchem słucha zarówno baśni literackiej jak legend i podań ludowych. Logika zachodzących w nich wydarzeń uczy prawidłowego wnioskowania.

W czytelnictwie małych dzieci istotną rolę odgrywają ilustracje. Zanim dziecko nauczy się czytać, ilustracja staje się językiem przemawiającym wprost bez pośrednictwa dorosłych, pomaga zrozumieć nieznane słowa. Dzięki ilustracji dziecko wzrusza się, lęka, oczekuje, gniewa, cieszy się. W miarę dorastania zainteresowania czytelnicze przedszkolaka stają się coraz rozleglejsze. Zasadniczym przełomem w rozwoju czytelniczym jest zdobycie trudnej sztuki samodzielnego czytania.

Umiejętność ta zmienia sytuację czytelniczą dziecka. Początkowo jest to zmiana niekorzystna, wpływająca na pojawienie się kryzysu czytelniczego. Osłabieniu czytelnictwa sprzyja nowa sytuacja społeczna (zapis do szkoły, klasa, koledzy, nauczyciele). Okres ten jednak nie trwa długo. 9 - 10-letni uczeń jest pełen energii życiowej, umie sobie radzić z trudnościami życia szkolnego, dobrze czuje się w grupie rówieśniczej.

W ten sposób dziecko jest w pełni przygotowane do samodzielnego rozwijania i zaspokajania swoich zapotrzebowań poznawczych, jego zainteresowanie światem zwierzęcym, odległymi krajami jest coraz większe. Zrozumiałe staje się zapotrzebowanie na lekturę podróżniczą, przygodową i historyczną.

Młody czytelnik bierze do ręki książki podróżnicze, bo interesuje go życie w dalekich krajach, a ponieważ czyta lekturę o tej tematyce rozwija swoje zainteresowania geograficzne (podobnie jest przy innych typach zainteresowań). Dziecko w wieku 10 lat może być narażone na kolejny kryzys czytelniczy, który wynika z pewnej rozbieżności między rozbudzonymi zainteresowaniami tymi treściami, które dostarcza dostępna i zrozumiała dla tego wieku lektura.

W 11-13 roku życia coraz wyraźniej dają się zauważyć różnice związane z płcią. Grupy dzielą się na chłopięce i dziewczęce. Rozpierająca chłopców żądza przygód realizuje się w hałaśliwych zabawach, tajemniczych wyprawach czy podchodach, ale także w zamiłowaniu do lektury awanturniczej, przygodowej, wojennej. Dziewczęta wcześniej niż chłopcy zaczynają się interesować światem wewnętrznych przeżyć, rozwijające się w tym wieku z dużą intensywnością życie uczuciowe sprawia, że sięgają one po książki mówiące o przyjaźni i miłości.

Około 14 - 15 roku życia rozwijają się zainteresowania powieścią psychologiczną i obyczajową. W tym okresie może znów pojawić się kryzys czytelniczy związany z okresem dojrzewania.

Przede wszystkim uderza wśród młodzieży 10 - 15-letniej pogoń za fabularnością wrażeń czytelniczych. Obok zainteresowań odnoszących się do realiów świata, o wiele dłużej notujemy ciągle zainteresowanie baśniowością, której nie należy tutaj mylić z fantastyką naukową, chociaż niewątpliwie są to zainteresowania genetycznie pokrewne.

Książka dla młodzieży powinna być wyposażona w pewne konwencje literackie by pozyskać czytelnika. Należą tu: przygodowość, niezwykłość sytuacji, tajemniczość, wartka akcja i wyrazista postać młodzieżowego bohatera. Jednak należy pamiętać, że obciążenie nadmiarem tła np. historycznego czy moralnego, nie sprzyja specjalnie atrakcyjności książki.

W rozwoju osobowości każdego dziecka duży wpływ wywierają książki, dzięki którym poznaje ono otaczającą rzeczywistość, przenosi się w świat fantazji, uczy się odróżniania dobra od zła. Nie ulega więc wątpliwości, że trzeba dziecku dać książkę do ręki najpierw jak każdą inną zabawkę, następnie jako źródło wiedzy, informacji.

Załącznik

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych

W tym roku szkolnym, aby zachęcać uczniów do czytania, przeprowadziłam konkursy czytelnicze dla kl. I - III oraz IV - VI. Konkurs dla uczniów starszych "Czy znasz legendy warszawskie?" Odbył się w czterech etapach.

Pytania konkursowe

Etap I

  1. Wymień trzy tytuły legend zamieszczonych w zbiorku A. Oppmana.
  2. Kiedy można usłyszeć śpiew syreny?
  3. Dlaczego mieszkańcy Warszawy zalepiali sobie uszy woskiem?
  4. Opisz, jak wyglądał herb Warszawy z 1400 roku.
  5. Skąd wywodzi się motyw syreny?
  6. W którym wieku upowszechnił się herb Warszawy znany współcześnie?
  7. Kto i po co wyłowił syrenę z Wisły?
  8. Dlaczego Staszek uwolnił syrenę?
  9. Co obiecała syrena ludziom znad wiślańskiego brzegu?

Termin składania odpowiedzi upływa 17 stycznia 2001 r. Nie zapomnij się podpisać!

Etap II

  1. Dlaczego młynarz wybudował kościół Najświętszej Marii Panny?
  2. Opisz rynek warszawski w dzień targowy.
  3. Jakie imiona nosiły dzieci Melchiora Ostrogi?
  4. Dlaczego dzieci warszawskie nie mogły chodzić do zburzonego domostwa na Krzywym Kole?
  5. Dlaczego dzieci majstra Ostrogi weszły do lochów?
  6. Kto namówił Maćka i Halszkę do zwiedzania lochów?
  7. Jak wyglądało dziwo, które zobaczyły dzieci?
  8. Co się stało z Agatą, służącą u Ostrogi?
  9. Jak zwał się potwór zamieszkujący piwnicę na Krzywym Kole?

Termin składania odpowiedzi upływa 28 lutego 2001 r.

Etap III

  1. Kim był Hermenegildus Fabula?
  2. Jak wyglądał doktor Fabula?
  3. Jakiej porady udzielił Hermenegildus strapionym rodzicom?
  4. Kim był Janko Ślązak?
  5. Co to było Piekiełko?
  6. Czym Janko Ślązak zasłużył się dla Warszawy?
  7. Skąd wziął się Mazur u niewiernych?
  8. Dlaczego Mazur wrzucił krzyż do studni?
  9. Kto wyłowił krzyż z Wisły i dlaczego?

Termin składania odpowiedzi upływa 11 kwietnia 2001 r.

Etap IV

  1. Kim był żebrak, który pewnego dnia przyszedł do warszawskiej gospody?
  2. Co gość z karczmy uczynił dziewczynce?
  3. Jaką magiczną moc miała świeczka z trupiego łoju?
  4. W warszawskich lochach, po małym jeziorze pływała ................
  5. Jakie zadanie miał wykonać Lutek?
  6. Dlaczego Lutkowi nie udało się spełnić życzenia królewny?
  7. Dlaczego nie są potrzebne złote kaczki?
  8. Podaj pseudonim Artura Oppmana.
  9. Wymień trzy stwory zamieszkujące dawną Warszawę.

Termin składania odpowiedzi upływa 28 maja 2001 r.

"Czy znasz lektury?" - Konkurs czytelniczy dla kl. I - III

Klasy typują swoich przedstawicieli (4 osoby z każdej kl.). Pytania dla grup zespołowych.

  1. Połącz tytuły książek z ich autorami (rozsypanka)
    Klasa I W. Bełza "Kto ty jesteś?"
    J. Brzechwa "Brzechwa dzieciom"
    H. Januszewska "Kopciuszek"
    M. Jaworczakowa "Jacek, Wacek i Pankracek"
    M. Konopnicka "Na jagody"
    M. Kownacka "Plastusiowy pamiętnik"
    J. Papuzińska "Nasza mama czarodziejka"
    J. Tuwim "Wiersze dla dzieci"

    Klasa II H. Ch. Andersen "Dziecię elfów"
    A. Cz. Centkiewiczowie "Zaczarowana zagroda"
    J. Grabowski "Puc, Bursztyn i goście"
    M. Kruger "Karolcia"
    H. Lofting "Doktor Dolittle i jego zwierzęta"
    S. Michałkow "Nie płacz koziołku"
    A. A. Milne "Kubuś Puchatek"
    J. Porazińska "Szewczyk Dratewka"
    J. Tuwim "Słoń Trąbalski"
    E. Szelburg-Zarembina "Idzie niebo ciemną nocą"

    Klasa III H. Ch. Andersen "Baśnie"
    C. Centkiewicz "Anaruk, chłopiec z Grenlandii"
    W. Chotomska "Dzieci pana Astronoma"
    M. Jaworczakowa "Oto jest Kasia"
    M. Kownacka "Kajtkowe przygody"
    A. Lindgren "Dzieci z Bullerbyn"
    K. Makuszyński "Awantura o Basię"
    R. Pisarski "O psie, który jeździł koleją"
    J Ratajczak "Ziarenka maku"
  2. Przeczytajcie podane fragmenty, a następnie podajcie tytuł wiersza, z którego on pochodzi oraz imię i nazwisko autora.
    • klasa I
      "... Nagle - gwizd!
      Nagle - świst!
      Para - buch!
      Koła w ruch! Najpierw powoli, jak żółw ociążale
      Ruszyła maszyna po szynach ospale..."
      (Julian Tuwim "Lokomotywa")
    • Klasa II
      "....Ma on chłopczyka i dziewczynkę,
      Miłego słonika i śliczną słoninkę.
      Bardzo kocha te swoje słonięta,
      Lecz ich imion nie pamięta..."
      (Julian Tuwim "Słoń Trąbalski")
    • Klasa III
      "... można tu nawet
      wieść makowe życie,
      małe słońce z maku
      wywołać o świcie..."
      (Józef Ratajczak "Na ziarnie maku")
  3. Z jakiej książki pochodzi ta postać. Podaj tytuł książki oraz innych jeszcze bohaterów.
    • Klasa I - Plastuś
    • Klasa II - Calineczka
    • Klasa III - Kasia
  4. Dokończ zdanie
    • Klasa I - Akcja utworu M. Konopnickiej "Na jagody" rozgrywa się
      ........................................................................................... .
    • Klasa II - Akcja utworu A. I Cz. Centkiewiczów "Zaczarowana zagroda" rozgrywa się
      ........................................................................................... .
    • Klasa III - Akcja utworu R. Pisarskiego "O psie, który jeździł koleją" rozgrywa się
      ........................................................................................... .
  5. Podaj imię i nazwisko autora oraz tytuł książki, z której pochodzą te zdania (uczestnicy otrzymują fragmenty utworów).
    • Klasa I
      • M. Konopnicka "Na jagody";
      • M. Jaworczakowa "Jacek, Wacek i Pankracek";
      • J. Brzechwa "Na straganie";
      • J. Papuzinska "Nasza mama czarodziejka";
    • Klasa II
      • H. Ch. Andersen "Dziecię elfów";
      • A. A. Milne "Kubuś Puchatek";
      • M. Kruger "Karolcia";
      • J. Brzechwa "Kaczka - Dziwaczka";
    • Klasa III
      • C. Centkiewicz "Anaruk, chłopiec z Grenlandii";
      • W. Chotomska "Dzieci pana Astronoma";
      • H. Ch. Andersen "Dziewczynka z zapałkami";
      • J. Tuwim "Rzepka".
  6. Na podstawie ilustracji odgadnij tytuł książki (zespoły otrzymują rysunki z lektur).
    • Klasa I
      • "Jak Wojtek został strażakiem"
      • "Kopciuszek"
      • "Na jagody"
    • Klasa II
      • "Karolcia"
      • "Zaczarowana zagroda"
      • "Szewczyk Dratewka"
    • Klasa III
      • "Dzieci pana Astronoma"
      • "Kajtkowe przygody"
      • "Ziarenka maku"
  7. Wymień imiona głównych bohaterów utworu
    • klasa I - H. Januszewskiej "Kopciuszek";
    • klasa II - H. Loftinga "Doktor Dolittle i jego zwierzęta";
    • klasa III - A. Lindgren "Dzieci z Bullerbyn".
  8. Zakreśl poprawną odpowiedź
    • klasa I
      1. Bohaterem książki M. Konopnickiej "Na jagody" jest:
        1. Wojtek
        2. Jacek
        3. Janek
      2. Wiersz "Kto ty jesteś? Polak mały" napisał(a):
        1. J. Brzechwa
        2. W. Bełza
        3. M. Konopnicka
      3. Książka J. Tuwima, którą czytaliście to:
        1. zbiór wierszy
        2. zbiór bajek
        3. zbiór opowiadań
    • klasa II
      1. Chłopiec towarzyszący bohaterom książki "Kubuś Puchatek" to:
        1. Tomek
        2. Kuba
        3. Krzyś
      2. "Zaczarowana zagroda" A. i Cz. Centkiewiczów to książka:
        1. fantastyczna
        2. podróżnicza
        3. historyczna
      3. "Idzie niebo ciemną nocą" E. Szelburg - Zarembiny to:
        1. zbiór baśni
        2. zbiór wierszy
        3. zbiór legend
    • klasa III
      1. "Oto jest Kasia" M. Jaworczakowej opisuje:
        1. życie rówieśników w innych krajach
        2. życie ludzi wśród wiecznych lodów i mrozów
        3. życie naszych rówieśników
      2. "O psie, który jeździł koleją" R. Pisarskiego to:
        1. bajka
        2. relacja rzeczywistych zdarzeń
        3. opowiadanie historyczne
      3. Tytułowy bohater książki M. Kownackiej ..................... przygody nosił imię:
        1. Wawrzonek
        2. Lampo
        3. Kajtek

Należy zsumować zdobyte punkty przez drużyny i ogłosić zwycięzców.

Przypisy

1 Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania, praca zbiorowa pod redakcją A. Przecławskiej, Warszawa 1978, s. 224

Opracowanie: Cecylia Waścińska

Wyświetleń: 1914


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.