AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mirosława Bednarz
Edukacja czytelnicza, Scenariusze

Budowa i zawartość treściowa czasopisma "Świat Nauki"

- n +

Scenariusz zajęć z edukacji czytelniczej na temat: Budowa i zawartość treściowa czasopisma "Świat Nauki"

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów klas II szkoły ponadgimnazjalnej ( technikum, liceum profilowane, liceum ogólnokształcące)
Czas trwania lekcji: 90 minut

Cele ogólne:
1. Zainteresowanie uczniów czasopismami popularnonaukowymi.
2. Upowszechnianie najnowszych idei naukowych i technicznych w czasopismach popularnonaukowych.

Cele szczegółowe:
1. Zainteresowanie uczniów zawartością czasopisma "Świat Nauki" i zachęcenie do jego lektury.
2. Rozwijanie zainteresowań rożnymi dziedzinami nauki poprzez kontakt z czasopismem.
3. Kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji z czasopisma na dany temat.

Metody:
1.Wykład (15 min.)
2. Dyskusja sterowana (30 min.)
3. Zajęcia warsztatowe (45 min.)
a. praca w grupach przy stolikach
b. praca w grupach przy komputerze

Pomoce:
1. Wybrane numery czasopisma "Świat Nauki"
2. Internet www.światnauki.pl

Przebieg lekcji:

I. Podstawowe informacje o czasopiśmie (wykład nauczyciela, uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę):
- geneza czasopisma,
- charakter czasopisma,
- informacje o wydawcy, składzie redakcji, autorach artykułów,
- rola tłumaczy i konsultantów poszczególnych numerów,
- wielkość nakładu,
- adresaci (odbiorcy) czasopisma,
- zawartość czasopisma i jego szata graficzna.

II. Zajęcia w grupach

1. przy stolikach
Każda grupa analizuje zawartość 2 stałych działów
("Sto lat temu", "Panorama", "Głos sceptyka", "Sylwetka",
"Technika i my", "Nauka w zaprzęgu", "Podróże z nauką w tle", "Strefa hi-tech", "Warto wiedzieć", "Ruszymy głową",
"Jak i dlaczego")
- Prezentacje spostrzeżeń na form klasy

2. Zajęcia przy komputerze
- Wejście na stronę internetową czasopisma i odpowiedź na pytanie:
Jakie kategorie tematyczne odnajdujemy w czasopiśmie
"Świat Nauki"?

III. Podsumowanie pracy w grupach
- dyskusje na temat przydatności czasopisma dla ucznia szkoły średniej
- samodzielne sporządzenie notatki przez uczniów
- dokończenie zdań:
"Świat Nauki" to czasopismo, które......
Dzięki czasopismu "Świat Nauki"......

Podsumowanie:

1. W jaki sposób czasopisma popularnonaukowe upowszechniają najnowsze osiągnięcia nauki i techniki?
2. Jakie rodzaje informacji znajdują się w poszczególnych stałych działach czasopisma "Świat Nauki"?
3. Jaka jest rola tłumaczy i konsultantów naukowych w czasopismach popularnonaukowych?
 

Opracowanie: Mirosława Bednarz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2799


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.